• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • rosalack
    millana skrev 2012-01-10 04:24:27 följande:

Är kanske inte så ung, 29iår....men har försökt få barn nu 1år....läste om PCO o tänkte att det måste jag nog ha....blöder som en gris emellanåt o senblir det en paus på 30 dagar o jag blir så nöjd o glad sen kommer det igen o jag blöder 7-25dagar....inte kul...har jätte oren hy o finnar:( Var till Gyn i sommras o då sa han att jag hade en cysta på äggstocken men att det var helt normalt,,,,,men vet ju inte om jag har ÄL överhuvudtaget....vad ska jag göra??  Vill ha en liten till...mina 2 tejejer tjatar....:)

Klart du får vara med. Kan ju vara PCO med tanke på att dina äggblåsor (folliklar) kanske inte utvecklar sig helt (=ingen äl) och därför en långdragen cykel. Men att du blöder någorlunda regelbundet med 30 dagar emellan låter inte som pco. tycker att du borde höra med din läkare om dom kan ta hormonprover på dig, obalans i gulkroppshormon (det som gör att äl-blåsorna växer rätt) och östrogen (gör att slemhinnan växer rätt) kan leda till långdragna blödningar.
    Sen kanske du kan be om ett VUL där de kollar dina äggstockar noga om de ser små folliklar. Testa köp äl,stickor på nätet (finns billigt på testlagret.se) testa en månad och se om de blir någon skillnad på strecken. (obs, vi med pco kan visa äl varje dag på såna tester då fsh (=follikelstimulerande hormon) värdet alltid är högt). Kram
  • rosalack
    Laura88 skrev 2012-01-09 21:40:49 följande:
    Då hakar jag på här jag också... Vi har försökt i 6 års tid... exakt i maj blir det 6 år... Ingen graviditet så långt ögat kan nå. Pergo har jag kört i 2 omgångar = tyvärr ingen ägglossning alls. Mensen kommer och går när den vill, inte så ofta.... 
    Nästa månad ska jag nog ringa gyn för att prova en sista gång med Pergo. Men om jag inte får någon ägglossning då funkar ju inte provrörsbefruktning heller.... Så våra chanser är noll? Ähhhh har inte tänkt på barn på mer än 4 månader nu, men idag... Idag slog det mig att ska jag försöka nån gång så är det antingen NU eller aldrig. Så i år försöker vi för sista gången med gyn hjälp. För utan kör vi på hela tiden (alltså utan skydd, men utan att fokusera på barn).

Hur går det för er? 

Hej. Jo ivf kan fungera i alla fall men innan dess så finns fler alternativ. dosen på pergotime kan höjas för att se om det ger bättre resultat. men innan den höjs borde du få ta en vanlig kur och sen gå dit på kontroll, för ibland blir man inte gravid bara för att äggen som bildas är av dålig kvalitet. efter dubblering/trippeldos av pergotime så kan de skriva ut sprutor med hormonstimulerande som är starkare. och inför ivf får man så stark stimulering att det ska gå att få fram många ägg. efter försök med pergotime så är det så i (tror alla) landsting att man måste fylla 25 år innan dom bekostar nästa åtgärd. och både för att göra ivf och adoptera måste du har fyllt 25. Ge inte upp =)
  • nattfrost
    Hanna87a skrev 2012-01-09 19:59:16 följande:
    Jag hakar på här... fick idag reda på att jag har pco av en slump! var hos läkaren för en efterkontroll av cellförändringar då jag passade på att tala om att jag inte har haft mens dom 2 senaste månaderna (innan har den varit normal). Han tyckte de lät konstigt och gjorde ett VUL på mig, såg då att jag hade pco =( Visste inte vart jag skulle ta vägen, var inte alls förberedd på det... Slutade med p-piller för ett år sedan för vi vill verkligen bli gravida. Allt känns depp. Men läkaren är iaf jätte bra, han skulle prata med kollegor som skulle kontakta mig ist eftersom han inte är så insatt. 

MEN det han gjorde var att han skrev ut nya p-piller för 3 månader som han tyckte att jag skulle äta. och intensivt efter det "baka barn" och hoppas att mens och ÄL skulle komma igång. Någon som hört talas om det? tråkigt att behöva "försöka själv" typ 5-6 månader till när jag hade tänkt få en riktigt utredning nu när det gått ett år. Dessutom att jag vet att jag har pco....

Vad tycker ni? Ska jag testa med p-piller? men chansen känns minimal eftersom jag har aldrig vet om jag haft någon ÄL överhuvudtaget... Jag är 24, har inte jätte bråttom att bli gravid. men jag känner att det är dags!! 

