• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

sofiaaaaaa skrev 2018-12-06 17:09:12 följande:
    Tack snälla för svar. Jo jag mäter med ältester har den idag el imorn. Så tänker jag kan börja 2 dgr efter det. Jag har tagit mitt progesteronvärde men det var några cykler sen. Då var den bra trots att jag spottade :/. Får se om det hjälper med lite extra hormon. Tack igen för svar!
    Om du blir gravid, så sluta inte med progesterontillskott föränn i v.14 när moderkakan tar över produktionen av progesteron.

Det finns också receptfria Progesteronkrämer att köpa i Sverige,
    här hittar du 2 olika exempel på det:

halsopaketet.se/products/progesteronkram-progesterall

www.moodmama.com/matriarch-100

Utomlands finns också Progesteronsprutor som heter Prontogest, Gestone och Prolutex att köpa.

Om inte extra progesteron gör någon skillnad, så kolla upp vad du har i Prolaktinvärde. Det kan du göra t ex genom Blodkollen.se Vissa kvinnor får blödningstrassel och mellanblödningar om de har höga nivåer av Prolaktin. Det är ett hormon som bara ska vara högt när man ammar, inte annars. För att sänka det behövs tabletter som heter Pravidel eller Norprolac (receptbelagt i Sverige).

Jag kan också tipsa dig om ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten samt hysto som man gör via Serum. Jag har gjort båda.

Jag brukade få bruna spottings 3 dagar innan mensen började förut, men nu efter hyston i november så fick jag bara röd spotting en dag och sen drog mensen igång rejält som den ska. Så det kan vara ett tips.

Här kan du läsa mer:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

• UndrandeSökare
    blomman18 skrev 2018-12-07 15:54:12 följande:

Hej!

Jag pratade med Katie på Serum om att jag är gravid.

Hon rekomenderade antibiotika eftersom att jag tidigare behandlats för hidden C. Är det någon som har erfarenhet av att ta den typen av antibiotika under graviditet? Jag är orolig att det skulle skada fostret, men också orolig att en eventuell infektion skulle förstöra detta. Jag är ju bara i vecka 4. Hur hade ni gjort? Jag frågade Dr D, får se vad/ om han svarar. 

"Because of the positive chlamydia test we also normally start 250mg azithromycin twice a day for 5 days, then break for 5 days, take for 5 days, break for 5 days and take for 5 days, then stop."

Jag har tyvärr ingen aning, inga baciller hittades vid mitt mensblodtest, så jag har aldrig tagit antibiotika inför eller vid graviditet, men jag hoppas någon annan här i tråden kan svara dig om antibiotikan.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-12-08 10:18:27 följande:

Bil

vill minnas att jag hade TNF runt 30 när jag gjorde immunutredning hos D 2014, och han kommenterade det inte ens som ett problem. Jag lyckades klara hela graviditeten (ÄD) efter det med hjälp av hans traditionella immunsupport, så för mig räckte IL den gången. Detta år har ju samma upplägg dock inte räckt så jag har varit nyfiken på både Ivig och Neupogen, men tyckt att det verkat svårt. Hur får man ens till ivig som svensk? Jag hade förresten också positivt på bla Hidden C i somras och jag och min sambo tog 25 dagars-kuren precis innan FET. Plussade den gången.

Om man gjort utredning hos Dr Gorgy och fått rekommendationen Ivig, så kan man endera resa till London och få droppet satta där på hans klinik, annars kan Marie på Fertilitetplus sätta Ivig också.

När det gäller Neupogen så är det sprutor som endera tas som sprutor i magen eller som underlivssköjning (man sprutar in Neupogen i livmodern) några gånger innan insättning. Marie på Fertilitetplus kan hjälpa till om man behöver få Neupogen insprutat i underlivet har jag läst här i Atentråden tidigare.

När det gäller priser på Neupogen och ivig (Privigen) så kolla på www.fass.se och för Maries priser får man kontakta Fertilitetplus och fråga.
  • UndrandeSökare

Zwillinge86 & blomman18- Det är möjligt att även andra kliniker kan hjälpa till med ivigdroppsättning och Neupogenadministration. Kolla med tex Sophiahemmet och Christinakliniken.

• UndrandeSökare
    finee skrev 2018-12-08 10:51:22 följande:

Mitt tnf-a låg på 29,6 månaden innan graviditet, så preciiis inom referens, men nära ditt värde. Tog bara IL och det gick ju beviseligen bra. MEN! Jag har läst någonstans att det inte bara handlar om tnf-a, utan också om proportionerna mellan tnf-a och ifn-g. Mitt ifn-g var 14,4, villket är ca hälften av mitt tnf-a. Att det är hälften är kanon. Hade det varit lägre hade mitt tnf-a som var nästan högt varit ett större problem. Hur ser ditt ifn-g ut? Är det lågt så kanske ivig är bra (bara en spekulation!!)?

finee- Var har du läst om ratio mellan tnfalfa och ifn?

