• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zwillinge86- Jättetråkigt att du blir nekad hjälp med vul, hoppas det löser sig på något sätt.

• UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-10 10:09:48 följande:

I morse hade jag svårt att ens motivera mig att gå upp ur sängen, allt känns så meningslöst. Tur att man när man till slut fick sitt (första) efterlängtade barn tvingas fortsätta livet även när dagarna är tunga. Min 3-åring bestämde att idag var dagen då det skulle anordnas danstävling till frukost, och för en stund var livet så det fantastiskt som vi alla här inne förtjänar att ha det.

Ursäkta att jag kapar tråden, men det här är min enda ventil just nu.

Låter trevligt med danstävling inomhus, nu när det är grått höstväder ute. Man ska ta tillvara på de roliga stunderna i livet Hoppas du får en fortsatt bra helg.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-11-12 06:48:39 följande:

Snälla Greklands-vänner jag är i stort behov av hjälp!

För att göra en lång historia kort. Påbörjade behandling hos Dr D för cirka 3 veckor sedan. Ganska snabbt började jag må dåligt och fick akuttid på gyn här i närheten. Det konstanterades två stora endometrioscystor på mina äggstockar. Jag kontaktade Dr D och vi bestämde att avvakta med stimuleringen tills mina östradiolvärden gått ner ytterligare. Nu, bara 1 vecka senare är han nöjd med mina värden och vill att jag bokar in ett VUL helst idag! Där är mitt problem. Det finns INGEN klinik som jag kontaktat tidigare som vill hjälpa mig. Så snälla ni, vart har ni varit? Kliniken behöver ligga i typ Göteborg, Jönköping, Skövde eller liknande. Snälla kom med förslag!

Har du testat med Sokolova i Göteborg? Eller gyn Urban Claesson i Skövde? Däremot i Jönköping känner jag inte till nån. Annsrs googla och leta upp alla gyn du hittar i närområdet, skriv ner alla namn och telnr och ring runt. Är nog extremt svårt att få ett vul samma dag om man inte har akutont, men jag hoppas du hittar någon !
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-12 09:43:27 följande:

Just tagit nytt hcg, får förhoppningsvis svar imorgon kväll. Då borde jag åtminstone veta om ?missfallet? börjat eller inte. Har hcg inte stigit normalt kan jag iaf sluta med mina mediciner. Har det fortsatt stiga fint är jag fortfarande i ingenmansland och kan ha en fullt normal graviditet alternativt en ofostrig, snacka om ytterligheter. Har lyckats få ett privat Vul, men först den 21/11.

Bra att du lyckas boka in ett privat vul till 21 nov, då får du iallafall säkert besked då. Förstår om det är nervöst att vänta i ytterligare 9 dagar, jag hoppas allt går bra.
  • UndrandeSökare
    snuffen5 skrev 2018-11-12 16:20:08 följande:

Hej alla!

Jag är lite smått desperat efter att få göra en hysteroskopi. Är det någon som vet var jag kan göra detta i södra Sverige (helst Malmö/Skåne). Det närmaste stället  jag hittat är Sokolova i Göteborg men det får bli i sista hand pga. avståndet.

Tacksam för hjälp!

De flesta här har gjort hysto med implanteringssnitt hos ivfSerum i Aten. Där är det inga väntetider och man vehöver ingen remiss. Det kostar 1650 euro. De är mer noggranna vid hysto utomlands än i Sverige, enligt vad andra sagt här tidigare. Så ivfSerum kan vara ett tips.
  • UndrandeSökare
    My102 skrev 2018-11-12 16:55:01 följande:

Hej, jag undrar vad som gjorde att ni valde kliniken i Athen istället för svensk sjukvård? Var det nåt som Sverige inte kunde tillgodose eller liknande?

Är själv i IVF svängen. Perfekta embryon, ingen graviditet.

Det är en väldigt lång tråd så jag tänker att jag slänger ut frågan för den som vill stilla min nyfikenhet :)

Välkommen hit till tråden !

