Inlägg från: rosalack |Visa alla inlägg
  • rosalack

Vi unga med PCO nr 3

Maaalin skrev 2012-01-14 14:46:27 följande:
    Förresten, är det någon som vet om man bara kan ha en pco-äggstock? enligt senaste besöket så sa de att den andra såg normal ut, gör detta att chanserna blir lite större?

Dessutom så hade jag inte pco sen tidigare, har varit hos flera olika läkare och de har aldrig hittat några onormala värden tidigare. Har dock bara haft mens två gånger i mitt liv på "naturlig väg" så något fel har det ju varit hela tiden. Nu sist fick jag veta att ett manligt könshormon var något förhöjt, kan detta ha med min viktökning och dåliga leverne att göra och om jag börjar leva hälsosamt att det försvinner igen?

Förstår att ni inte är några experter på detta liksom jag, men ni verkar ha varit inne i svängen lite längre än jag så att säga :)
    Jag hade till en böcjan (för två år sen) också mest problem med en äggstock. nu är det lika illa på varje tyvärr :)

Jag torr nog att det kan vara en fördel för dig, ena äggstocken kanske skickar ut mindre "vi har redan släppt ett ägg fast vi inte har det, (därför stannar uppblåsningen av blåsorna av för tidigt) , till hjärnan" Det är ju positivt!

Det andravet jag inte, men de flesta åkomor förbättras när patienter går ned i vikt och lever mer sunt, så det är väl värt ett försök.   Kram
  • rosalack
    Maaalin skrev 2012-01-15 18:16:36 följande:
    Brukar era sambos/pojkvänner följa med er till läkaren?
    Han har erbjudit sig och så. Men han har inte följt med. Jag har inte riktigt tyckt det varit nädvändigt. Han får veta allt när jag kommer hem, och så slipper han se på när gynläkaren glor in i mig. ;) Men han är mycket intresserad annars och kan nog om jag ber honom förklara om alla piller och mina äggstockarna.
  • rosalack

Förstår hur ni tänker om att ni går igenom det tillsammans och vill vara med båda två på samtalen. Det kanske är annorlunda om man inte går till gyn så ofta. Jag är där var tredje månad och har varit det de senaste 3 åren, därför känner jag mig helt bekväm att vara där själv. Han är mycket delaktig även om han inte är med på själva undersökningarna, som för övrigt brukar vara när han jobbar.. för mig är det inte samtalen vi måste vara två på, för mig är det processen, och den sker för mig på hemmaplan. När man går igenom vad läkaren sa, hur man mår och alla gånger man bryter ihop och förståelsen för vad alla piller och allt det här gör med vår kropp. Även om han inte alltid bryter ihop och är en sådan gry-baby som jag så finns han där och håller mig om ryggen.

• rosalack

Är det ngn som tittat på de privata ivf-klinikerna och funderat över det som alternativ? för att få bekostad ivf måste man ha fyllt 25, jag har 3 år kvar dit...-känns långt. Kostar vad jag kan förstå i sthlm 37000 för ivf med ostimulerad cykel plus kostnader för ägglossningstabletter, några tusenlappar. Är det alla kostnader då ungefär?

• rosalack
    soffan88 skrev 2012-01-16 12:32:46 följande:
    Jag har gjort det och vi får se vad dom säger på fredag så utgår vi ifrån det. Vi har en del sparpengar om det blir aktuellt.

okej. samma här. Tanken har ju slagit mig med privat ivf iaf. Men skall väl inte gå händelserna i förväg, äter ju pergotime nu. ....varför tror jag då inte att den kommer att fungera? vill vill vill :(...
  • rosalack
    qwerty3 skrev 2012-01-16 13:34:11 följande:
    Hej.

Hoppas det är okej att jag hoppar in här. Det är nämligen så att jag fick i morse veta att jag har PSOS. Fick några tabletter som heter "Primolut".

Allt jag känner är en tomhet på något sätt. Jag är rädd för att jag inte kommer att kunna få barn senare i livet samtidigt som jag ändå är lite lättat över att veta vad det är som gör att jag inte har någon ägglossning och mens. Jag har alltid varit överviktig förutom från det att jag började gymnasiet 2005 till sent 2007, då jag först gick ner väldigt mycket i vikt under 2005 men så gick jag upp allt igen efter det att jag mådde väldigt psykiskt dåligt och åt en hel del mediciner samt hetsåt vilket som sagt gjorde mig överviktig igen.

Jag antar att om jag någonsin vill ha "egna" biologiska barn så måste jag gå ner i vikt.

Hur reagerade ni när ni fick veta att ni hade syndromet?
    Klart det är ok! Hinner inte skriva mkt mer nu, men du är jättevälkommen :) Du går igenom en tid nu som är lite virrig. Men det kommer att ordna sig när du känner att du vet lite mer! Läs på lite och häng med och fråga vad du vill! Måste kila, kram
  • rosalack
    valkyrie skrev 2012-01-19 12:57:08 följande:
    Nej det tror jag inte. Det ska vara 3 grattis försök. För att jag går via landstinget.
    Har inte hört att det kostar innan man fyllt 25??
    okej.. min gynläkare sa att jag måste fyllt 25 innan jag får betalda ivf-försök. sen tror jag att jag också får 3 försök via landstinget. Det är tydligen jätteolika beroende på var man bor.. =(
  • rosalack
    Maaalin skrev 2012-01-18 15:45:52 följande:
    Var jag naiv? Har varit på en massa undersökningar och har då frågat om jag bara kan kontakta dem på nytt när vi bestämt att börja försöka på riktigt och därmed börja behabdling direkt. Nu var jag hos en ny läkare och tydligen så är det en massa steg vi måste gå igenom innan jag kan börja med pergotime. Samtal, fler prover i olika omgångar. Det var just detta jag ville slippa. Nu känner mig mig ledsen och allt känns hopplöst. Hur har det gått tillväga för er innan ni fick börja med någon form av behandling?

Nej du var kanske inte naiv, men direkt betyder det som läkarna sa till dig. att ni får ta prover mm mm. Fär mig har det också tagit lång tid innan jag fick pergotime. Men proverna är viktiga för att de ska se om det verkligen är pergotime som du behöver och så att det inte är något fel på sköldkörteln (då skulle inte pergotime hjälpa). Jag blir också less på att allt tar sån förbaskad tid, men så är det...

Jag var tvungen att ta massa prover, gå på kontroller, äta primolut nor ex antal gånger så att det verkligen fungerade. NU har jag ätit min första kur pergotime, ska till gyn i morgon och räkna äggblåsor.

Lycka till Malin!!   
  • rosalack

jahapp. varit hos gyn. hade två större äggblåsor. Den största på 9,6mm och den andra på 6,4mm. Inte så mycket att hurra för alltså. men fick en ny tid nästa fredag, ska dit och se om de har växt till sig mer då så det kanske blir en sen ägglossning. annars blir det dubbel kur pergotime nästa cykel. Fick även en hästkur utskriven mot svamp, hehe nnu vet jag varför det har kliat.. ska behandla både mig själv och maken med det.

Fick tips av min läkare att smörja in med lactal för att få bra bakterier i underlivet. Ska börja med det sen, plus att jag ju redan äter folysra. kramkram 

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3