När jag tog prover hos Dr D för några år sen var min ratio större än hälften, men hos Dr Gorgy hade det nu förbättrats, så nu är det hälften. Jag har normalt tnfalfa.
  • UndrandeSökare
    blomman18 skrev 2018-12-08 10:38:36 följande:

Hade du höga nk-celler 2014? Det hade ju vart så skönt att lyckas med en graviditet med IL. Men vet inte om jag vågar chansa, nu när jag äntligen är gravid. Jag gjorde även tester hos Gorgy för att se om jag behöver Neupogen och jag saknade 3 KIRs, så det skulle jag behöva. Men jag tror det kanske var vid ivf i så fall. Kan tillägga att Gorgy tyckte jag hade ?testat? min kropp för lite innan jag tog alla tester. Han tyckte vi skulle lägga pengarna på ivf istället. Ivig kan du få av Gorgy på recept att hämta på apoteket i Sverige och jag tror kanske att Marie kan sätta det. Nu återstår det att se om jag lyckas hämta ut det, om jag nu gör det. Du kan även ta Ivig på kliniken i London. Jag kanske ska ta antibiotika nu också, som Serum rekommende.

Fråga Gorgys klinik, men jag tror det är endast underlivssköljningen man gör inför insättning. Jag tror man kan ta Neupogensprutor i magen oavsett hur man blev gravid. På samma sätt som Fragminsprutor.
  • UndrandeSökare
    finee skrev 2018-12-08 12:06:40 följande:

Minns inte! Gissningsvis här i tråden eller på typ fertilityfriend. Läste ENORMT mkt på massa olika ställen sommaren innan jag åkte till Aten. Så det jag säger är väl värt ingenting om det ställs krav på referenser

Det stämmer säkert om ration, att det är bra om den är hälften. Jag höll på att läsa i Beerboken och jag tänkte bara om du hade läst det där ? Eller på Fertilitetsguiden.com kanske ?
  • UndrandeSökare

blomman 18- However, SERUM seem to use an 'in-cycle' protcol for most ladies who test positive for chlamydia, rather than trying to erradicate chlamydia before IVF (starting 12 days before your period is due - and using barrier contraception):

day 1 (12 days before period). 1g azithromycin
    day 2-24 (until about day 12 of stimms/cycle). 100mg doxycycline morning and evening
    day 25.  (day 11-13 of stimms/cycle) 1g azithromycin

then from bfp 5 days on and 5 days off clarithromycin (or 500mg azithromycin) until about 8 weeks of pregnancy

After the positive pregnancy test, Serum seem to prefer to recommend clarithromycin, erythromycin or azithromycin rather than doxycycline, although up until then, doxycycline may be the preferred option for ladies with immune issues because it has some proven NK suppression activity.

For ladies who test positive for mycoplasma as well as chlamydia, serum seem to substitute erythromycin instead of doxycycline.

Källa:
    www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

• UndrandeSökare
    finee skrev 2018-12-08 12:06:40 följande:
    Minns inte! Gissningsvis här i tråden eller på typ fertilityfriend. Läste ENORMT mkt på massa olika ställen sommaren innan jag åkte till Aten. Så det jag säger är väl värt ingenting om det ställs krav på referenser
    Kanske du läste det i här i Agathes EAQ?

4.6   Cytokine ratio (TH1:TH2) test

4.6.1   What is the cytokine ratio test? 
    This is a blood test done by various labs in the US including RFU Chicago. It is a measure of the ratio of chemical messengers to each other. TH1 cytokines are associated with the cellular parts of the immune system.  TH2 with antibody (humoral)  immune activation TH2.  RFU measures the cytokines TNFa and IFNg compared to IL10 inside CD3+CD4+ white cells (cells which make a lot of cytokines) in the blood.  Higher ratios have been shown to be associated with a lower chance of live birth and are common in many inflammatory conditions (e.g., Crohns, IBS, arthritis, asthma), in cases where there is a DQalpha match and/or elevated NK activity.  They may also be elevated under chronic stress or when you have an infection.  Beer described the TH1 cytokines as promoting aggression against the body and pregnancy and TH2 cytokines as promoting tolerance against foreign cells (so simplistically he saw high TNFa:IL10 or IFNg:IL10 as unfavourable for fertility and describing a situation which was high in inflammation and usually associated with increased NK cell activity).   However, in some autoantibody driven conditions like asthma, dermatitis and rhinitis TH2 cytokines like IL4 and IL13 may be very dominant compared to IFNg (TH1) which can also be described as an inflammatory state, but low TH1:TH2.   More recently, there has been a tendency to classify TNFalpha as a TH17 rather than TH1 (although its always classified as pro-inflammatory).