Ja, detta är en mycket lång tråd för att den varit mycket aktiv sen den startades 2012.

Vi som är i denna tråd lider alla av problem med immunförsvaret och det är detta som orsakar våra fertilitetsproblem (blir bara minus eller upprepade missfall). Orsaken till att vi måste vända oss utomlands är att svenska läkare "tror inte på" att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.

Men utomlands är läkarna mycket mer kunniga än i Sverige. Det är därför vi vänder oss utomlands.

Jag och min man blir lätt gravida naturligt men lider av upprepade missfall, men den svenska missfallsutredningen hittade inga fel, för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta. Sen fick vi inte mer hjälp av Sverige

Så efter 4e missfallet hittade jag denna tråd och vi reste till Dr D på Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning hos honom prover togs och skickades till USA för analys. Den utredningen visade att jag har blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipiddropp.

Jag brukar rekommendera att man börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med post till labbet i Aten. Det kostar 300euro. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Om man har baciller därinne så kan de orsaka problem när embryot försöker fästa, och då blir det bara minus eller missfall. Man kan ha baciller utan symptom och utan att de svenska testerna visat någonting. OM baciller hittas får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt apotek. Mer info hittar du om du googlar på ivfserum infection screening
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-12 17:16:54 följande:

Ja men det får gå, hcg resultatet jag väntar kan ju ev ge svar på hur det står till redan imorgon. Ddet som är jobbigt är att jag är så mentalt inställd på att det är över, men fysisk så skriker kroppen gravid. Trött, irriterad, törstig och kissnödig. Men efter 6 missfall så vet jag bättre än att hoppas på ett mirakel. Jag menar även injagar vill tro på möjligheten att det dyker upp ett livsdugligt embryo nästa vecka så talar ju min störtblödning sitt tydliga språk. Antagligen hade missfallet redan varit igång om jag inte kört det Ryska blödningskittet. Men har trappat ut det nu, och i somras tog det fyra dagar efter utfasningen innan fostret kom ut, så det borde va på gång nu!

Idag är jag faktiskt mest förbannad. Enligt vår 8år gamla fertilitetsutredning är mitt enda problem dålig äggreserv. Svårstimulerad och har aldrig plussat genom ivf. Plötslig spontan graviditet med missfall i v7 precis efter att vi sett hjärtat slå. Sökte mig vidare till reproduktiv immunologi då jag blev gravid på första försöket som 25åring men missfall i v11-12, dåliga ivf-resultat och ytterligare missfall.

Immunutredning visade ett pendlande immunförsvar, största konsekvensen var hormonell obalans. Lösningen var immunsupport och tålamod att hitta rätt cykel. Efter 6 månader utan nytt spontant plus blev det svensk ÄD med immunsupport. Fick den sämsta skörden ever: 9 ägg av 9 befruktade men bara ett embryo utvecklades normalt. Detta blev mirakulöst nog ändå vår underbara son. Frågan är hur fan det gick till egentligen?!

Efter det ny spontan graviditet med missfall i v.7. Svensk förklaring, normal otur samt dåliga ägg. Ny privat ÄD (inkl immunsupport) med 19 befruktade ägg av 19 möjliga, 2 återförda och fyra blastos. Testade minus och första blaston klarade inte upptiningen. Sedan följde 3 insättningar och samtliga ledde till plus, det första mkt kortvarigt och de andra två till v6. Har försökt förbättra chanserna med först mensblodstest och eftetföljande antibiotika och nu senast hysto där mkt hittades och åtgärdades ändå är resultaten det samma, missfall runt v7. Alltså egentligen samma utgångsläge som med mina egna skitägg. Är detta ens rimligt!? Hur kan ingen läkare, varken svensk eller utländsk lyfta det faktum att jag får upprepade missfall även med fina donerade blastos!? Är det verkligen meningen att jag ska behöva lyfta detta helt uppenbara problem. Hör jag otur som förklaringen en gång till stryper jag nån.

