Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Så där ja! Då är de saker jag låg back samt dagens femton utrensade från kontoret. Möjligen finns en del av morgondagens saker i en låda där också. Men har verkligen varit hård mot mig själv, rensat ut böcker och så.

• Ms H
    MmeX skrev 2014-11-22 09:57:35 följande:

Hej! Jag har också hakat på utmaningen att rensa ut 15 saker per dag. Det har mest blivit småsaker men det är så skönt att ta tag även i dem. Annars brukar jag tycka att det inte är värt att rensa en låda när det finns så många stora projekt jag borde ta tag i, men att ta 15 minuter till att till exempel rensa ut alla trasiga pennor sparar faktiskt tid varje dag. Nu slipper jag ju leta efter fungerande pennor :)

Ja, visst gör det! Och inte bara tid, det spar humör också Kul att du också hakade på. Var blir dagens/morgondagens rensning?
  • Ms H
    sholof skrev 2014-11-22 12:29:27 följande:
    Tack. Tog en uppfriskande skogspromenad  och passade på att geocacha lite.
    Sen låg jag i soffan resten av dagen tills det var dags för mig att åka på julbordet med jobb. Det kändes ganska ok när jag var iväg o idag känner jag mig bättre.

?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Låter som en skön dag :)
  • Ms H
    Flyttstäd skrev 2014-11-22 17:26:20 följande:

Nu har jag nog lyckats få ihop minst 150 saker, huvudsakligen att slänga, men även lite sälja/skänka. Det mesta gjorde ja i onsdags, när jag mestadels rensade i lådor i köket. eller vad sägs om bla
    ca 15 plastkapsyler till 33-cl glasflaskor i äkta 1900-tals-stil. (Vi köper aldrig sådana drickor, och om vi gör det, så dricker vi upp hela direkt.
    6 st ätpinnar, några plastbestick och 5 plastvinglas, som blivit kvar hos oss efter en fest.
    6 roliga pepparkaksformar och 2 fina sugrör hamnade i ge bort högen till barnbarnen.
    Har sålt en hylla på blocket och en liten byrå precis nu.
    2 pärmar varav en med gamla urklippta eller avskrivna recept.
    En rejäl bunt papper (typ räknigar odyl) från min pappa och en tavla som var riktigt anskrämlig.
    en hög med små plastsaker från Tupperware(sånt man får som en liten gåva)
    Lite plast- och pappförpackningar, som legat i en låda.
    Doftblommor, som låg i en skål längst in i en låda.
    2 kassar med plaståtervinning och 2 kassar med pappåtervinning har också lämnat huset och en kasse med pantflaskor ligger i bilen för att lämnas i affären nästa gång jag handlar.
    Idag har vi fyllt släpkärran halvfull med diverse skräp från gården ( efter renovering mm)
    Denna utmaning har verkligen satt fart på vår flyttrensning, vi planerar att flytta senast nån gång till våren.

Bra jobbat! Skönt att få lite mer plats till de saker som verkligen ska vara där de är.

Här har idag blivit några saker utrensade här, några där. Bland annat några gamla julkort. Morgondagens saker blir ett gäng påsförslutare och eventuellt någon vas. De allra sista grejerna får jag nog leta efter i källaren. Därefter är mina 10 dagar över,  och här är så nära utflyttningsklart det kan bli!
  • Ms H

Tack alla som hängde på utmaningen! Blir mycket enklare när man har några som gör samma :) Jag har just rensat ut mina sista 15 saker, på slutet var det riktigt svårt att hitta grejer.

Vem hittar på nästa utmaning?

• Ms H

Jag tror att jag vet vad min nästa utmaning ska vara: att göra slut. Inte på nått förhållande alltså, utan på halvfulla förpackningar och på mat jag har hemma (isf att köpa ny). Började alldeles nyss med att leta fram den schampoflaska som verkade ha minst innehåll i sig. Det var faktiskt så lite att det bara räckte till två schamponeringar, nu ligger flaskan i återvinningen, håret är rent och jag är trött. Har också passat på att göra slut på dipen som stod i kylen

Börjar med en månad. Nån som hänger på?

• Ms H
    vallakra skrev 2014-11-24 10:31:50 följande:

Jaha, så var det snart advent. Lika underbart varje år!  Men det händer något konstigt varje gång. Jag blir helt personlighets-förändrad!!!!!

Jag är egentligen snudd på minimalist och älskar att ha det avskalat omkring mig (lättare att städa är det också). Jag köper sällan nya saker, om det inte gäller någon form av förvaring som gör hemmet ännu mer lättstädat.

Men i mitten på november händer något nästan magiskt. Ur min minimalistiska person hoppar det ut en fullkomlig julsaks-frossare. Som någon slags alien!

Jag blir helt knasig, kan inte motstå minsta lilla tomte. Jag älskar att bygga upp små "världar". I sovrummet har vi snögubbarnas skog, i matrummet tomtarnas kyrka, i datarummet har vi vinterstaden. Alla dessa växer för varje år eftersom jag fyller på med nya figurer och hus hela tiden.

De senaste åren har jag varit besatt av att göra garntomtar. De är så söta och blir verkligen små personligheter. Men var ska jag ha dem alla? Ändå kan jag inte låta bli.

Nu har jag dessutom snöat in på vilka fina girlanger man kan göra av garnbollar. Inte hjälper det att jag fick så fina pompom-makers när jag fyllde år för nu går det ju supersnabbt att göra små fluffiga bollar.

Visserligen tycker jag att det är väldigt skönt att plocka undan alltihop igen efter nyår (och man kan städa ordentligt igen) så det är väl bara att hänga med i den härliga jul-manin i år ocksåTomte.

Detta bara måste vi få se foton på!!!
  • Ms H
    vallakra skrev 2014-11-24 12:01:49 följande:

Och nu, på med julmusik och veckostäda!

Hehe, tänk vad olika man kan vara. In i det sista undviker jag allt som heter jul. Lite luciatåg kanske, adventsstakar och nån stjärna. Men resten får vänta till 23 december, eller möjligen 22.
  • Ms H
    sholof skrev 2014-11-29 19:30:25 följande:

Koden är snarare RUTiner! :)

?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Tumme upp på den!
  • Ms H

Så där ja. Här har varit visning inför försäljning, därav rensandet de senaste veckorna. Nu när den delen är förbi (hoppas jag, peppar peppar), så har jag gått in i nästa fas; en kartong i taget i förråden ska gås igenom och sorteras efter mitt nya boende.

Förhoppningsvis ska en del grejer även sorteras ut. Har börjat så små med utrensandet, en och en halv låda elprylar har blivit en inte full mindre låda, några saker lämnade till familjemedlemmar och nästan en hel papperskasse till återvinningen!

Även i andra lådor har lite grejer blivit utrensade. En del grejer står i kanskehögar. Har också gett mig på att försöka våga göra mig av med lite böcker, men ack så svårt det är!

Har också bestämt mig för att minska antalet böcker i "ska läsa"-hyllan genom att faktiskt LÄSA dem. Tänker mig att jag ska börja med sådana böcker som jag i förhand tror att jag inte behöver spara efter att jag läst dem, i hopp om att få något färre böcker med mig till mitt nya boende i början av nästa år. Nu blir det en stunda läsning varje dag, skönt! Inleder med en ordentlig läshelg, åtminstone 1,5 bok ska jag hinna med den här helgen.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!