• Victrix

Vi unga med PCO nr 3

rosalack skrev 2012-01-19 16:05:17 följande:
    Nej du var kanske inte naiv, men direkt betyder det som läkarna sa till dig. att ni får ta prover mm mm. Fär mig har det också tagit lång tid innan jag fick pergotime. Men proverna är viktiga för att de ska se om det verkligen är pergotime som du behöver och så att det inte är något fel på sköldkörteln (då skulle inte pergotime hjälpa). Jag blir också less på att allt tar sån förbaskad tid, men så är det...

Jag var tvungen att ta massa prover, gå på kontroller, äta primolut nor ex antal gånger så att det verkligen fungerade. NU har jag ätit min första kur pergotime, ska till gyn i morgon och räkna äggblåsor.

Lycka till Malin!!   
    Hej! Har proccessat det lite nu. Vi har bestämt sambon och jag att vänta lite till då det är mycket annat nu som kräver vår uppmärksamhet och energi, jobb, flytt osv. Dessutom tänkte jag lägga energi på att gå ner i vikt innan jag påbörjar behandling så att ingen kan komma och säga att jag ska göra det senare. Man varför jag har varit på så många tidigare undersökningar och läkarkontroller var ju just för att slippa att ta en massa nya prover igen. Och det löfte jag har fått har varit att jag bara kan kontakta sjukvården igen för att få hjälp, inte ta samma prover igen. Men förstår att de måste ha en viss rutin som gäller för alla oavsett bakgrund. Nu vet vi i alla fall hur det fungerar och när vi ska börja försöka återstår att se.

Hoppas det går bra för er nu :)
  • Victrix
    rosalack skrev 2012-01-21 00:09:01 följande:
    min gynläkare sa att jag har rätt till pergotimeförsök nu men om de inte fungerar så får vi vänta till jag fyllt 25 innan en ivf bekostas av dem. Jag får ju göra ivf precis som alla andra, men skall då enl henne bet själv. Har försökt hitta rätt lagrum till detta men hittar inget om ålder förutom att båda parter skall ha fyllt 18 (myndiga). äh nu lägger jag ned det där och hoppas på att pergon funkar..
    Frågade på mitt besök, 20 år sa de var maxgränsen i kronoberg iaf. De sa inget om att man skulle få betala ivf om man var under 25 år. Men varför skulle de ha en gräns på 25 år? Låter helt konstigt. Är ju bättre att försöka få barn tidigt och dessutom dras Sverige med problem att förstföderskor är gamla :O
  • Victrix

Nu har vi samlat mod till oss och börjat på igen :) Mycket tidigare än vi trodde. När vi hade smält vårt första besök inom landstinget så sökte till en privatklinik istället då vi kände oss ej önskade inom landstinget. Var på första besöket idag och det kändes jättebra, mer effektivt, tryggare och inte så dömande för att vi är unga. Börjar med provera imorgon för att sedan köra en kur pergotime. Nästa vecka hydrosonografi för att kolla att det finns passage, annars blir det laparoskopi (hoppas inte att det ska behövas för tydligen måste man vänta två månader på en operationstid). Så nu är vi igång. Hoppas inte att jag ska behöva må så dåligt av tabletterna bara. Min oro för att inte bli tagen på allvar och att de skulle tjafsa om BMI är alltså helt borta. Det var inte tal om att väga mig ens, vilket kändes skönt. Då ser man alltså på min kroppsform att det mesta är muskler. Känns väldigt skönt att vara igång i alla fall, sen får vi ta det som det kommer.

• Victrix
    ettplustack skrev 2012-03-11 11:27:37 följande:
    Jag är gravid ======))) För mig räckte det nog att ändra kosten och tänka på något annat så hände det :)  

Vad kul grattis och lycka till
Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3