• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Till alla itråden :

Det verkar vara svårt att få tag på Trombyl 75 mg och Fragmin 5000ie just nu. De flesta apotek har slut på lagret och varorna är restnoterade och beställningstoppade enligt Apoteket. Förhoppningsvis kanske Fragmin kommer in i februari 2019, men det kan också skjutas på framtiden.

Se till att ni inte får medicinbrist !

Trombyl kan ersättas med receptfria Albyl Minor om man delar varje tablett i 3 delar och tar en tredjedelstablett per dag. Finns på Apoteket och på Apotea.se

Andra märken på blodförtunnande sprutor på recept (om det inte går att få tag på Fragmin) är Klexane och innohep. Men då behöver man först ordna recept på det.

• UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2019-01-08 12:31:15 följande:

Hej  - jag trodde att jag äntligen hade fått koll på allt men nu måste jag fråga igen!

Hur har ni lyckats ta E2 provet? Jag pratade just med werlabs och de har det inte och Blodkollen analyserar det bara en gång i månaden så det är ju rätt kört. 

Nu fick jag svar från Blodkollen och de sa att det bara är den känsliga varianten av östradiol som analyseras en gång i månaden. Antar att vi inte behöver den känsliga varianten då?? 

E2 betyder Östradiol/östrogen. Om inte Werlabs eller Blodkollen kan hjälpa, så kolla med Medicera (tror de heter så, det är en sida liknande Werlabs). Jag tror det var Peewee som tipsade om den i december 2018, kolla bakåt i denna tråd så hittar du !

Jag vet inget om nån "känslig variant" av östradiol tyvärr.
  • UndrandeSökare

Shivalilla- Ja, tyvärr verkar Blodkollen generellt vara dyrare än Werlabs, men bra tips att Blodstatus och b-celler (FBC) ska utföras på SAMTLIGA Blodkollen ställen !

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon rabattkod till Blodkollen och Werlabs verkar ha tagit bort rabattkoden" LCHF". Kanske rabattkoden "Louise" också är borttagen? Om nån googlar på Werlabs rabattkoder 2019 och hittar nån giltig rabattkod så får ni gärna skriva och tipsa om det här !

• UndrandeSökare
    Jazie skrev 2019-01-08 18:03:34 följande:

Werlabs accepterar inte längre "Louise" heller utan vi som använder det får söka vidare på alternativ och gärna dela med oss.

Tack förresten för tipset att Fragmin börjar ta slut. Hämtade ut i eftermiddag och då fanns bara den förpackningen jag skulle ha på ett ställe i hela min medelstora stad, så att det apoteket la undan åt mig. Ni som sitter med recept hemma; skynda att ta ut eller kolla alternativ om det kommer behövas.

Trombyl var absolut inga problem i mitt fall.

Så bra att du lyckades få tag på medicin. Jag försökte häromdagen men i min stad är det slut på alla apotek både på trombyl och Fragmin, det var därför jag tipsade om det i tråden.
  • UndrandeSökare
    Sammet skrev 2019-01-08 18:29:04 följande:

Det är tydligen Fragminbrist o Trombylbrist lite varstans på apotek i landet.Om nån får problem med Fragminbrist så har jag en del att ge bort.(Trobyl kan man köpa receptfritt under namnet barnalbyl och sen dela tabletten till sin dos).Jag vill inte ha något betalt, men skänk gärna en slant till föreningen Barnlängtan, Barndiabetesfonden eller annat bra ändamål.I första hand ger jag till de som inte kan få på högkostnadsskydd.

Fragmin 7500 (man kan ta del av spruta om man har 5000)

PMa vid intresse

Hej ! Hur har det gått för dig Sammet, länge sen jag såg dig itråden. Har du fått barn nu eller kämpar du fortfarande?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-01-09 13:00:54 följande:

Över ersättare till Trombyl som har samma värksamma ämne?

Jag förstår tyvärr inte vad du menar ?
  • UndrandeSökare
    Sammet skrev 2019-01-09 13:36:14 följande:

Undrande sökare Jag fick min lilla i mars :) Har embryon kvar o ev planer på syskonförsök.

Jag inboxar dig.

Om Trombyl så är aktiv substans Acetysalicylsyra. En Trombyl innehåller 75 mg, en Barnalbyl oftast 240. Så man kan i princip dela en barnalbyl i tre delar för att motsvara en trombyl.

Grattis till barn nr 2, fick du en dotter i mars 2018 via embryodonation i Tjeckien?. Du fick väl en dotter för några år sen via ivfFalun också?

Ja, Albyl Minor är 250mg och delar man varje tablett i 3 delar så motsvarar en tredjedels tablett en Trombyl 75mg.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-01-09 17:53:18 följande:

Skrev lite väl fort när jag var på jobbet ursäkta. Jag undrade om den/de andra medicinen med samma verksamma ämne är slut med ? De frågade nämligen mig när jag skulle hämta ut Trombyl för ett tag sedan om jag ville ha ett billigare alternativ.

Ok, då förstår jag. Jag brukar alltid bara lösa ut orginalmedicinen.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-01-09 19:02:40 följande:

Aha ok. Får jag fråga av vilken anledning?

Mest av gammal vana, har nån gång testat en billigare variant av nån medicin (inte trombyl) och där funkade inte den andra varianten lika bra på mig, som medicinen jag brukar köpa, så därför håller jag mig till orginalet. Det kan vara olika tillsatser i mediciner (som olika männuskor tål olika bra) även om verksamma ämnet är samma.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!