Tiiara skrev 2015-01-31 18:11:30 följande:
För mig är det utrensning som gäller. Förutom zonerna kommer jag fortsätta kämpa med kläderna. Jag har nog två eller tre tvättomgångar innan jag är klar med smutstvätten. Jag har fortsatt rensa bland det jag har tvättat och börjar nu känna mig hjälplös. Jag har rensat ut två sopsäckar med kläder som vi inte använder och tycker att jag har sparat endast det som vi faktiskt tycker om och använder. Men garderoberna börjar bli överfulla. Åtminstone med dotterns kläder. Jag har nog rätt lagom med kläder i garderoben nu. Men det kanske blir värre där med när jag är klar med all smutstvätt. Jag vågar inte ens räkna dotterns klänningar. Hon har fått ärva mycket av mina kusiner och bonussyskon (4 flickor sammanlagt). Jag tycker att jag har sparat det hon använder men snart får de inte ens plats i garderoben. Och byxor som jag förut tyckte att hon hade för få av får plötsligt inte ens plats i garderoben.. Känns som att jag kommer få börja om med utrensningen när jag är klar med tvätten, det kommer aldrig ta slut
Jodå, det kommer att ta slut! Tänk babysteps. Tänk också tillbaka på hur otroligt mycket du redan gjort med kläderna/garderoberna. Var nöjd över det du åstadkommit hittills!
Gör klart med de kläder som fortfarande inte är genomgångna, strunta i att det är fullt i garderoberna. Sortera det "nya", lägg det som just nu inte får plats i rätt garderob i sorterade högar (kassar/lådor/vad-som-passar). När du gjort dig av med det du rensat ut i första omgången tycker jag att du ska ta en liten paus från kläderna, för att sedan komma tillbaka i rond 2.
Rond 2 föreslår jag blir att titta igenom lilltjejens kläder en gång till. Är alla de kläder som finns kvar i samma storlek? Om inte, storlekssortera! Kolla också om något kanske är för litet för henne redan, i så fall sälj/skänk/släng det. Kläder som är för stora packar eller fel säsong packar du storleks/säsongssorterat i lådor. Märk lådorna väl, så att du enkelt kan plocka fram rätt låda när det blir dags. Ställ dem där de är minst i vägen.
Klädpaus igen.
I rond 3 blir det så dags att titta över vad hon faktiskt behöver. Dvs om det finns trettioelva klänningar, kanske några ska säljas. Låt henne vara med och välja om det funkar. Efter detta får vi se hur läget ser ut; överfullt eller börjar det bli hanterbart?
Kom ihåg att se det positiva med allt jobb du har gjort! Du har gjort dig av med grejer du/ni inte vill ha, du har fått in lite klirr i kassan, du har gjort andra glada genom att sälja/skänka kläder och du har mycket bättre ordning nu än innan du började! You go girl!