Inlägg från: rosalack |Visa alla inlägg
  • rosalack

Vi unga med PCO nr 3

jag är här!
    en liten presentation av oss som fortfarande hänger med kanske? gamla och nya? 

Jag:  Bosatt i södermanland med sambo. Jag pluggar och jobbar, han jobbar. Diagnostiserad med PCO, har
    förstorade äggstockar, ca 20 folliklar (äggblåsor) på varje äggstock och dålig hy. 
    Ätit primolut nor i 2 år. börjar med första kuren pergotime om 4 dagar.  :) Håller tummarna så mycket!
    Slutade med preventivmedel i juni 2009 (2,5 år sen)....

• rosalack
    nattfrost skrev 2012-01-09 18:24:29 följande:
    Hoppar in här!!!

Jag är 24 år (hoppas att jag platsar som ung), fick reda på för 3 månader sedan att jag har PCO, vi hade då försökt skaffa barn i nästan ett år men eftersom jag hade mens väldigt sällan förstod jag att något inte stämde. Jag har en son som är 3,5 och gjorde även en abort för många år sedan (Ser att det faktiskt är exakt 6 år sedan idag). Jag har just genomfört min första kur med pergotime, har hur mycket biverkningar som helst, bl a grymma humörsvängningar, svettningar, sömnproblem och känner mig stundtals riktigt deppig. Jag har lite svag molande värk runt äggstockarna ibland och hoppas att jag snart får äl, är på cd 15.
    Klart du platsar! Spännande med pergokuren, vill att mina 4 dagar ska gå fort nu så jag får börja med den också! Jag ska på VUL cd 12 för att räkna om det har blivit några stora äggblåsor. Fick du göra vul?
  • rosalack

Okej. ja jag har förstått att dom gör olika mycket kontroller i olika landsting. Det är första gången med pergo för mig. Det har varit en lång väg för att få mina primolut nor att fungera som de ska och har ätit metformin ett tag också för att se om de kunde sätta igång äl men det gick inte.

• rosalack
    millana skrev 2012-01-10 04:24:27 följande:

Är kanske inte så ung, 29iår....men har försökt få barn nu 1år....läste om PCO o tänkte att det måste jag nog ha....blöder som en gris emellanåt o senblir det en paus på 30 dagar o jag blir så nöjd o glad sen kommer det igen o jag blöder 7-25dagar....inte kul...har jätte oren hy o finnar:( Var till Gyn i sommras o då sa han att jag hade en cysta på äggstocken men att det var helt normalt,,,,,men vet ju inte om jag har ÄL överhuvudtaget....vad ska jag göra??  Vill ha en liten till...mina 2 tejejer tjatar....:)

Klart du får vara med. Kan ju vara PCO med tanke på att dina äggblåsor (folliklar) kanske inte utvecklar sig helt (=ingen äl) och därför en långdragen cykel. Men att du blöder någorlunda regelbundet med 30 dagar emellan låter inte som pco. tycker att du borde höra med din läkare om dom kan ta hormonprover på dig, obalans i gulkroppshormon (det som gör att äl-blåsorna växer rätt) och östrogen (gör att slemhinnan växer rätt) kan leda till långdragna blödningar.
    Sen kanske du kan be om ett VUL där de kollar dina äggstockar noga om de ser små folliklar. Testa köp äl,stickor på nätet (finns billigt på testlagret.se) testa en månad och se om de blir någon skillnad på strecken. (obs, vi med pco kan visa äl varje dag på såna tester då fsh (=follikelstimulerande hormon) värdet alltid är högt). Kram
  • rosalack
    Laura88 skrev 2012-01-09 21:40:49 följande:
    Då hakar jag på här jag också... Vi har försökt i 6 års tid... exakt i maj blir det 6 år... Ingen graviditet så långt ögat kan nå. Pergo har jag kört i 2 omgångar = tyvärr ingen ägglossning alls. Mensen kommer och går när den vill, inte så ofta.... 
    Nästa månad ska jag nog ringa gyn för att prova en sista gång med Pergo. Men om jag inte får någon ägglossning då funkar ju inte provrörsbefruktning heller.... Så våra chanser är noll? Ähhhh har inte tänkt på barn på mer än 4 månader nu, men idag... Idag slog det mig att ska jag försöka nån gång så är det antingen NU eller aldrig. Så i år försöker vi för sista gången med gyn hjälp. För utan kör vi på hela tiden (alltså utan skydd, men utan att fokusera på barn).

Hur går det för er? 