In the RFU and Millenova test, the cytokines are measured in intracellularly (in the cytoplasm of CD4 white cells in the blood).  In some of the RIC tests and tests elsewhere, the cytokines are measured in free serum.  Intracellular tests require fresh, live white cells  (which need to be couriered to the laboratory within 48 hours of blood draw) whereas serum tests can use samples of serum that are centrifuged and preserved so they can be used on samples that are older and have been posted.  The different methods of testing at different labs does mean that the normal ranges for tests differ greatly between different labs.

4.6.2   Please explain my cytokine ratio test results?
    In the RFU tests there will usually be two ratios: TNFalpha to Interleukin 10; and Interferon gamma to Interleukin 10

e.g.,     TNF-a:IL10 (CD3+CD4+)        38.3
       IFN-g:IL10 (CD3+CD4+)   10.9

The TNFalpha ratio is usually seen as more important for fertility and at RFU Chicago anything over 30.6 is elevated. Values over 40 are fairly high. Values over 50 are very high. For tests run at other laboratories, the normal range may be very different.   Some labs have started measuring another cytokine, IL17.  High IL17 seems to be associated with diminished immunoregulation and may also be proinflammatory.

4.6.3   How is the cytokine ratio test different to a TNFa measurement test?
    Apparently, TNFa is very difficult to measure accurately, but measuring the ratio of one cytokine to another is supposed to be more accurate.  Most immune fertility doctors therefore prefer to use the ratio test rather than the absolute TNFa measurement.

4.6.4   What are the sample requirements for the cytokine ratio test at RFU Chicago?
    30-40mls of blood collected in green top (lithium heparin additive) tubes ? mixed well before posting (tubes rolled end over end about 10 times).  Not refrigerated.  Must be received by RFU within 48 hours of blood being drawn during working hours.  You can have the blood drawn at TDL (on Wimpole St, two doors from Dr Gorgy) or you can arrange to get a post pack from Dr Gorgy/TDL and have the blood drawn at your GP (or local hospital) on Monday/Tuesday afternoon and then post it back to TDL special delivery before 9am so that they add it to their fedex pick up on Tuesday/Wednesday in time to get it to Chicago within 48 hours.

4.6.5   How long does it take to get the results of the cytokine ratio test back?
    About three days after it is received in Chicago.  Dr Gorgy?s patients will need to phone the clinic to ask for a copy of the results (by fax/post).

4.6.6   What are the treatment options for high TNFa ratio?
    ARGC and Dr Gorgy prefer to use Humira (plus steroids and IVIg and/or intralipids), particularly if the ratio is very high.  Dr Sher doesn?t advocate Humira ? only steroids and intralipids.  In my personal opinion, if elevated TNFa is associated with elevated NK activity, then it seems logical that it may well respond to intralipids as suppressing NK activity seems likely to reduce any associated TNFa.  However, if TNFa is elevated in the absence of elevated NKa, it is not obvious how intralipids would help, whereas Humira is specifically targeted at blocking TNFa. However, success rates at clinics that don't use humira are often very good, so for some ladies the combination of steroids plus intralipids without Humira clearly does work. Other options like resveratrol, fish body oil or pre-treatment with low dose steroids also seem to work.
    www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php
  • UndrandeSökare
    blomman18 skrev 2018-12-09 08:29:37 följande:

Jag har inte fåt något svar från Dr D sedan jag skickade mitt FBC till honom i torsdags. Tog mitt senaste drop då. Tog även ett 2 dagar innan och ett runt ÄL. Men ska jag tolka hans frånvaro som att det är lugnt eller ska jag bli orolig och själv planera in nästa drop? Hur många drop tog ni som följer/ följde hans behandling efter plus? Var det flera i veckan första tiden? Jag tror inte hans frånvaro beror på att jag inte betalt för gravid support ännu, för det skrev jag till honom om direkt när jag fick veta att jag blivit gravid, att jag gärna får graviditeten bekräftad med några bhcg innan jag betalar och det var självklart enligt honom. Jag undrar också angående prednisolon. I min plan ska jag ta 15 mg. Men jag ökade till 20 mg denna cykel och det gick ju bra. Men nu ökade jag ytterligare till 25. Vet inte om det är smart men jag har väldigt höga nk celler så vill inte riskera. Men vad tror ni Dr D säger om det? Jag skrev att jag var på 20 mg till honom i torsdags vilket jag var då, men inte fått svar.

Maila Dr D igen och skriv Urgent som subject om du inte fått svar på måndag heller. Så hoppas jag du får svar från honom snart hur du ska göra.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!