Jag har fått äl när jag slutat med p-piller, men bara i ca två månader, sen är den som bortblåst igen, men nog finns det en god chans att få äl efter piller-stopp!!
  • FrökenD
    Matilda03 skrev 2012-01-09 21:49:33 följande:

När har du BIM? Håller tummarna för din skull =)

Själv fick jag mens idag så det var ju en besvikelse(även om det är skönt att d funkar oxå), men jag hade väntat mig att den skulle komma, vi tajmade nog inte riktigt rätt sist iaf.

Jag har hört det att man kan få äl månaden efter pergo oxå, hänger effekten kvar på nåt vis eller?

Jag har BIM 23/1. Ska försöka att inte tänka för mkt på det eller låtsaskänna symptomer som man kan vara duktig på. =)
    Ja det kan ju vara effekten som e kvar, men jag har aldrig hört talas om det. Man kan ju hoppas. Men, man vet ju inte hur stark äl var... kanske var en svagis...=P
    Jag förstår det med mensen... man eftersrtävar ju att den inte ska komma men av nån konstig nledning blir jag inte besviken när den väl gör det... som du säger, då vet man att det funkar som det ska. =)

Men, hur många dagar efter utslag på stickor har ni sex?
    Vi hade 3 dagar, så man tycker ju att de borde prickats in, och sen en vecka innan utslag på stickor....
  • Engelvinge

Hej!

Tänkte bara berätta att det går!

Jag diagnostiserades med PCO för 12 år sedan.
    Försökte få barn i 3 år, fick ett MA, sedan 2 år senare blev min dotter till, som nu är 2 år.

Höll på med fertilitetsutredning, skulle börja äta PergoTime men drog mig för detta då det kändes jobbigt att följa utvecklingen av äggblåsor hela tiden, hoppades att det skulle gå ändå, och vips, alldeles efter att jag spolat äggstockarna (som var ua) så blev jag gravid :)

Så egentligen kan man säga att det tog 5 år att bli gravid. Har haft menstruation ca var 8e vecka och ägglossning kanske 2 ggr om året, så visst går det :)

• ElsaMaj

Hej alla ni som kämpar. Jag är nu 35 (börjar bli gammal...!) och jag fick diagnosen pco när jag var 17. Fick sedan 3 barn med hjälp av pergotime. När den yngsta var 4 månader o jag helammade (hade inte fått tillbaka mensen heller) så blev jag gravid "av mig själv". Fick lite panik, vi var ju klara med barn! Men det gick bra och på efterkontrollen när fjärde barnet var ca 10 veckor så bad jag barnmorskan kolla hur äggstockarna såg ut. Vadå?, frågade hon. Allt såg bra ut och någon pco såg hon inte till. Sedan har jag fått förklarat av överläkaren på KK att pco ofta "växer bort" när man blir lite äldre. Det hade varit kul att veta det under tiden som man kämpade med att försöka bli gravid. Att ju längre tid vi försöker ju större chans blir det!

Nu väntar vi vårt femte barn, som kom till alldeles utan hjälp redan på första försöket. Jag vet att inte alla vill höra om hur bra det gått för andra, men jag vill ändå berätta att ibland går drömmen om barn i uppfyllelse även vid pco. Lycka till alla!

• valkyrie
    Hanna87a skrev 2012-01-10 21:40:49 följande:
    En fråga bara.. Ni som spolat äggledarna, gör det ont?  
    jag har gjort en spolning och tyckte det gjorde väldigt ont. men har hört dom som inte kännder nåt. väldigt olika men du får smärtsitllande ha ett storpiller som hjälper till mycket.

hej va roligt att så många hittat hitt alla är mer än väl
    kommna

lite fakta om mej till er som inte känner igen mej sen tidigare.

är en tjej från blekinge på snart 23 år bor med min man 36 år.      
    vi har försökt få barn i 3 år nu och för 2 år sewn fick jag reda på att jag hade PCOS 
    i oktober 2010 gjorde jag en GBP och har nu gått ner 55 kg.    

jag är inne på min andra kur med pregro och bör ha ÄL (om jag får nån) till helgen.

vi har genom gått spolning och  spermaprov  och allt va bra där.

• soffan88

Valkyrie : Då är vi nästan lika gamla :) jag fyller 24 och killen fyller 37.

• valkyrie

Annsofie22: roligt att jag inte är ensam om att ha en gammal Karl. Har din några barn sen tidigare? Det har inte min.

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3