LadyMaria skrev 2018-12-10 22:49:33 följande:
Ja det lockar mycket mer, eftersom det måste vara något fel på våra egna efter alla dessa embryon som "ser fina ut".. får se hur det känns om några veckor. Men ska börja kontakta kliniker och göra de där testen på spermierna och mensblodet. Skönt att höra att donation brukar generera såpass många embryon iallafall!
Ja, det är en jättebra början att göra Mensblodtestet och Sperm dna fragmentationstest, så börja med det.
För att få många och bra embryon krävs ju att både ägg och spermier är bra, så bara äggdonation eller bara spermiedonation kan fungera för de par där de har egna bra spermier eller bra ägg, men för oss krävdes både äggdonation och spermiedonation.
Jag vet att några gjort äggdonation och använt egna spermier och sen gjort PGS på de embryona först (i de fall där tex mannen hade svårt att kunna tänka sig spermiedonation). Efter PGS så vet man ju hur bra/dåliga embryona är. De normala sparas och alla de onormala slängs. Då kan man ju direkt få ett normalt embryo insätt och slipper riskera minus eller missfall pgr av kromosomfel.
Men risken kan ju vara då att om alla embryona skulle visa sig vara onormala kromosommässigt så slängs ju alla och man måste betala fullt pris men ingen insättning. Så därför är det bättre att kolla upp spermierna ordentligt först med Sperm dna fragmentationstet. Det kan man ej göra i Sverige, men flera kliniker utomlands gör det testet tex Serum i Aten och Avaclinic i Riga.
Jag har både immunproblem och superfertilitetsproblem, dvs alla embryon fastnar både de bra och de dåliga, så jag får upprepade missfall innan v12. Så därför ville jag absolut ha PGS så jag skulle veta säkert att embryona som sattes in var normala, och att om jag ändå fick minus eller missfall, så skulle det inte bero på embryona utan på min kropp/mitt immunförsvar, och då skulle jag kunna resa vidare och utreda immunförsvaret mer.
Det var 7 embryon som klarade PGS och 2 sattes in och 5 till frysen, men det blev ofostrig graviditet (missfall) i v.11, så vi reste då vidare till Dr Gorgys klinik i London och gjorde en större immunutredning (större än den Dr D gör), och det visade sig att jag bland annat har för låga LAD (det är blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). behandlingen är då LIT.
Så det finns mer hjälp att få, men en bra början är att se till att man har normala embryon och inga infektioner i livmodern.
Vill du veta mer om Dr Gorgys klinik så är hemsidan här:
www.fertility-academy.co.uk/
När det gäller kostnader:
Utredning hos Dr D i Aten ca 20.000-25.000kr
Utredning hos Dr Gorgy: Vår utredning kostade 35.000kr
Dubbeldonation inkl PGS i Riga: ca 100.000kr
Mensblodtest Serum 300euro
Hysto inkl implantationssnitt på Mitera via Serum 1650euro