Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

hon mot strömmen skrev 2014-03-09 21:16:09 följande:
    Typ bakluckeloppis...
    Är bakluckeloppis att man lämnar in grejer och sen hämtar pengar+det som inte blev sålt?
  • Ms H
    Wilowa skrev 2014-03-09 22:10:00 följande:
    Har du aldrig sett en tvättpåse? Den är av nät så vatten och tvättmedel kommer in, men skonar t ex behåar eller håller dunet till trasiga kuddar utanför maskinen.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219063/
    Nej, så finmaskig tvättpåse har jag aldrig sett. Men är inte hundra på att den hade klarat av att hålla allt dun inne heller, vattnet var alldeles mjölkvitt av det finfördelade dunet. Kan iofs bero på att kuddarna är väldigt gamla och välanvända.
  • Ms H
    sholof skrev 2014-03-10 15:47:31 följande:

Nej, bakluckeloppis är att man själv ska stå, vid sin baklucka och sälja de saker som man vill sälja.
    Vi har ingen sådan loppis där vi kan lämna in saker och de blir sålda av någon annan och man sen bara kan hämta sina saker som blev över och de saker som inte blivit sålda.
    På de loppis här runtomkring så måste man själv stå och sälja, om man inte har någon vän som gör det åt en.

Då hade jag koll på vad det var i alla fall =)

Hur hittar man sånna där bra, där man kan lämna in och hämta pengar/kvarvarande?

• Ms H
    Wilowa skrev 2014-03-10 15:51:35 följande:
    Fast de jag tänker på borde ha fångat upp det mesta i alla fall...istället för maskinen. Hoppas du fått ordning på den.
    Det hade det säkert. Tack, det hoppas jag med. Fast den är iofs rätt gammal...
  • Ms H
    Divahd skrev 2014-03-14 12:06:24 följande:
    Ättika i tvättmaskinen när den går tom för att rensa bort dålig lukt. Svarta kläder kan blötläggas 20 min i ättika och vatten så de inte börjar lukta surt. Märkte att många svarta kläder luktar illa om man tvättar i 40 grader som vanligt. De som tål kör jag i 60.
    Menar du att just att de är svarta gör att de luktar illa?
  • Ms H
    Divahd skrev 2014-03-14 19:32:41 följande:
    Nej men just mörka/svarta kläder av någon anledning så börjar de lukta illa om de tvättas i bara 40 grader. Vittvätt gör inte det i samma utsträckning...
    Okej. Aldrig upplevt det själv, blev lite nyfiken.
    Divahd skrev 2014-03-14 19:34:14 följande:
    Här är en förklaring www.radron.se/artiklar/sa-far-du-bort-sur-luk.../

Störst problem verkar det vara med kulörtvättmedel. Tur att jag har gammal tvättmaskin

Angående ättika; Det funkar superbra att köra med ättika i fylld maskin också. Tar bort dålig lukt från textilierna och maskinen på en gång!
  • Ms H
    Divahd skrev 2014-03-14 20:12:42 följande:
    ok  jag är rätt känslig för lukter och särskilt tvätt som luktar som gammal disktrasa
    minsta lilla lukt märker jag direkt. Min karl märker inget och inte kidsen heller men jag gör det direkt.
    Mm, jag också. Men jag har inte märkt nån skillnad på kulör/vittvätt, var mest det jag menade.
  • Ms H
    hon mot strömmen skrev 2014-03-15 22:42:32 följande:
    Fettpropp i avloppet i köket, gubben har hållit på med vattenlåset, jag har kokat vatten och hällt i diskhon. I morgon blir det affären och propplösare. I sommar blir det ny diskbänk och nytt avlopp. Gubben tittar på nyare begagnade köket! Jag är helt stum, han som aldrig skulle lägga ner pengar på ett nytt köket, han skullle ha kvar det vi har nu...........Tyst
    Använd varmt vatten och bikarbonat istället för att köpa propplösare på flaska. Mycket bättre för miljön =)
  • Ms H
    hon mot strömmen skrev 2014-03-16 07:34:52 följande:

Har använt många liter kokande vatten igår men tyvärr så räcker inte det denna gång. Måste ta till andra resurser.
    Fast har du kombinerat det med bikarbonat?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!