• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • valkyrie

hoppas att fler hittar in här

• nattfrost

Hoppar in här!!!

Jag är 24 år (hoppas att jag platsar som ung), fick reda på för 3 månader sedan att jag har PCO, vi hade då försökt skaffa barn i nästan ett år men eftersom jag hade mens väldigt sällan förstod jag att något inte stämde. Jag har en son som är 3,5 och gjorde även en abort för många år sedan (Ser att det faktiskt är exakt 6 år sedan idag). Jag har just genomfört min första kur med pergotime, har hur mycket biverkningar som helst, bl a grymma humörsvängningar, svettningar, sömnproblem och känner mig stundtals riktigt deppig. Jag har lite svag molande värk runt äggstockarna ibland och hoppas att jag snart får äl, är på cd 15.

• rosalack

jag är här!
    en liten presentation av oss som fortfarande hänger med kanske? gamla och nya? 

Jag:  Bosatt i södermanland med sambo. Jag pluggar och jobbar, han jobbar. Diagnostiserad med PCO, har
    förstorade äggstockar, ca 20 folliklar (äggblåsor) på varje äggstock och dålig hy. 
    Ätit primolut nor i 2 år. börjar med första kuren pergotime om 4 dagar.  :) Håller tummarna så mycket!
    Slutade med preventivmedel i juni 2009 (2,5 år sen)....

• rosalack
    nattfrost skrev 2012-01-09 18:24:29 följande:
    Hoppar in här!!!

Jag är 24 år (hoppas att jag platsar som ung), fick reda på för 3 månader sedan att jag har PCO, vi hade då försökt skaffa barn i nästan ett år men eftersom jag hade mens väldigt sällan förstod jag att något inte stämde. Jag har en son som är 3,5 och gjorde även en abort för många år sedan (Ser att det faktiskt är exakt 6 år sedan idag). Jag har just genomfört min första kur med pergotime, har hur mycket biverkningar som helst, bl a grymma humörsvängningar, svettningar, sömnproblem och känner mig stundtals riktigt deppig. Jag har lite svag molande värk runt äggstockarna ibland och hoppas att jag snart får äl, är på cd 15.
    Klart du platsar! Spännande med pergokuren, vill att mina 4 dagar ska gå fort nu så jag får börja med den också! Jag ska på VUL cd 12 för att räkna om det har blivit några stora äggblåsor. Fick du göra vul?
  • nattfrost

Nej jag får tyvärr inte göra några kontroller alls, vilket jag tycker är dåligt, men vill så gärna ha barn att jag inte tänker "vägra" ta pergo bara för att dem inte undersöker mig.
    Spännande att snart få börja, har du tagit pergo förut eller är detta din första kur?? Hoppas att du slipper biverkningar, fast å andra sidan kan jag tänka mig att ha det 10 ggr värre om det resulterar i ett barn.

• rosalack

Okej. ja jag har förstått att dom gör olika mycket kontroller i olika landsting. Det är första gången med pergo för mig. Det har varit en lång väg för att få mina primolut nor att fungera som de ska och har ätit metformin ett tag också för att se om de kunde sätta igång äl men det gick inte.

• Hanna87a

Jag hakar på här... fick idag reda på att jag har pco av en slump! var hos läkaren för en efterkontroll av cellförändringar då jag passade på att tala om att jag inte har haft mens dom 2 senaste månaderna (innan har den varit normal). Han tyckte de lät konstigt och gjorde ett VUL på mig, såg då att jag hade pco =( Visste inte vart jag skulle ta vägen, var inte alls förberedd på det... Slutade med p-piller för ett år sedan för vi vill verkligen bli gravida. Allt känns depp. Men läkaren är iaf jätte bra, han skulle prata med kollegor som skulle kontakta mig ist eftersom han inte är så insatt. 

MEN det han gjorde var att han skrev ut nya p-piller för 3 månader som han tyckte att jag skulle äta. och intensivt efter det "baka barn" och hoppas att mens och ÄL skulle komma igång. Någon som hört talas om det? tråkigt att behöva "försöka själv" typ 5-6 månader till när jag hade tänkt få en riktigt utredning nu när det gått ett år. Dessutom att jag vet att jag har pco....

Vad tycker ni? Ska jag testa med p-piller? men chansen känns minimal eftersom jag har aldrig vet om jag haft någon ÄL överhuvudtaget... Jag är 24, har inte jätte bråttom att bli gravid. men jag känner att det är dags!! 

• Matilda03

Hej!

Jag hänger på här om jag får, är 25 år , men nyss fyllda iaf.. =)
    Fick reda på att jag har PCO i augusti efter att mensen varit som bortblåst under sommaren. Jag slutade med p-pillren i april och sen har vi försökt mer aktivt sen typ sep-okt. Jag har haft spontan äl några ggr under hösten/vintern men det är väldigt oregelbundet.

Om några dar har jag en läkartid och ska då kanske få Pergo utskrivet, första gången i såna fall.

Längtar som tusan efter att ha en liten i magen! Hoppas vi alla får en under 2012! Kram =)

• Matilda03
    Hanna87a skrev 2012-01-09 19:59:16 följande:
    Jag hakar på här... fick idag reda på att jag har pco av en slump! var hos läkaren för en efterkontroll av cellförändringar då jag passade på att tala om att jag inte har haft mens dom 2 senaste månaderna (innan har den varit normal). Han tyckte de lät konstigt och gjorde ett VUL på mig, såg då att jag hade pco =( Visste inte vart jag skulle ta vägen, var inte alls förberedd på det... Slutade med p-piller för ett år sedan för vi vill verkligen bli gravida. Allt känns depp. Men läkaren är iaf jätte bra, han skulle prata med kollegor som skulle kontakta mig ist eftersom han inte är så insatt. 

MEN det han gjorde var att han skrev ut nya p-piller för 3 månader som han tyckte att jag skulle äta. och intensivt efter det "baka barn" och hoppas att mens och ÄL skulle komma igång. Någon som hört talas om det? tråkigt att behöva "försöka själv" typ 5-6 månader till när jag hade tänkt få en riktigt utredning nu när det gått ett år. Dessutom att jag vet att jag har pco....

Vad tycker ni? Ska jag testa med p-piller? men chansen känns minimal eftersom jag har aldrig vet om jag haft någon ÄL överhuvudtaget... Jag är 24, har inte jätte bråttom att bli gravid. men jag känner att det är dags!! 
    Svårt o veta, en del säger ju att om man har PCO blir man lättare gravid direkt efter att man slutar med p-piller om det var det läkaren syftade på? Själv tror jag kanske inte så mycket på det, det ser ju så olika ut för alla..

Låter jobbigt att inte få en ordentlig utredning när det gått ett år!
  • FrökenD

Hallå!! Hur gammal får man vara? =)
    Jag e 28 iaf, bosatt i Södermanland med sambon.
    Fick pco diagnos för ett år sen och har käkat Metformin sen dess.
    Har blivit behandlad med pergo och primolut några gånger utan större resultat förutom nu sista gånger på trippeldos pergo, då fick vi bara inte till det. =(
    Denna månad blev det inge pergo, men haft äl ändå! =) Nu inväntas bim!!
    Får jag va me? =)

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3