• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Åh lelle vad roligt, stort grattis!! :)) Håller helt med dr d där :)

• Zinfandel

Zwillinge: det finns massor med studier i ämnet, för den läkare som är intresserad av att förkovra sig :) Om definitionen av immunterapi är kortison, fragmin och trombyl så har måånga av oss redan fått det utskrivet av svenska ivf-kliniker. Om man menar il, ivig, neupogen och lit så används det på väldigt många håll i Europa, långt ifrån bara Grekland, dr d var ju knappast först (han och penny ska kanske inte representera hela landet) han har lärt sig av dr Beer och dr gorgy. Men om vi för en sekund tänker oss att det inte fanns en enda studie men betänk ändå att infertilitet ju är klassat som en sjukdom, ja även som ett handikapp, skulle då inte vem som helst prova vad som, som kanske kunde hjälpa..? Och om det vore en helt annan sjukdom eller handikapp och om lösningen fanns på andra sidan jordklotet, skulle man då inte gjort allt för att få prova..? Och låt oss då återvända till verkligheten, det finns en massa studier, en hel drös tjejer och flera forum som vittnar om att behandlingen funkar, skulle man då inte ta chansen att prova....? Slutligen, om det var läkarens egen dotter det handlade om eller tom läkaren själv....?

• Zinfandel

Välkomna alla nya! Om det är något inte får svar på - fråga igen. Det är en tråd med över 16000 inlägg så alla försöker uppenbarligen svara så gott de kan, flera stycken svarar så gott som dagligen, men ibland försvinner något i mängden och ibland har vi kanske inte ens nåt svar, även om den samlade kompetensen är stor här inne så kan vi inte allt...! Det går även att söka i tråden, om man söker på t ex Göteborg så får ni upp andra som går där och även tips på vc & läkare. Vi har även gjort en hemsida med samlad info som det länkas till ovan, om ni mot förmodan inte får svar här :) Jag vet även att många svarar på flera mail varje dag. Ingrid: det är bara bra med kåvepenin, kör på! Frkröd: har bestämt för mig att vi haft någon på Embio, sök i tråden! Redan 47: Du är också välkommen med dina IL-frågor :))

• Zinfandel
    lill111 skrev 2014-03-13 17:29:21 följande:
    Kan man be sin VC ta FBC-proverna, utan krångel?

Säkert inte utan krångel :( men prova och annars finns även werlabs om du bor i närheten!
  • Zinfandel

Välkommen Redan! Alla har ju varit nya någon gång, även jag och mååånga är kvar fortfarande så jag tror att de flesta har fått svar ;)) Tråkigt om nån läsare uppfattar det som om vi bara svarar varandra, då hade vi ju aldrig fått nya besök här... Ja, jag följer flera trådar eftersom jag ständigt söker ny info, särskilt till hemsidan. Lycka till hos Penny, ett bra beslut! Ja, köp på dig vad du kan i Aten. Ja, du kan få ut allt du behöver här med eu-recept.

• Zinfandel
    Juliette F skrev 2014-03-15 17:36:19 följande:
    Jag överväger hysto med livmodersnitt på Serum. Men har även sett kliniker som utför sk "priming" eller uterus scratching cykeln före ET. Denna behöver man inte ge narkos för, lite alvedon räcker. Ska öka implantationschans med 2,5 ggr enl info.

Skillnaden stor mellan snitt och scratching?? Förutom priset då.

Undrar om någon här gjort livmodersnitt på Serum, blivit gravida - efter många misslyckanden innan?
    Det skiljer sig ganska mycket. En priming är allt från en rispa och irritera slemhinnan till en biopsi (man skär loss en liiiten bit). Dessa ingrepp kostar några tusenlappar.

Under hysteroskopin som utförs på Serum så tar man bort allt som inte ska vara i livmodern inkl infektionsärr och annan ärrvävnad och samtidigt gör man ett implantationssnitt nästan tvärs över livmodern. Pris ca1500 euro om jag inte missminner mig. 
  • Zinfandel
    Frk Röd skrev 2014-03-17 07:31:56 följande:
    Blir man sövd under hysteroskopi på Serum eller görs det under lokalbedövning?
    Narkos.
    Snart lycklig skrev 2014-03-16 17:46:38 följande:
    Jag ger även frågat detta förut, men ingen som svarade då, så jag försöker igen. Om man har bruna spottings i flera dgr EFTER mens, vad beror det på? Visserligen har jag en känsla att det inte blir så mkt spottings efter denna mens som precis slutat. Kan det vara så att Pravidel även hjälper mot spottings efter och inte bara innan? Ngn som vet?
    Det hjälpte inte på mig tyvärr Rynkar på näsan
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2014-03-17 12:10:27 följande:

Zin, hade du/har du också bruna spottings EFTER mens (jag har endast tunna bruna flytningar, som inte luktar och syns bara på toapappret)? Har du fått någon förklaring till varför man helt plötsligt får det?
    JA! Nix.
    Snart lycklig skrev 2014-03-17 12:12:05 följande:
    Zin, var har du för åsikter när det gäller intag av Pravidel och min sista stimulering i april. Kan Pravidel störa eller hjälpa?

