Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

81missan skrev 2014-08-23 22:02:49 följande:

Jag har fått en sjuk man:( precis dagarna innan han börjar plugga. Jag har iaf lyckats dammsuga i källaren och köra 3 tvättmaskiner dom senaste dagarna, nu är i princip allt rent, ska bara ta hand om den sista maskinen i morgon då det torkat. Tog mig tid i kväll, då mannen ändå är krasslig, att diska undan i köket. Påbörjade projektet innan middagen men hade ung hälften kvar så nu ser det mkt trevligare ut, har rengjort sinken också!

Hur får man mannen att "ta på sig" olika sysslor Sholof? Min man är introvert och jag vet inte om det beror på det men han vill inte bestämma i förväg vem som gör vad och när det ska bli gjort... Han diskar ibland och fixar med maten nån gång, hänger lite tvätt när jag är upptagen eller andan faller på. Det kanske är ok det med?

Nej, det är inte okej! I alla fall inte om du har ett jobb att gå till. Klart att han behöver göra bra mycket mer än det där! Självklart behöver han inte göra det på ditt sätt, men han måste göra det.
  • Ms H
    Aniiee skrev 2014-08-23 22:46:22 följande:
    Beautiful! Får jag låna bilden (och lägga upp här igen, inte någon annanstans)? Har letat efter en bild på blommor med dagg/vatten på, för att testa ett filter i PS.
    Ja, varsågod.
  • Ms H

Gällande hennes kläder: kan ni inte ställa en liten låda/korg intill stolen, där hon ska lägga smutsiga kläder? Då finns ingen ursäkt till att "inte orka".

Har inga rutintips just nu, tyvärr.

• Ms H

Förutsatt att man alltid fyller maskinerna, så blir det ju inte mer jobb att tvätta oavsett sorteringsmetod. Som ensamstående är det dock svårt att få ihop en hel maskin med röda kläder

• Ms H
    Fundersam02 skrev 2014-09-02 10:20:02 följande:

Hur gör ni med disktrasor och golvtrasor?
    Tvättar ni dem i 60 grader separat eller tillsammans med lakan och handdukar?

Jag vill gärna tvätta dem separat, men den andra tvätten borde ju bli ren även om man slänger med en trasa. Det är väl mer känslan av att det känns lite äckligt som hindrar mig, men det är väl dumt. 

Jag slänger dem. Tvättar tygtrasor dock, ihop med annan tvätt.
  • Ms H
    Sagis skrev 2014-09-07 18:20:48 följande:

Fått lite fart på familjen idag. Övervåningen inte längre klassad som samhällsfarlig verksamhet

Svårt att få till det dagliga, utan hamnar i projektdagar istället. De veckorna jag är ensam på kvällarna med alla tre småttingarna är konstigt nog lättare. Då blir disken diskad efter maten, och tvätten sorterad innan sängdags. Är vi båda hemma umgås vi hellre med varann, uppenbarligen. Gott betyg till äktenskapet, men ur ordningssynvinkel helt katastrofalt.

Är det listor som är svaret? Ska jag verkligen köra projektledning hemma? Maken var helt inne på flylady så länge vi bägge var hemma (fled och mellan jobb) men nu när vi båda jobbar heltid har entusiasmen svalnat. Några handfasta tips?

Det är inte möjligt att göra vardagssysslorna till en gemensam aktivitet, där ni passar på att prata med varandra medan ni diskar/fixar tvätt/vad det nu är som ska göras?
  • Ms H

Hur man bibehåller en hyfsad nivå: se till att vara i stort sett helt sängliggande under den tid det inte är jobb som gäller.

• Ms H
    Hilmas skrev 2014-09-09 22:41:15 följande:

Mr H: sängliggande låter inte trevligt, hoppas det är övergående. 

Det är det säkert, på sikt.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!