Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tiiara skrev 2015-01-19 22:50:21 följande:
    Det spelar ingen roll för min del :P 

Nu har jag i alla fall satt igång! Har rensat ut ordentligt i alla garderoberna (med undantag för påsarna som ligger längst ner i klänninggarderoberna... 
    Jag fick ihop en halv sopsäck med kläder som jag ska skänka till erikshjälpen (de har en container längre ner på gatan, så jag ska lämna det redan i morgon), en påse med skräp, en påse med kläder till försäljning (som jag ska fota och lägga upp på tradera NU, annars blir det aldrig gjort x) ). Ett plagg ska till mamma (som nyligen fick barn) och två plagg ska läggas i sommarkartongen. 

Det blev så tomt i garderoberna, och det känns som en jättestor lättnad, för jag tror att det är just för att det har varit så fullt där som jag inte har kommit igång med att vika kläderna i påsarna. Så i morgon sätter jag igång med några av dem. :D

Tack för peppen och hjälpen, ni är BÄST! {#emotions_dlg.flower}

Wow, bra jobbat! Fått iväg skärpet idag?

Jag skulle föreslå att ditt nästa steg är att börja sortera de kläder som för tillfället inte ligger i garderober. Har du någon bra yta som de kan få ligga på några dagar utan att det gör något? I så fall, sortera efter vilken typ av säsong plaggen hör till (förutom smutsiga kläder, som får ligga i en egen hög.

Gör lagom mycket per dag, du ska inte övergöra så att du tröttnar och inte orkar fortsätta.

• Ms H

Härligt Tiiara! Vad skönt för dig att du kommit igång så bra, resten kommer att gå som en dans. Passa på att springa ner med skräpet redan i helgen, det är så skönt när det försvinner saker :)

• Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-25 17:21:15 följande:

Nu har jag rensat ut bland det jag tvättade igår och lämnat kläderna som skulle skänkas i erikshjälpens container :D 

Nu blir det paus med tvättandet, men har redan börjat dela upp tvätten i färg och 60-tvätt i de två tvättkorgarna. Har en tvättid på tisdag. Innan det tänkte jag se till att få ner alla julgrejer, och om det går snabbt och smidigt hinner jag säkert påbörja en utrensning någon annanstans också :)

Vill passa på att tacka för all pepp, jag är så glad att jag hittade hit. Ni är verkligen underbara människor allihopa! <3

Härligt! Nu låter det som att du städar för att DU vill ha ordning på grejerna!
  • Ms H

Nu är det bara några dagar kvar tills jag äääääntligen får börja plocka upp mina nedpackade grejer igen! Har hållit på att packa i, tja... 5-7 veckor eller nått sånt. Tar tid när man måste göra allt i så himla långsamt tempo =/ Men, mycket färre saker som ska packas upp i nya bostaden jämfört med vad som fanns här för några månader sen, så förhoppningsvis tar det inte lika lång tid att få allt på plats. Börjar med att flytta kläder samma dag som jag får nycklarna. Flyttar ju till ny stad, så det är bäst att ta med sig lite varje gång bilen ändå ska dit.

Får för första gången i mitt liv få en klädkammare! Helt underbart =) Dock är inredningen inte särskilt optimal, så det blir nog vårvinterns projekt, att planera hur klädkammaren kan utnyttjas på bästa sätt.

• Ms H
    sholof skrev 2015-01-26 03:22:09 följande:

Så flytten går nu i månadsskiftet?
    Skönt att du har kunnat rensa ur så mycket, hoppas att flytten går som den ska :)

Vi har haft en bra helg, med en hel massa gäster. Så diskmaskinen har fått jobba extra mycket, men så skönt när man får in ruljansen och det liksom går som ett löpande band :)

Tvätten orkade jag oxå vika och få in på sin plats så idag har jag inte så många måsten utan ska i första hand försöka sova ut idag då jag hela helgen fått alldeles för lite sömn.

Ja precis, nu i skiftet till februari. Känns konstigt, efter 10 år i huset. Kommer helt klart sakna det; rymden, känslan och stilen. Här är dessutom väldigt fräscht, det nya är mer slitet. Men, kommer att trivas där med när jag fått bo in mig =)

Nu är det noggranna checklistor med vad som behöver göras vilken dag, varvat med noga planerad vila så att jag ska greja detta.

Förresten, någon som har tips om hur man får bort stearin (eller, det är väl inte stearin i IKEAs ljus, men ni förstår vad jag menar) från trä/ (laminat antar jag, IKEA-möbel)? Har en tv-bänk där det tydligen hamnat stearin utanför ljusfatet. Det är inte särskilt mycket på höjden, går inte att skrapa bort. Fläcken är kanske en decimeter lång, några centimeter bred. Fett och lite kladdigt. Hur göra?
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-26 19:58:07 följande:
    Lägg hushålls- eller toapapper över och kör med ett varmt strykjärn över. Var försiktig bara så att inte träet blir värmeskadat. Har hört att det ska funka med tyg i alla fall så det borde funka om det inte går att skrapa bort från möbeln..
    Det hade jag vågat gjort på tyg, men inte på en möbel =/
    Hilmas skrev 2015-01-26 20:31:54 följande:

MsH: kan det fungera med en fön. Det är kanske mer riskfritt än strykjärn.

Hmm.... det kanske man skulle kunna våga sig på... Ska nog testa.

• Ms H

Dagens lista avklarad, förutom punkten "duscha" som jag tar tag i nu!

• Ms H

Hoppas att det inte står något viktigt på dagens att-göra-lista, för jag ligger utslagen i soffan :(

Sholof, jag säger till om jag vågar försöka. Jag har också stearin på en tapet dessutom.

• Ms H

Hoppas att det inte står något viktigt på dagens att-göra-lista, för jag ligger utslagen i soffan :(

Sholof, jag säger till om jag vågar försöka. Jag har också stearin på en tapet dessutom.

• Ms H
    sholof skrev 2015-01-28 03:23:10 följande:

Usch va trist Ms H, hoppas du snart piggnar till!

Fast jag mår väl ungefär likadant.... Jag jobbar, försöker sova,  vaknar o gör middag till familjen. Jag orkar på min höjd ta hand om disk och tvätt sen hamnar jag i soffan igen tills det är dags för mig att köra till jobbet. Så går det runt o runt o runt.

Jaja snart är det helg...o sen är det väl helt plötligt vår. :)

Är det någon som fölljer zonerna?

?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Det blev ryggläge hela kvällen, till stor del med stängda ögon. Orkade förflytta mig till sängen och bli kvitt kläderna framåt läggdags, men inte mer än så. Idag blir det fokus jobb, sen får mina underbara vänner göra och jag peka ikväll när det ska köras/hämtas grejer.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!