Hilmas skrev 2015-01-04 12:04:33 följande:
God fortsättning på det nya året och stort grattis tråden för 3 år. Här har jag funnit tips, inspiration och ofta en "spark i baken". TACK, ni är fantastiska!
Halva gänget kom hem till ett kaos, inte så skoj. Det var grejor överallt, märker att Dec var intensiv o vi hade ingen extra tid. Hoppas det blir ändring på det.
Idag började jag bakfram, städade 3 badrum, dammsög o tvättade golv i kök, hall o badrum. Jag har kvar att plocka och sätta grejor på plats (om jag hinner). Damma får jag göra en annan gång.
MsH: hur går det med flytten? Vi har den framför oss o det skrämmer mig. Strongt att flytta till mindre boende. Det är inte kvadratmetrarna som avgör utan hur väl bostaden är planerad.
Sholof: att börja i hallen är bra, det utrymmet måste fungera. Har också läst att vinden, förrådet är bra att rensa först att man har utrymme att förvara säsonggrejor som ligger i bostaden.
Jag måste verkligen ta itu med att rensa grovt o omorganisera, men jag bara förhalar o kommer inte igång. Vad är ert bästa tips mot förhalning?
Känner ni till Marie Kondo o hennes bok? Den lär vara bra. Eller är detta samma gamla i ny förpackning?
www.amazon.com/The-Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering/dp/1607747308
mobile.nytimes.com/2014/10/23/garden/home-organization-advice-from-marie-kondo.html
Jo, det där med planerad skrämmer mig en del. Här finns massor av bra förvaringsutrymme, köksskåp upp till tak, bra inredning i garderober, bra badrumsskåp och så vidare. Det nya.... blir en utmaning
Jag tror inte att du behöver vara orolig inför er flytt. Men, råder dig att börja sortera ut grejer redan nu. Det gör det hela sååå mycket enklare.
En extra stor utmaning för mig är att min kropp inte klarar av att göra särskilt mycket. Vila, göra en liten insats, vila. Tar tid då =( Jag har fortfarande flera veckor kvar innan flyttlasset går, men det känns som att det ändå kommer att bli lite tajt. Jag som i normala fall hade packat allt på en vecka och sen packat upp allt på typ tre dagar, känner mig inte alls som mig själv =( Men men. Det löser sig. Blir skönt att bara behöva stå och peka var grejerna ska vara på flyttdagen (flyttfirma) och inte bry sig om flyttstädningen efteråt!