Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

3tjejer skrev 2012-02-21 17:42:10 följande:
    Sent igår textade en kompis att jag och minstingen inte kunde komma hem till henne som planerat eftersom hennes man var sjuk. Så nöjd att jag lugnt kan säga "men vi kan vara här istället" och jag behövde inte panikstäda eller plocka eller nånting! Innan hade jag fått flänga runt som en galning på morgonen men inte nu.

Härligt! Visst är det avstressande när man börjar få ordning...! Solig
    Man kan ha det som en morot att föreställa sig alla de situationer när man spontant kan bjuda hem grannen utan att behöva bli jättestressad över att man inte hunnit städa... Drömmer
  • Fantasia78

Har fått ta paus här med städningen, för vi har varit bortresta några dagar. Ligger efter med disk, tvätt, ÅV-material som ska till tippen, upp-packning av resväskor, och undanplockning ska vi inte tala om....

Hur kommer det sig att det blir så stökigt på ytan när man packar och reser bort? Hos oss plockas det fram en del "alternativa kläder" att packa ner, och sedan väljer man bara kanske en fjärdedel (och "hinner inte lägga tillbaka resten innan man åker"). Suck. Disken på vardagsrumsbordet sedan igår kväll är inte heller bortplockad. Jag tänkte försöka få alla i familjen att duka av efter sig, så det blir ju knasigt om jag tar det. Behöver få dem att alltid duka av efter sig...

Ska försöka peppa mig med lite med inspiration från den här tråden och diverse städtips, så att jag kommer igång med det jag tänkt börja med:
    * diska
    * tvätta en tvätt
    * gå ut med ÅV-material
    * vika tvätt och plocka undan till garderober etc.
    * damma av en yta i vardagsrummet
    * plocka fram kläder och väskor till imorgon
    * följa upp barnens läxor
    * och så något mer jag kom på för en stund sedan, men precis glömt igen ;)  

* och så jobba 4 timmar hemifrån

• Fantasia78
    Analoga skrev 2012-02-26 13:30:16 följande:

Ok, tack! Ska kolla in den då

Hej Analoga! Länken är jättebra. Mer städtips och mindre trams än på FlyLady-sidan. Drömmer
    Den här tråden är också kanonbra, tycker jag. Goda råd och en massa peppning...!
    Solig
  • Fantasia78

Nu har jag:
    - tömt diskmaskinen och börjat fylla på den igen
    - startat en tvättmaskin
    - fixat mat
    - baxat ut några möbler i förrådet  

- hjälpt sonen med läxläsande

Ska nu belöna mig själv med att köra 15 minuter decluttering på en hot spot...!  Ska bli riktigt kul. Jag ställer äggklockan om en stund och kör igång. Flört Någon mer som vill haka på...!? Så kan vi tipsa varandra om vad som gick bra, vad vi behöver tips om att komma vidare med och vilka hot spots man skjuter upp - och kanske hur man kommer vidare med jobbiga hot spots som man prioriterar ner för att de just är jobbiga...? Drömmer

• Fantasia78
    Javli skrev 2012-02-26 16:06:13 följande:
    Jag försöker följa ett schema och dela upp lite på varje dag. För mig är det mycket lättare att ta tag i än att ha en stor städdag då allt ska göras.

Ja, så gör jag också. Särskilt på vardagskvällar har man oftast inte så mycket tid, ifall man jobbar heltid. Då är det bra att göra som du beskriver att man tar lite varje dag.
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-02-26 17:38:19 följande:
    Shit vad sugigt det är idag! Jag tog mig an ett angeläget syprojekt istället - en barbacka"sadel" till min häst. Nu skiter jag högaktningsfullt i allt vad familj och middagsmat heter!

Helt rätt, tycker jag. Ibland behöver man få göra lite annat också. Då får du samtidigt chans att ladda batterierna och orkar driva lite städprojekt längre fram... Flört
  • Fantasia78
    Chianti skrev 2012-01-01 11:43:33 följande:
    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
    Jag försöker hålla dessa rutiner varje dag (tills det blivit en rutin):
    Dag 11
    Morgon: Titta på kom-ihåg-lappen med de nya vanorna på badrumsspegeln. Bädda Städa en Hot Spot på 2 minuter Kväll:
    Ägna 15 minuter åt Decluttering Gör en 5 minuters Room Rescue Städa en Hot Spot på 2 minuter Shina sinken Lägg fram kläder till morgondagen
    Hoppas att detta fastnar som rutin för mig nu....! Drömmer
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-03-01 19:15:33 följande:
    Jag har inga riktiga hotspots nu, slog det mig. Det måste ju betyda nåt?
    Det betyder nog att du kommit ganska långt i ditt städprojekt...! Solig
    Jag har massor av hot spots (kan dela med mig lite ifall någon vill ha... Flört).
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-03-01 19:34:07 följande:
    Det känns ju inte som om jag kommit så långt, men jag märker ju stor skillnad i mitt beteende iofs. Min man och barnen känner också stor skillnad.

Jag kan ta en hotspot eller två.
    Tycker det låter som du har kommit ganska långt ändå. Antagligen är skillnaden i beteende kanske det största tecknet på förändring... Solig

Då tar jag och skickar en "hot spot" med posten... Tomte Flört
  • Fantasia78
    Jojjanna skrev 2012-03-27 14:56:19 följande:

Nu är jag äntligen tillbaka i tråden efter att äntligen har fått vår älskade Linnea

Hon föddes för två veckor sedan och det har krävt massor av ork och uppmärksamhet så städning och allt babysteppande har halkat efter, men det är väl precis så det ska vara när man är nybliven förälder igen...

Jag kommer knappt ihåg vart man börjar men jag tror att shina sinken, plocka i och ur diskmaskinen samt tvätta och ta hand om en maskin tvätt om dagen är en bra och lagom start för mig. 

Stort Grattis! Solig
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!