Om det inte går vägen nu heller så tror jag att det endera är problem med din sambos spermier eller din systers ägg som hon donerade till dig, och/eller att du har för låga LAD-nivåer.

Jag tror inte du hade östrogenbrist eller progesteronbrist denna gång eftersom du tog så höga doser av båda.

Embryon som är onormala kromosommässigt tex beroende på dnafel på spermierna och/eller låga LAD skulle kunna vara förklaringen. Så har det ju visat sig vara för mig och jag har ju också fått en massa upprepade missfall.

Ett sätt att gå vidare kan vara genom dubbeldonerade blastos hos Gennet och LAD-test för att se om du har låga LAD. Locus Medicus tar det LAD-testet och skickar till USA och man kan resa dit som ensam kvinna och göra LAD-testet sa läkaren till mig. De kan fixa LAD-partner där.
  • UndrandeSökare
    My102 skrev 2018-11-12 19:09:07 följande:

Jag går till kliniken i Falun. Där erbjuder dom intralipid, kortison, blodförtunnande, embryo glu (som är standard) och även gör hål på blastis för att hjälpa att fästa. Jag har dock inte provat allt än och hoppas egentligen att jag slipper göra det också. Sen hoppas jag också att dom kan göra kromosom koll om det kommer till det.

Det som låter intressant och nåt som jag inte vet att dom gör här än, det är en extra koll av livmodern, har ju spolat och så och hittade dom inga konstigheter. Alternativt göra blodtest för att se ev bakterier.

Tack för era svar :)

IvfFalun ät den enda ivf klinik i Sverige som sysslar med Intralipid, men tyvärr kör de endast standardiserad behandling dvs samma för alla och det funkar bara på vissa.

Du kan prata med finee här itråden, hon hade gjort en stor mängd misslyckade försök hos ivfFalun.

Sen gjorde hon ivfSerums Mensblodtest och baciller hittades, både hon och mannen fick varsin antibiotikakur. Sen reste hon till Life clinic för immunutredning och ivfSerum för hysto under samma Atenresa i september 2017. Sen reste hon hem och satte in de 2 sista embryona från frysen i Falun, och tack vare detta och Dr Ds individuella immunbehandling så fick hon sitt första barn, en dotter i slutet av juni 2018.

Det bästa spermatestet i Sverige heter Spermieanalys med Morfologi. Obs ! Morfologin är den viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende. Men även spermier som SER normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och det kan de EJ testa för i Sverige.

Då får man åka utomlands och göra Sperm dna fragmentationstest.Min man har gjort det i Riga.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2018-11-12 20:55:27 följande:

Hej tjejer! Nu är jag här igen, då vi gör våran 8e behandling... skönt o se några namn man känner igen, inte många kvar sedan vi började 2013 med utredning. Men hoppas såklart alla slipper denna tråd snart! Nu är det denna behandling och en till sedan går vi över till äggdonation. Men man får väl kolla om det är något fel på spermierna också? 

Sjukt ont i ryggen av någon medicin förmodligen Synarela, känns som det är nått fel nästan. Någon som upplevt det? Det är bara injektionsdag 6 så att det kan knappast vara andra mediciner heller.

Välkommen tillbaka hit ! Har ni fått barn efter er utredning 2013 ?
  • UndrandeSökare
    authentic skrev 2018-11-12 21:06:37 följande:

Hej,

Jag såg att Undrandesökare skrev i en annan tråd och jag vet att jag läst det här tidigare också, angående lutinus. I sverige blir man ju ordinerad att ta 1x3/dag men utomlands så har ni skrivit att man får 2x3/dag. Skulle det kunna göra någon skillnad att prova 2x3/dag istället vid nästa insättning? Kan det skada?

Det bästa är om du pratar med din ivfläkare om det.

Men jag tror inte det gör nån skada att höja progesterondosen.

Däremot ska du absolut INTE mixtra själv med dina östrogendoser om du har en koagulationssjukdom, eftersom det gör blodet tjockare och ökar risken för blodpropp.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!