• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Emma30 skrev 2018-11-28 21:10:25 följande:

Kan man få mens fast att man går på Progynon och Lutinus?

Ja, om inte annat när du slutar använda dem så borde den komma. Men om du blöder några dagar efter insättning så har du troligtvis östrogenbrist och/eller progesteronbrist. I så fall ska du höra av dig till din klinik omedelbart, så kan de isåfall ordinera dosförändringar.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-29 08:04:59 följande:

Ok det kom lite rosa på pappret igår när jag var på toa. Lutinus kan ju ge blödning med som biverkning. Måste ju nästan ta prov då för att veta?

Igår var rd 6 och då har jag plussat vid de andra två FET men igår var det negativt.. tappade hoppet precis..

Alla graviditeter är olika, och rd6 är jättetidigt. Vänta till rd10-12 och ta nytt graviditetstest då, helst med Clearblue digitalt som visar Gravid eller inte gravid med bokstäver, inte otydliga streck som man ska försöka tyda.

Brunt eller rosa är ingen fara, det är om det blir klarrött som det är värre. Men man kan också råkat skrapa/rispa sig med Lutinuspinnen. Men i vilket fall, hör av dig till din klinik och hör om du borde ändra några medicindoser med dem. I Riga tex är det vanliga att man får ta 2st Lutinus 3 ggr/ dag.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-29 08:04:59 följande:

Ok det kom lite rosa på pappret igår när jag var på toa. Lutinus kan ju ge blödning med som biverkning. Måste ju nästan ta prov då för att veta?

Igår var rd 6 och då har jag plussat vid de andra två FET men igår var det negativt.. tappade hoppet precis..

Ja, du kan ta ett blodprov via tex Werlabs eller Blodkollen och mäta ditt Progesteronvärde och ditt Östradiol/östrogenvärde om du vill. Använd rabattkoden "Louise" om du köper blodprovsremisser genom Werlabs.se så blir det lite billigare !
  • UndrandeSökare
    Lotti8 skrev 2018-11-29 10:35:04 följande:

Hej! Hoppas det är ok att jag skriver här även om jag för tillfället inte planerar att åka till Athen. Jag har haft 2 ma och 2 mf. Har träffat Marie Antonsson och tagit prover som visade på problem med immunförsvaret.

Men börjar känna mig osäker på om hon verkligen bryr sig/kan.

Efter provtagningen återkopplade hon aldrig som hon sa att hon skulle göra, utan efter nästan två veckor fick jag ringa själv för att få svar. När jag var där för mitt första il-dropp och passade på att fråga lite om kortisonet som jag skulle börja äta så sa hon -Det är ingen fara du tålde ju det bra när du åt för reumatismen. Men jag har ALDRIG haft reumatism. Däremot en familj/släkt som har massor med diabetes både typ 1 och 2 så jag har känt att det är viktigt att ha koll på blodsockret och veta vad jag får för medicin men hon visade inget större gensvar och upplever att det varit lite så rent generellt vid frågor. Jag har läst massor själv.

Nu sitter jag här en vecka efter att ha tagit ovitrelle och il-dropp. Halsen har börjat värka och näsan rinner precis som när jag brukar vara gravid. Men lusten att kontakta Marie för hjälp är borta. Jag har en vän som kan sätta droppet. Skulle behöva någons kunnande om det är några risker att sätta dropp utan att kolla med Marie först?

Har förstått det som att vissa tar det hemma men blir ändå osäker.

Vill även passa på och tacka för all information ni lagt ut i tråden genom åren, det är enormt värdefullt när man står ensam mot vården.

Hej och välkommen till tråden !

Jag beklagar dina 4 missfall. Jag har haft 6 missfall själv så jag kan förstå hur det känns.

Marie på Fertililetplus är ingen läkare, endast barnmorska och hon har ingen läkarkompetens ang immunproblem. Flera här har tidigare tagit hennes " immuntester" och sen beklagat sig över att Marie ändå inte kunde tolka dem. Så jag skulle inte rekommendera att läga ner tid eller pengar på det. Vi immuntjejer är oftast mycket mer kunniga och pålästa än hon.

Åk till London till Dr Gorgy eller till Dr D i Aten istället för en riktig immunutredning.

Ja, vissa här har en släkting eller vän som är sjuksköterska och som vet hur man sätter dropp och har fått droppen satta hemma. För att lösa det praktiskt så behöver du först köpa all dropputrustning du behöver på nätet. Kolla i mina gamla inlägg så har jag lagt ut länkar på exakt vad du behöver köpa. Sen behöver du naturligtvis ha il-droppåsar och ev koksaltlösning i droppåsar. Man kan ta IL rent men det är snällare för blodådrorna att späda det.

Inboxa mig om du vill ha mer info.
  • UndrandeSökare
    Lotti8 skrev 2018-11-29 15:20:00 följande:

zwillinge86 : Tack för svar!

