• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Blingbling skrev 2014-03-17 18:35:31 följande:
    Zinfandel - du har en länk under rubriken IVF (Nyheter läs här) som inte funkar på Fertilitetsguiden - kolla den www.eshre.eu/Eshre/NotFound.aspx?item=%2fhome...

Litet tips bara
    Tack men så blir det under nyheter och konferenser, då tas ju länkarna bort efter Flört men säg gärna till om döda länkar i texterna! 
    Lavinen skrev 2014-03-17 19:06:09 följande:
    Upprop till alla medsystrar i tråden! "Fråga Doktorn" på måndagar kl 18 (SVT 1) önskar frågor/ nya infallsvinklar kring fertilitet som tex ofrivillig barnlöshet. Kan vi alla i tråden ta en stund och skriva dem och berätta hur svårt det är att få hjälp med immunologiska problem. Värt ett försök att få lite TV tid!!
    Ja, det är toppen om alla gör och även alla ni som lyckats, mailbomba studion!! Vore väldigt bra om någon av er kunde erbjuda sig att ställa upp i programmet dessutom!!
  • Zinfandel

Jippie!!! Bra jobbat tjejer!! Kom igen ni andra också som ännu inte mailat Skrattande Vi har en chans att höras Solig

• Zinfandel
    Solkattan skrev 2014-03-18 17:02:43 följande:

Frågan är just vilken svensk läkare de skulle tagit in.. ? De få som vågar immunspåret är det säkerligen skottpengar på... Men visst skulle det vara underbart att se dr d, b eller g i studion ! :)
  • Zinfandel
    che71 skrev 2014-03-19 14:59:55 följande:
    Jo Solkattan jag har läst det tidigare o bara lagt det åt sidan som att de inte vet bättre...tyvärr.
    Det verkar inte som att forskning utomlands betyder något i sammanhanget..konstigt!
    "Min" missfallsutredningsläkare på RMC på ett av de större sjukhusen i landet sa ungefär samma sak innan vi åkte till Aten. Det är de läkare som ska veta mest om missfall kan man tycka, men de verkar inte bry sig...

Idag var jag på KK igen o fick träffa en läkare. Han såg ingen anledning att jag ska fortsätta med Fragmin, det borde jag ha slutat med redan efter 12 veckor. Jaja, tur man inte träffade honom från början, eftersom jag haft turen att få Fragmin på recept pga APC resistens efter min missfallsutredning.
    Dr D tycker att jag ska fortsätta till v 37.
    Denna KK läkare menar att Fragmin inte hjälper mot ev proppar i moderkakan (som jag oroar mig för)
    Det enda han tyckte var att jag skulle ta Fragmin i 1 vecka efter förlossningen.
    Ja KS var det inte tal om.
    Jag pratade om min höga ålder som en riskfaktor, men det var det inte enligt honom. Bara Crohns o att jag ätit cortison under graviditeten var det som man kunde se som en riskfaktor...men enligt TUL i måndags var han nöjd med att barnets tillväxt var normal.
    Jag frågade massor o till slut gick han med på att jag ska få komma på kontroll där på KK efter v 37 o kolla flödet o tillväxt o prata ev igångsättning innan v 40...för är det något jag oroar mig för är det att gå över tiden o att barnet ska dö i magen.
    Hoppas de vet vad de gör. Oroa mig gör jag oavsett vad de säger.
    Måtte det gå bra.
    Som sagt, om det är väldigt viktigt för dig så vänd dig till Ystad så får du KK. De är dessutom kända för betydligt bättre förlossningsvård än Malmö. Du får en tid runt v 38 så skynda på!
  • Zinfandel
    Fidelia skrev 2014-03-19 16:39:40 följande:
    PS Är det någon som kan tänka sig att vara med på telefon till programmet så kan du inboxa mig för att få kontaktuppgifter.
    Jag hade gärna gjort det men det är såklart bättre om det är någon som lyckats. Ingen om vill ställa upp? Cathy?
  • Zinfandel
    TWH skrev 2014-03-19 18:52:51 följande:
    H. jag kan absolut ställa frågor i programmet, då får ni hjälpa mig med frågorna ni vill att jag ska ställa. vi har ju lyckats (efter nio missfall lyckades vi på första försöket m immunbehandling - till er som är nya ). jag är bara glad om jag kan hjälpa till/påverka på ngt vis.
    SkrattandeSkrattande

Ang Braverman så gör han fler provtagningar för matchning, HLA osv. I er sist hade jag börjat med att köra det vinnande konceptet igen och skulle det mot förmodan inte funka så kan ni söka er vidare. Förstår inte varför ni skulle göra det direkt..? 
    singhatjejen skrev 2014-03-19 20:45:44 följande:
    *Men EN av frågorna är väl i alla fall: varför vägrar svenska fertilitetsläkare att ta till sig framgångsrika recept utomlands?
    Deras svar kommer att vara "för att det inte är vetenskapligt bevisat (läs: gjorts svenska studier…)." Skrikandes
    Då är följdfrågan varför gör ni inte det då?
    Och då svarar de "det har redan gjorts utländska studier som inte bevisar något" eller "ingen vill finansiera sådant"
  • Zinfandel
    singhatjejen skrev 2014-03-19 21:27:15 följande:
    Zin: Jo så blir det säkert. Kräks Men det är en offentlig debatt. Vi har en chans att lyfta frågan - kanske någon läkare vaknar eller om inte annat, informationen sprids till fler som söker svar...
    (samtidigt är det ju märkligt att utländska studier minsann duger ibland - när de inte bevisar något. Alla andra studier som faktiskt bevisar blundar de för...) Skrikandes

Någon som har fler frågor som kan framföras?
    Jag menade bara att man ska vara beredd på svaren & motfrågorna också. Men bara genom att ställa frågan, så väcks frågor hos lyssnarna så det är klart att de ska ställas! Ja, så vänder man kappan efter vinden… 

Jag tycker man kan fråga varför det inte görs individanpassade behandlingar, varför man inte gör fler provtagningar, varför man ratar kvinnor över 39 (jaja, jag vet också svaret…), varför man inte undersöker männen närmare, om man är diagnosticerad infertil = sjuk och handikappad enligt WHO, borde man då inte vårdas så länge man har en rimlig chans och varför tar man inte reda på anledningen till att man inte lyckas, det finns såklart alltid en anledning och var har hela reproduktionsimmunologin tagit vägen?!
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2014-03-19 21:50:34 följande:
    Singhatjejen: tanken är god där.. alltså allas historier sammantaget borde väga tungt ..?! Men varför inte skicka det till uppdrag granskning... ??? Så det fattar att det inte är ett enstaka fall utan flera. Jag bidrar mer än gärna med min historia... ! Bara att organisera o få ihop !!! :)
    Vi gjorde det senast för en månad sedan men det är bara bra om fler gör det!! Skrattande
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!