Hej. Jo ivf kan fungera i alla fall men innan dess så finns fler alternativ. dosen på pergotime kan höjas för att se om det ger bättre resultat. men innan den höjs borde du få ta en vanlig kur och sen gå dit på kontroll, för ibland blir man inte gravid bara för att äggen som bildas är av dålig kvalitet. efter dubblering/trippeldos av pergotime så kan de skriva ut sprutor med hormonstimulerande som är starkare. och inför ivf får man så stark stimulering att det ska gå att få fram många ägg. efter försök med pergotime så är det så i (tror alla) landsting att man måste fylla 25 år innan dom bekostar nästa åtgärd. och både för att göra ivf och adoptera måste du har fyllt 25. Ge inte upp =)
  • rosalack

Pergotime-kur 1 start idag! :D så spänd och lite nervös. hoppas det blir lite bra utav det i alla fall!!!!! :D

• rosalack
    Sex antal ggr?
     Hur mycket har ni andra sex? vi älskar det och har det därför så ofta vi känner för det... tyvärr så har det blivit lite för mycket, har skavsår (!) :O så två ggr/dag i flera månader är inte att rekomendera.....

Så läste jag någonstans att man inte bör ha sex mer än varannan dag när man försöker få barn. hmm, varför då? Det finns 100 000 mogna nya spermier varje dygn hos en man. alltså borde det ju inte spela någon roll? Förutom om man har sex för sällan, eftersom en spermie har en levnadstid på några veckor inne i mannen och sen blir dålig.

Hur gör ni andra? När jag sa till gyn att vi hade sex varje dag så var det inga problem enligt henne, hon sa iaf inget om att vi borde trappa ner till varannan.   

Folsyra?
    Är det ngn mer som äter folsyra? Jag gör på råd av min gyn.
  • rosalack
    Maaalin skrev 2012-01-13 16:19:06 följande:

Hittade följande text på fass.se, är det inte pergotime man får utskrivet när man har pco just för att stimulera ägglossningen? Någon som har hört detta förut att det inte är bra att äta pergotime om man har pco? och vad det kan innbära för hälsan om man trots detta äter det?

Var särskilt försiktig med Pergotime

om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)

Jo jag har läst det där förut. Det är för att risken är hög att vi med PCO blir överstimulerade. Därför skall vi med pco undersökas på CD 12 för att räkna hur många ägg som kan släppa. (det görs olika i olika landsting och beroende på hur patientens prover och äggstockar ser ut, alla kollas inte, det avgör läkaren.

Det är även risk för förstorning av äggstockarna. Detta är dock ingen fara egentligen, det betyder bara att det kan komma fler äggblåsor om man inte får rätt dos (alltså blåser fler blåsor upp sig utan att någon spricker, kan ev vara för låg dos. normalt sett så blåser några stycken upp sig lite men en tar sedan övertaget och blir 20mm i diameter och spricker=äl, de andra krymper då tillbaka).

Inget att oroa sig för :) 
  • rosalack

Jag vill inte trampa ngn på tårna nu meeen. Tjejer, ni måste försöka att gå ned i vikt! Jag har också svårt att hålla min vikt, har bmi på 24,9 just nu. Har också lätt för att bygga muskler och lätt att gå upp i vikt. Alla vi med pco har lättare att bygga muskler (beror på testosteronets övertag). Men vi måste verkligen tänka på vad vi äter, hur vi motionerar och därmed också vad vi väger. Jag har tränat som en tok, elitsimmat och styrketränat samtidigt. Haft väldigt mycket muskler och därmed samma bmi som jag har nu. idag är jag slappare och har inte alls samma muskler längre, men samma bmi, jag har alltså mer fett. Men det är ingen ursäkt att ligga på latsidan för att man har pco och kan känna ibland att det inte spelar någon roll och att det är svårt. För det spelar roll, och vi kan gå ned i vikt precis lika lätt som alla andra, vi går bara upp snabbare...  Jag ska också ta itu med mer motion nu, ett bmi på 22,5 siktar jag på till nästa år! (för mig innebär det 7 kilo).

• rosalack
    Maaalin skrev 2012-01-13 22:22:21 följande:
    Förresten, vet ni hur det går till när man väl börjat med pergotime? är det en massa efterföljande besök och så? Jobbar ju heltid 8-17 och går dessutom regelbundet till naprapat pga av min rygg så vill helst inte behöva gå på en massa läkarbesök hela tiden.

duktiga ni är tjejer! (inte menat att ngn skyller ifrån sig, har bara sett så många trådar med tjejer som har vikt pga deras pco). Ja, i mitt landsting går man på besök (vul) på dag 12 i cykeln. dag 1 ringer jag till min syrra på mottagningen och säger till att jag börjar med kuren om 5 dagar så då får jag en tid dag 12 av henne.
Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3