Jag har haft som känningar av ledvärk ibland men har svårt att säga att det varit i samband med graviditeterna, men jag har inte varit uppmärksam på det. Men har ju gått runt och haft värk nu i några dagar efter ovitrellesprutan. Har tänkt att sprutan kanske påverkar med hormonerna. Svettningar känner jag inte igen. Om jag tar som exempel med halsont och "rinnande näsa" så har det varit solklart, inget tvivel om att det hör ihop.

Känns bra att höra att du testat att behandla det hemma. Det blir ju antagligen att jag får försöka hålla lite koll på blodprover själv, gå på symtom och hoppas Marie kan stötta lite. Tyvärr blir det inte Athen för oss just nu.

Undrandesökare: Tack för all info. Har inboxat.

Endast kvinnan behöver resa ner och ta prover hos Dr D om problemet är att mannen inte kan resa.

Annars finns också möjligheten att bli Dr Ds patient på distans. Då skickar han alla papper (remisser) till dig och du bokar tid för provtagning på Sofiahemmet, tar proven, får dem utlämnade till dig, paketerar rören i en låda, tar dig till Arlanda och skickar med Fedex samma dag. Måste vara en måndag eller en tisdag så att blodet hinner fram till labbet i USA innan helgen.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-29 19:01:55 följande:

Jo jag vet att det är tidigt.

Jag använder samma test som jag gjort förut. Från graviditetskollen.nu. Var negativt idag med...

Tar gärna emot tips om hur jag ska gå vidare om det är negativt på tisdag med. Jag ska försöka få hystoskopi i Sverige då jag inte gärna vill åka till Grekland för att göra de.

Jag funderar på om det så bra att använda de två embryon som är kvar i frysen? Det lär ju vara de sämsta som de sparat till sist? O om det inte ens ville ta sig nu... Nästa gång kommer rjag testa med Ivig men då vill jag ju oxå ha bra kvalitet på embryona.

Jag hoppas det blir plus på tisdag.

Om du vill göra en hysto i Sverige så behöver man hitta en läkare som vill skriva ut remiss för det först. Jag tror inte det går att få hysto i Sverige utan remiss.

Ja, det låter som en bra idé att testa med ivig nästa gång.

Andra alternativ är att kontakta Dr D i Aten eller Dr Gorgy i London för att göra en större immunutredning.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-29 19:01:55 följande:

Jo jag vet att det är tidigt.

Jag använder samma test som jag gjort förut. Från graviditetskollen.nu. Var negativt idag med...

Tar gärna emot tips om hur jag ska gå vidare om det är negativt på tisdag med. Jag ska försöka få hystoskopi i Sverige då jag inte gärna vill åka till Grekland för att göra de.

Jag funderar på om det så bra att använda de två embryon som är kvar i frysen? Det lär ju vara de sämsta som de sparat till sist? O om det inte ens ville ta sig nu... Nästa gång kommer rjag testa med Ivig men då vill jag ju oxå ha bra kvalitet på embryona.

Om du vill vara helt säker på att embryona är bra och normala kromosommässigt så kan man göra PGS på embryona, det har jag och min sambo gjort hos Avaclinic i Riga. Men ska du använda spermadonator i Riga så måste det vara en som är anonym, eftersom lagen i Lettland kräver det. Men man kan göra ivf med egna ägg och anonym spermadonator där och tex beställa sperma från Cryos.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-30 08:28:25 följande:

Jag vet inte om det är värt att göra immunutredning? Borde jag inte ha mer symtom då? Vara sjuk sällan? Det här året har jag ju varit sjuk massor. Iaf första halvåret.

Jag blir ofta och lätt sjuk och jag har immunproblem, andra här i Atentråden blir aldrig sjuka, men de har också immunproblem. Så man kan tyvärr inte gå efter det.

Ja, det är helt klart alltid värt att göra en immunutredning.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-30 08:31:11 följande:

Hur ligger IVF priser i Riga jämfört med Danmark? Jag tycker att det är långt nog till Danmark. Skulle bli ännu längre till Riga.. Danmark gör ju inte pgs tyvärr. Jag vill ju ha den donatorn som jag använder. Men det kanske går?

Googla på Avaclinic Riga så hittar du deras svenska hemsida inkl prislista, så kan du jämföra priser.

Är din nuvarande spermadonator anonym? Dvs dina barn kan INTE ta reda på vem han är när de blir 18 år? Isåfall kan det gå. Enligt lag får kliniker i Riga endast använda anonyma donatorer. Är det däremot en känd donator dvs dina barn kan få veta v det är när de blir 18 år, så kan Riga inte använda hans spermier.

Googla på Avaclinic Riga och gå in på deras hemsida en vardag under kontorstid, så kan du chatta med någon av klinikens donatorer och få svar direkt. Man fortsätter sen kontakten via mail.
  • UndrandeSökare

Emma30- Det blev lite fel där, du kan chatta med någon av klinikens Koordinatorer menar jag (inte donatorer).

Patientkoordinatorerna svarar på alla frågor, kan maila dig patientformulär etc

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!