• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • valkyrie

Vi vet inte än när vi ska börja. Ska ta cellprov + blodprov den 9/2 och efter dom svaren skickas allt ner till Malmö. Hoppas på att det går fort.

• soffan88

Okej :) Ja det hoppas jag med för eran skull :) förresten fick jag ändrad diagnos idag! Från pco till pcos. Vet ngn skillnaden?

• rosalack

Åh nu blir jag förbannad på det här! Varför verkar det som att det är olika bud från olika läkare ang betald ivf??? Vi har så att vi kan bekosta privat ivf, men skall det vara nödvändigt om andra får ivf betald före de fyllt 25??? Jag vill inte behöva vänta om pergotimen inte funkar. kommer inte vänta heller, men det kommer ju att bli jävligt dyrt... *förbannad*

• soffan88

Såhär sa min läkare att om det skulle vara en åldersgräns på 25år skulle det ses som diskriminering. Ja tyvärr blir det dyrt :( Vi väljer att vänta 3 månader i se vad som händer.

• rosalack
    soffan88 skrev 2012-01-20 23:17:39 följande:
    Såhär sa min läkare att om det skulle vara en åldersgräns på 25år skulle det ses som diskriminering. Ja tyvärr blir det dyrt :( Vi väljer att vänta 3 månader i se vad som händer.

min gynläkare sa att jag har rätt till pergotimeförsök nu men om de inte fungerar så får vi vänta till jag fyllt 25 innan en ivf bekostas av dem. Jag får ju göra ivf precis som alla andra, men skall då enl henne bet själv. Har försökt hitta rätt lagrum till detta men hittar inget om ålder förutom att båda parter skall ha fyllt 18 (myndiga). äh nu lägger jag ned det där och hoppas på att pergon funkar..
  • ettplustack

I går kväll började jag och min man med modifast för att komma ner i vikt. Vi är väldigt taggade och motiverade.

Jag äter pergotime med metformin varannan månad och nu hoppas vi att det kommer göra underverk att jag går ner i vikt. Ca 20 kg måste jag gå ner för att få göra ivf. Så långt hoppas jag att jag inte behöver gå i behandlingsväg men om i fall att så vill jag ju så klart få genomföra en ivf.

Härligt med så många som kämpar =)    

• Victrix
    rosalack skrev 2012-01-19 16:05:17 följande:
    Nej du var kanske inte naiv, men direkt betyder det som läkarna sa till dig. att ni får ta prover mm mm. Fär mig har det också tagit lång tid innan jag fick pergotime. Men proverna är viktiga för att de ska se om det verkligen är pergotime som du behöver och så att det inte är något fel på sköldkörteln (då skulle inte pergotime hjälpa). Jag blir också less på att allt tar sån förbaskad tid, men så är det...

Jag var tvungen att ta massa prover, gå på kontroller, äta primolut nor ex antal gånger så att det verkligen fungerade. NU har jag ätit min första kur pergotime, ska till gyn i morgon och räkna äggblåsor.

Lycka till Malin!!   
    Hej! Har proccessat det lite nu. Vi har bestämt sambon och jag att vänta lite till då det är mycket annat nu som kräver vår uppmärksamhet och energi, jobb, flytt osv. Dessutom tänkte jag lägga energi på att gå ner i vikt innan jag påbörjar behandling så att ingen kan komma och säga att jag ska göra det senare. Man varför jag har varit på så många tidigare undersökningar och läkarkontroller var ju just för att slippa att ta en massa nya prover igen. Och det löfte jag har fått har varit att jag bara kan kontakta sjukvården igen för att få hjälp, inte ta samma prover igen. Men förstår att de måste ha en viss rutin som gäller för alla oavsett bakgrund. Nu vet vi i alla fall hur det fungerar och när vi ska börja försöka återstår att se.

Hoppas det går bra för er nu :)
  • Victrix
    rosalack skrev 2012-01-21 00:09:01 följande:
    min gynläkare sa att jag har rätt till pergotimeförsök nu men om de inte fungerar så får vi vänta till jag fyllt 25 innan en ivf bekostas av dem. Jag får ju göra ivf precis som alla andra, men skall då enl henne bet själv. Har försökt hitta rätt lagrum till detta men hittar inget om ålder förutom att båda parter skall ha fyllt 18 (myndiga). äh nu lägger jag ned det där och hoppas på att pergon funkar..
    Frågade på mitt besök, 20 år sa de var maxgränsen i kronoberg iaf. De sa inget om att man skulle få betala ivf om man var under 25 år. Men varför skulle de ha en gräns på 25 år? Låter helt konstigt. Är ju bättre att försöka få barn tidigt och dessutom dras Sverige med problem att förstföderskor är gamla :O
  • rosalack
    Victrix skrev 2012-01-22 18:42:59 följande:
    Frågade på mitt besök, 20 år sa de var maxgränsen i kronoberg iaf. De sa inget om att man skulle få betala ivf om man var under 25 år. Men varför skulle de ha en gräns på 25 år? Låter helt konstigt. Är ju bättre att försöka få barn tidigt och dessutom dras Sverige med problem att förstföderskor är gamla :O

hmm ja kanske konstigt. men gränsen för att adoptera ligger på 25 år så det kanske är den som mitt landsting drar sina riktlinjer från. vad vet jag. ska rota vidare i det om det blir aktuellt..
  • Junior10

Hej.
    Nu har jag äntligen hittat tillbaka hit efter att ha varit ute på vift ett tag.
    Och guess what?
    Jag fick ett Plus i morse. Eller ja, inte bara ett. Utan fyra. Vägrade tro på det ^^ 
    Och precis som med första barnet (som nu har blivit hela 15 månader gammal) så blev det utan mediciner =)
    Åh, jag är så lycklig. Sambon blev riktigt chockad när jag berättade det för honom idag på lunchen. 

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3