Började du inte ta en halv 2,5 mg för någon vecka sedan..? Har du testat värdet sedan dess? Jag tycker att du helt ska låta Dr D avgöra, han har dig verkligen under sina vingar och gör allt han kan för dig. Jag håller med honom och anser att prolaktin precis som TNF beror på något annat och det är viktigare att komma på vad. Västerländsk medicin: behandla med piller, österländsk medicin: finn orsaken och åtgärda den. Så låt honom avgöra! Hjärta
    che71 skrev 2014-03-17 11:00:15 följande:
    Nej inget KS tyvärr.
    Var på förlossningsrädsla-samtal i torsdags o pratade i över 1 timme med en trevlig BM med 30 års erfarenhet.
    Berättade om allt jag är rädd för o att snitt skulle vara tryggast, men hon sa bara att det krävs mycket speciella omständigheter för att få snitt. Så det räcker inte med förlossningsrädsla sen unga år, att inte ens ha vågat försöka skaffa barn i måååånga år pga det o att nu efter 6 missfall vara ännu mer rädd att något ska gå fel,
    att vara 42 år o nästan 43 år var heller ingen risk som kunde väga in....att det liksom känns som sista chansen, inget får gå fel..... eller Fragmin eller Crohns eller allt jag tog upp....
    Men hon skrev i min journal om min rädsla o att jag ska få extra stöd o hjälp, det pappret har jag fått utskrivet till min mapp.
    Men på onsdag ska jag dit igen o träffa en läkare angående Fragmin så då ska jag ta upp allt igen.
    Che, jag kommer att fortsätta pusha och tjata på dig ang KS precis som jag gjorde för att du skulle söka immunhjälp för dina MF och det gick ju bra Solig Jag får vara en pain då Flört så gogogo!! Hör av dig på onsdag igen!

• Zinfandel
    che71 skrev 2014-03-17 16:06:02 följande:
    Zinfandel ja tack så mycket för att du ledde/pushade mig till Aten! När jag väl bestämt mig precis efter det 5:e missfallet tog det bara 3 veckor innan vi åkte dit. .ingen tid att förlora i vår ålder..
    Tyvärr är ju detta med KS inget jag själv kan boka o fixa som Aten. Kan bara fråga o be o berätta hur jag känner. Har ju gått på samtal med BM o så nu snart läkare också.
    Tyvärr bestämmer man inte det själv här. Men i så fall måste det gå bra på det vanliga sättet också ...om jag bara inte var så rädd…
    Jag vill (läs vägrar…) fortfarande inte tro att det är så Skrikandes så jag håller alla tummar på onsdag!! Ta med dig mannen, allt råg i ryggen och allt jävla anamma som går att uppbringa på denna jord!!
    Bars skrev 2014-03-17 17:42:29 följande:
    Här kommer lite praktisk info om Aten också:
    Jätte enkelt att åka komunalt till nya kliniken! 
    IAKENTRO
    Fragoklisias 4
    MAROUSI
    15125
    5e våningen (egen ringklocka till vänster om porten)

Kom ihåg att köpa returbiljetten innan du åker från Syntagama Square. 

Ta buss E14 från Syntagama (kolla så det är åt rätt håll. Ej där shoppinggatan börjar). 
    Byt till buss 550 och åk hela vägen (går ej att få till Grekiska bokstäver här: inboxa ifall ni vill ha namnet mejlat). 

Gå i bussens körriktning och det är första gatan till höger. Tar ca 1 tim med byte och allt. Tänk på att man måste "vinka in" bussen när man står vid en station. Kan byta mellan E14 och 550 på en lång sträcka. Även här har jag ett namn på en station på Grekiska. Jag hade skrivit upp dessa två stationer med stora bokstäver och visade chaförerna. Gick jättebra. 

OBS! X14 som går raka vägen går bara på nätter och helger. 
    Tack, jag använder den infon till hemsidan!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!