• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jag vill varna lite för PGS (kromosomtest på embryona dag 5). Jag har pratat med en tjej som gjorde PGS på sina embryon och sen frös in dem och 100% av embryona som klarat PGS dog sen vid upptining. Samma sak hände mig. 2 av 3 upptinade embryon dog. Läkaren sa att embryon som man gjort PGS på tål upptining mycket sämre. Önskar han hade meddelat det till oss tidigare !!! Om vi gör fler försök kommer vi inte använda PGS igen !

• UndrandeSökare
    JennyoAlice skrev 2019-03-26 09:20:24 följande:

Hej på er,????

Jag fick akut operera bort min livmoder och jag har nu mediciner hemma som jag inte behöver. ????

14 boxar LUTINUS 100mg, 21 vaginaltabletter per box.

8 boxar KLEXANE (blodförtunnande) 0,4ml förfylld spruta, 10st per box.

3st PROCREN DEPOT 3,75mg förfylld spruta.

Maila mig gärna på jennybjurling@gmail.com vid intresse.

????????????All lycka till er alla ????????????

Hej !

Jag beklagar verkligen att du tvingades operera bort livmodern akut. Det är verkligen så hemskt tragiskt att en kvinna som försöker få barn råkar ut för något sådant. Har du barn sen innan?

Ta hand om dig !
  • UndrandeSökare
    JennyoAlice skrev 2019-03-26 12:56:18 följande:

Hej igen,

Jag gjorde hjärtan i mitt förra inlägg men det blev bara en massa frågetecken. Inte meningen.

Procren Depot finns inte kvar längre.

Jag fick barn 2013 genom ÄD. Vi började med egna ägg 2009. På försök femton blev jag så sjuk i en infektion som satt inkapslad i äggledarna så operation var till slut enda alternativet annats skulle jag dö. Så sorgligt är det tyvärr.

Hej igen !

Hände detta nu 2019? Så ledsamt att det gick så illa.

Har ni gjort behandling via Dr D i Aten också?

Funderar ni på att gå vidare med syskonförsök via adoption eller surrogatmödraskap?
  • UndrandeSökare

Jag hittade denna intressanta artikel på nätet:

Enzym förklarar infertilitet
    Publicerad 17 oktober 2011

Brittiska forskare har upptäckt ett enzym som är avgörande för förmågan att bli gravid. Kvinnor som har svårt att bli med barn har höga mängder av ämnet, medan kvinnor som drabbas av upprepade missfall har låga nivåer.

Ofrivillig barnlöshet drabbar omkring 15 procent av alla par som försöker skaffa barn.Orsakerna kan vara många, men ibland kan läkarna inte förklara varför graviditeten uteblir, trots upprepade försök att bli gravid på konstgjord väg.

Nu har forskare vid Imperial College London i Storbritannien hittat en ledtråd. Genom att ta prover från livmoderväggen på fler än 100 kvinnor har de upptäckt ett enzym som tycks vara avgörande för att det befruktade ägget ska fastna i livmoderväggen.

Studerade möss
    Oförklarligt infertila kvinnor hade ovanliga höga nivåer av enzymet SGK1. Andra kvinnor, som inte hade problem att bli gravida men som hade drabbats av upprepade missfall, hade i stället ovanligt låga nivåer av SGK1.

Forskarna studerade också samma protein hos möss. Under den tidsrymd som mössen kunde bli gravida, sjönk nivåerna av SGK1. Och när extra kopior av SGK1-genen implanterades i mössens livmodervägg kunde de inte bli gravida.

När forskarna gjorde tvärtom och blockerade SGK1-genen så resulterade det i tecken på missfall.

Lång tid innan praktik
    Forskarna skriver i tidskriften Nature Medicine att dessa fynd tyder på att nivåerna av SGK1 är avgörande för att göra livmodern mottaglig för ett befruktat ägg. För att bli gravid måste nivåerna vara låga, men sen måste de öka igen om graviditeten inte ska resultera i missfall.

En av forskarna, professor Jan Brorsens, säger till BBC att man i framtiden kanske kan skölja livmodern med ett ämne som blockerar SGK1 innan kvinnan genomgår konstgjord befruktning. Forskarna varnar dock för att det kan ta tid innan upptäckten kan förvandlas till praktisk nytta.

Johan Nilsson/TT

www.svt.se/nyheter/vetenskap/enzym-forklarar-infertilitet

• UndrandeSökare

För er som läser tråden och ska ta FBC till Dr D, så finns det nu minst 3 olika alternativ:

werlabs.se/blodprov/uppfoljningstester/blodstatus-b-celler/

blodkollen.se/sv/analyspaket/blodstatus-och-b-celler

medisera.se/vara-halsokontroller/blodstatus-b-cellertest/

Titta under Provtagningsställen så hittar ni adressen till labben. Jag har tyvärr inte koll på rabattkoder längre. Rabattkoderna Louise, LCHF, WERLABSOK10 och fertilitetsguiden, tror jag tyvärr inte fungerar på Werlabs numera. Men ni kan ju kolla om någon av dem funkar när ni köper prover. Annars googla så hittar ni nog rabattkoder som gäller för 2019. Man kan t ex googla Werlabs rabattkoder (plus månadens namn och årtal).

Ha en bra helg

• UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-04 15:52:11 följande:

Blåvingen: vad intressant det låter med LDN. Har du frågat din IVF-läkare om de hört något om detta?

