• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Scream2
    Champis skrev 2012-01-09 12:04:28 följande:
    Jag hänger gärna med här. Levaxinbehandlad sedan 2004.

Jag vill veta mer om Liothyorin. Försökte googla men ingen värdefull info.

Vilda Tigern) Hej. Känner igen dig får en gammal gravid diabetiker tråd :)

Kommer med alla Lio info jag har i huvudet ikväll, hinner inte nu
  • Vilda Tiger

Champis, hej! Jag minns dig med.

Sitter för övrigt och väntar på att få komma in hos läkaren nu... Lite nervös.

• Mandy1981

så nu ringde vc och sa att röntgen visade inget, inte oväntad. Sen sa jag att diklo inte hjälper men då sa hon inget till. Jag bad då om mina provsvar och hon sa, "de var bra". Skönt, men jag vill veta värden, alltså siffrorna. "aha"
    Nu kommer de alltså: Sänka 32, blodsocker 5,2 , T4 13 och TSH 3,0
    Men hon tyckte det var såååååååååå bra att jag ska till nervundersökningen om en månad.

Nu får du gärna tyda åt mig!!!!

• lisen88

Här har vi en till med samma sjukdom, problem. kalla de va man vill.
    jag har haft detta sen jag föddes ( är 23 år idag ) vilket läkarna inte tog prover på just när jag föddes.

vid 10 års ålder blev de utredning för skolan trodde jag hade ADHD och de blev tester kring det. Men det var de inte.
    sen kom mensen helt plötsligt vid 10 år o skolsköterskan började o kolla bland mina papper och såg att jag även inte följde min längdkurva. blev kallad samma vecka till sjukhuset där dom sa att jag har detta.

Sprutbehandling för att ta bort min mens så 1 gång i månaden i flera år blev de sprutbehandling men fick även börja med Levaxin. Började med en styrka på 50 mg heter de väl? o har fått höja flera gånger om.

Tycker det är bra att denna tråd finns så man kan dela med sig av vad man går igenom. =)

• Tinzu

imorgon ska jag in och ta nya prover hoppas dom visar såpass att jag kan höja min dos

• Scream2
    Mandy1981 skrev 2012-01-09 14:49:34 följande:
    så nu ringde vc och sa att röntgen visade inget, inte oväntad. Sen sa jag att diklo inte hjälper men då sa hon inget till. Jag bad då om mina provsvar och hon sa, "de var bra". Skönt, men jag vill veta värden, alltså siffrorna. "aha"
    Nu kommer de alltså: Sänka 32, blodsocker 5,2 , T4 13 och TSH 3,0
    Men hon tyckte det var såååååååååå bra att jag ska till nervundersökningen om en månad.

Nu får du gärna tyda åt mig!!!!
    Läs här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=8... och tala om det för din läkare!
    Subklinisk hypotyreos (nyare benämning "mild hypotyreos"): Successivt atro-fierande sköldkörtel från initialt ofta palpabel, oöm struma (Hashimoto). S-TSH förhöjt (> 2,5) vid två provtagningar + symtom där fritt-T4 är normalt. S-TSH >2,0 predisponerar för hypotyreos i framtiden (de närmaste 20 åren), särskilt om samtidigt TPO-antikroppstitern är stegrad- talande för kronisk tyreoidit. (Dock bär 10-25% av friska på TPO- ak!). Tillståndet följes! 

Läkaren bör ju också kolla upp antikroppar!!! Sen ÄR ju din sänka lite förhöjd, en inte så mkt. Svårt att tolka det värdet.   
  • Scream2
    lisen88 skrev 2012-01-09 15:08:16 följande:
    Här har vi en till med samma sjukdom, problem. kalla de va man vill.
    jag har haft detta sen jag föddes ( är 23 år idag ) vilket läkarna inte tog prover på just när jag föddes.

vid 10 års ålder blev de utredning för skolan trodde jag hade ADHD och de blev tester kring det. Men det var de inte.
    sen kom mensen helt plötsligt vid 10 år o skolsköterskan började o kolla bland mina papper och såg att jag även inte följde min längdkurva. blev kallad samma vecka till sjukhuset där dom sa att jag har detta.

Sprutbehandling för att ta bort min mens så 1 gång i månaden i flera år blev de sprutbehandling men fick även börja med Levaxin. Började med en styrka på 50 mg heter de väl? o har fått höja flera gånger om.

Tycker det är bra att denna tråd finns så man kan dela med sig av vad man går igenom. =)

Välkommen!
  • Vilda Tiger

Nej... Enligt läkaren har jag troligen inte hypo. Fan, då vet jag inte vad det är för fel på mig och min jävla mongokropp som vägrar gå ner i vikt. Hon tog nya prover och ska återkomma om två veckor och ifall tsh är högre kunde kon möjligen tänka dig att låta mig testa Levaxin.

• Scream2
    Vilda Tiger skrev 2012-01-09 22:50:25 följande:
    Nej... Enligt läkaren har jag troligen inte hypo. Fan, då vet jag inte vad det är för fel på mig och min jävla mongokropp som vägrar gå ner i vikt. Hon tog nya prover och ska återkomma om två veckor och ifall tsh är högre kunde kon möjligen tänka dig att låta mig testa Levaxin.

BYT doktor! är väl den spontana taken. Men du får väl avvakta provsvaren, men två veckor ska du inte behöva vänta. Dom bör vara klara i slutet på veckan, om inte förr. RIng och fråga och stöt på!
  • Vilda Tiger

Hon bokade tid för mig måndag om två veckor, hon jobbar bara måndagar tydligen. Detta är ju andra läkaren jag gått till!! Hon ska fan va nån särskilt insatt i det hela. Det låter som om de vill få mig att va deppad, men det är jag INTE!!

Svar på tråden Hypotyreos tråden!