Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Grattis på treårsdagen!

Här närmar sig flytt med stormsteg! Ni anar inte hur skoningslös jag är i mitt rensande. Saker slängs, skänks och säljs, som bara den. Har dessutom bestämt mig för att varje sak som packas upp efter flytten ska ha fått sig en egen plats innan nästa får packas upp. Har en känsla av att det kommer stå kartonger kvar ett bra tag Förhoppningsvis inser jag att ännu fler saker kan lämnas iväg efter ett tag :)

• Ms H
    Aniiee skrev 2015-01-01 18:03:25 följande:
    När man flyttar passar man på!

Jag kan ju säga att jag fortfarande har kartonger kvar sen jag kom hem från US. Det är 5 är sen..... =/

Dags att slänga? Kanske.... Snart. Sen.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Kom igen nu, Aniiee, rensa!
  • Ms H
    Aniiee skrev 2015-01-01 18:35:05 följande:
    Jag SKA....... Vilket millenium som helst =P

Har massor av kartonger med film och böcker också. Jag behöver mer bokhyllor.....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Är du osäker på om det är grejer i lådorna du verkligen vill spara?
  • Ms H
    Aniiee skrev 2015-01-01 19:01:59 följande:
    Ja. Minst en av kartongerna är gamla fotografier från när min mormor var liten för nästan hundra är sedan och framåt hela vägen till jag var tonåring. ALLT det ska naturligtvis inte sparas, men det är ju synd att slänga allt, särskilt som jag inte har några fotografier framme, allt är i kartonger. I andra kartonger är det annat sånt, minnen liksom. Kartonger som packats efter mina föräldrar och min mormor gick bort och två hus rensades ut. I en kartong är det bebissaker till barnet jag inte fick behålla (dog i magen v23). Visst, jag har knappast någon glädje av det, men jag har liksom aldrig riktigt orkat ta itu med det.

Jag ska, jag ska.... 
    Oh! Det var verkligen inga enkla lådor =/ själv sitter jag just och sortera ut vilka dukar jag ska spara och vilka jag faktiskt kan göra mig av med. Dukar gjorda och ägda av släktingar blandat med "skräp" och dukar som exet nog lämnat efter sig. Och jag har typ noll koll på vad som är vad. Men det är ju inte på långa vägar så bökigt som din sortering = /
  • Ms H
    Aniiee skrev 2015-01-01 19:28:10 följande:
    Ska vi byta? =P
    Jag tror att jag nöjer mig med strulet att minska min bostadsyta med 60%. Avundas inte de där lådorna.

Bestämde mig just för att göra mig av med gammelmorfars julgransslinga. Inget sentimentalt här, inte...
  • Ms H
    Chianti skrev 2015-01-02 12:38:51 följande:

Jag har fått mer utrymme i mina lådor genom att lära mig packa dem på ett annat sätt, och det har också blivit mer översiktligt. Kolla här:

Mellan 7 och 10 så packar hon smart.

Blir ju väldigt bra i lådan, men kläderna är ju skrynkliga tyvärr.
  • Ms H
    Chianti skrev 2015-01-02 13:18:38 följande:
    Det beror nog på vad man viker. Jeans och linnen påverkas inte, kostymbyxor ska man såklart inte vika.
    Där har vi nog olika åsik
  • Ms H

Här är de flesta rum halvt nedpackade i kartonger. Håller dessutom på att sälja möbler, så det börjar se riktigt tomt ut här hemma.

Utöver det så fortsätter projekt "läsa ut böcker" och "göra slut på grejer". Varvar bokläsning i soffan med att packa samtidigt som jag tittar på DVD-serier för att kunna göra mig av med dem efterhand

• Ms H
    Hilmas skrev 2015-01-04 12:04:33 följande:

God fortsättning på det nya året och stort grattis tråden för 3 år. Här har jag funnit tips, inspiration och ofta en "spark i baken". TACK, ni är fantastiska!

Halva gänget kom hem till ett kaos, inte så skoj. Det var grejor överallt, märker att Dec var intensiv o vi hade ingen extra tid. Hoppas det blir ändring på det.

Idag började jag bakfram, städade 3 badrum, dammsög o tvättade golv i kök, hall o badrum. Jag har kvar att plocka och sätta grejor på plats (om jag hinner). Damma får jag göra en annan gång.

MsH: hur går det med flytten? Vi har den framför oss o det skrämmer mig. Strongt att flytta till mindre boende. Det är inte kvadratmetrarna som avgör utan hur väl bostaden är planerad.

Sholof: att börja i hallen är bra, det utrymmet måste fungera. Har också läst att vinden, förrådet är bra att rensa först att man har utrymme att förvara säsonggrejor som ligger i bostaden.

Jag måste verkligen ta itu med att rensa grovt o omorganisera, men jag bara förhalar o kommer inte igång. Vad är ert bästa tips mot förhalning?

Känner ni till Marie Kondo o hennes bok? Den lär vara bra. Eller är detta samma gamla i ny förpackning?

www.amazon.com/The-Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering/dp/1607747308

mobile.nytimes.com/2014/10/23/garden/home-organization-advice-from-marie-kondo.html

Jo, det där med planerad skrämmer mig en del. Här finns massor av bra förvaringsutrymme, köksskåp upp till tak, bra inredning i garderober, bra badrumsskåp och så vidare. Det nya.... blir en utmaning

Jag tror inte att du behöver vara orolig inför er flytt. Men, råder dig att börja sortera ut grejer redan nu. Det gör det hela sååå mycket enklare.

En extra stor utmaning för mig är att min kropp inte klarar av att göra särskilt mycket. Vila, göra en liten insats, vila. Tar tid då =( Jag har fortfarande flera veckor kvar innan flyttlasset går, men det känns som att det ändå kommer att bli lite tajt. Jag som i normala fall hade packat allt på en vecka och sen packat upp allt på typ tre dagar, känner mig inte alls som mig själv =( Men men. Det löser sig. Blir skönt att bara behöva stå och peka var grejerna ska vara på flyttdagen (flyttfirma) och inte bry sig om flyttstädningen efteråt!

• Ms H
    Darimna skrev 2015-01-05 08:07:43 följande:

Herregud, jag vore glad om jag överhuvudtaget fick mig till att lägga  in kläderna i garderoben... 

Ger tusan i hur eller i vilken ordning. Bara man kan hitta något (alltså inte bara allt i en enda hög som är det bästa jag får till nu) 

Varför inte påbörja projektet redan nu, a'la Fly Lady style? Lite i taget. Rota fram tio plagg som ska hänga på galge och häng upp dem. Sen är du klar för den gången. Gör detta 1-3 gånger om dagen. När det är svårt att hitta sådant som ska på galgar, välj en ny kategori, tex tjocktröjor som ska vikas. Nu behöver du troligen tömma en back/låda/hylla först, för att ha plats att lägga dem på. Men flytta bara så länge. Fortsätt sen, 10 plagg 1-3 gånger om dagen.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!