Sen undrar jag om ni som går hos Dr D nu kan berätta vilken dos prednisolon han brukar förskriva och hur länge han brukar rekommendera att man tar det under graviditeten? Jag har gjort ÄD i Ryssland och enligt deras behandlingsplan trappar man ut direkt efter insättning och sen slutar man vid v.6. Jag känner mig inte trygg med det så skulle gärna höra hur andra gjort.

Tack på förhand!

Hej astmatiker !
    Ska du göra denna gång som du gjorde förra gången vid din första graviditet hos AvaPeter? Inlägg från 5 aug 2018
    "Jag har gjort ÄD hos AVA Peter. Vi var inne på att göra dubbeldonation då Penny på Serum dömt ut min mans spermier och jag är över 40 men Olga på AVA Peter hävdade starkt att det inte var nödvändigt utan att vi bara skulle köra ÄD. Hon hade rätt! Vi lyckades ju på första försöket och jag körde aldrig någon immunsupport från Dr D. Dock ingick prednisolon och Clexane i behandlingen samt att jag anammat Dr Ds övriga ordinationer med omega 3, vitamin D osv. På eget bevåg tog jag också prednisolon längre än vad AVA Peter ordinerat  och följde FBC ungefär halvvägs in i graviditeten. När allt sett bra ut så länge började jag slappna av och trappa ut kortisonet. Tog sen lägre och lägre dos och slutade med kortison ca v 25. Kanske dumt att göra såhär men jag var så innerligt trött på alla dropp och provtagningar etc så jag valde att chansa. Vi hade nämligen köpt baby-garanti-paketet och fick ut många fina embryon så därav att jag vågade chansa lite."
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-04 21:56:07 följande:

Det är det jag inte riktigt vet. Vill gärna höra hur andra gjort. Känner mig ambivalent. Å ena sidan vill jag inte ta mediciner för länge i onödan om det inte behövs men är också rädd att sluta för tidigt. Har inte heller tillräckligt med medicin för att ta så länge den här gången.

Tog du några intralipiddropp under förra graviditeten?
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-04 21:56:07 följande:

Det är det jag inte riktigt vet. Vill gärna höra hur andra gjort. Känner mig ambivalent. Å ena sidan vill jag inte ta mediciner för länge i onödan om det inte behövs men är också rädd att sluta för tidigt. Har inte heller tillräckligt med medicin för att ta så länge den här gången.

Tog du några intralipiddropp under förra graviditeten?
    astmatiker skrev 2019-04-04 15:52:11 följande:

Blåvingen: vad intressant det låter med LDN. Har du frågat din IVF-läkare om de hört något om detta?

Sen undrar jag om ni som går hos Dr D nu kan berätta vilken dos prednisolon han brukar förskriva och hur länge han brukar rekommendera att man tar det under graviditeten? Jag har gjort ÄD i Ryssland och enligt deras behandlingsplan trappar man ut direkt efter insättning och sen slutar man vid v.6. Jag känner mig inte trygg med det så skulle gärna höra hur andra gjort.

Tack på förhand!

Doserna Dr D brukar ordinera ligger mellan 15mg och uppåt 25-35mg och i vissa fall högre. Hur länge man behöver ta pred verkar vara väldigt olika, vissa tar det till i slutet av graviditeten och några har fått tagit det till efter förlossningen. Dr D verkar vara väldigt mycket för att ta kortison länge. Tyvärr kan det leda till att man sen blir kortisonberoende och får mycket problem när man ska trappa ner och sluta.

Försök hitta nån svensk läkare som vill skriva ut prednisolon åt dig föreslår jag. Låter som alldeles för tidigt att sluta med pred i v.6 som AvaPeter vill att du ska göra.
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-05 08:32:31 följande:

Tack Undrande sökare. Jag tog inga intralipider förra gången. Jag använde mig dock av Dr Ds support när vi gjorde vanliga IVF-försök här hemma i Sverige men vid de sista två försöken så sa Dr D att mitt immunförsvar var stabilt och att det nog kanske var äggkvaliteten som var för dålig. Det var då vi började fundera på ÄD. Valde då att släppa Dr D eftersom jag var så trött på alla dropp och blodprover. Men tror ändå prednisolon är bra för mig.

Om någon skulle ha prednisolon över som ni inte behöver så hör gärna av er till mig!

Jag kan inte inboxa dig, kan du inboxa mig?
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-04-05 14:45:33 följande:

Tacksam för tips! 

Jag har i de två föregående cyklarna tagit högdos östrogen för att tjocka på slemhinnan. Men det har aldrig blivit tillräckligt tjock och jag har varit tvungen att avbryta embryoåterföringar. 

Denna cykel har jag helt låtit bli alla östrogenpreparat och inväntar en hysteroskopiremiss. Och så mitt i allt gjorde jag ett ultraljud på cykeldag 10 häromdagen och det visade att min slemhinna är 8,3 mm. Den har inte ens kommit upp i 6 mm med östrogentillskott. Nu till frågan om jag ska återföra ett embryo nu på torsdag eller inte. Jag har inte tagit ngr kostisontabletter denna cykel eller Intralipid. En del av mig vill köra en omgång i en så naturlig cykel som möjligt. Samtidigt vill jag inte slösa med fina embryon. Vad hade ni gjort? 

Mvh 

Du kan ju testa att göra som Hjärtefröjd gjorde och börja med alla mediciner vid plus. Det gick bra för henne. Sök bakåt i tråden så hittar du hennes gamla inlägg. Hon var aktiv 2012-2015 tror jag.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!