Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

ratwoman skrev 2012-02-19 21:58:50 följande:
    Hur 17 gör ni?
    jag smygstartade med att skina sinken och det gick faktiskt ganska hyffsat. Men nu har jag insett att jag inte hinner diska undan all disk innan mannen eller dottern och jag själv för den delen.

Hur får man in rutinen.. jag tycker att jag diskar och diskar och lägger saker i blöt men ändå så har jag massvis med disk... *suck* 

Jag hinner inte alltid igenom all disk på kvällen, ska erkännas. Men jag brukar försöka fylla diskmaskinen och köra den varje kväll. Resten (som inte ryms i diskmaskinen) ställer jag i blöt och tar på morgonen före frukost (så kan jag njuta av frukosten bättre). Allt som handdiskas försöker jag dock ta på kvällen. Diskmaskinen plockar jag ur varje morgon och på helgen blir det även någon gång under dagen (så fort den är hyfsat torr).

Har däremot kommit igång bra med rutinen att lägga fram kläder varje kväll till dagen därpå. Mycket mindre stress på morgnarna blir det...!

Kämpar nu med att få in nästa rutin också: 2 minuter hot spot + något mer.  
  • Fantasia78
    PikkuMyy skrev 2012-02-19 23:06:29 följande:
    Orkar inte leta i tråden men nån som vet om det är sant att ättika ska funka på kalk i toaletten? Eller skulle man ha nåt mer än bara ättika? O det här med bikarbonat...? Hur, med vad och funkar det verkligen....?

här finns bra tips (från följande länk: http://web.comhem.se/humof/mtips.html):

Kalkborttagning/avkalkning

Till kalkborttagning kan du använda ättikssprit eller vinäger för att få bort kalken. Ättika eller vinäger finns troligtvis redan hemma i ditt skafferi och då slipper du köpa/använda kalkborttagare som inte är så miljövänliga.

När du ska kalka av din kaffebryggare eller vattenkokare: häll i 1 msk ättika eller 2 msk vinäger per halvliter vatten i bryggaren eller vattenkokaren och låt blandningen brygga igenom/koka upp. Därefter brygger/kokar du med enbart vatten några gånger eller tills ättikslukten har försvunnit.

Det funkar även att ta bort kalk från kranar, handfat, badkar och toalettstol med ättiksblandningen (enligt recept ovan). Till toalettstolen kan du dock behöva dubbla mängden ättika och låta det verka ett tag innan du skurar rent.

• Fantasia78
    PikkuMyy skrev 2012-02-19 23:33:41 följande:
    Jag brukar ta citronsyra till kaffebryggare o vattenkokare, tycker det blir bättre resultat. Tack för tipset, ändå!

Ja, citronsyra fungera också bra. Huvudsaken är att det man använder har tillräckligt lågt pH-värde.
  • Fantasia78
    elinaehn skrev 2012-02-20 08:57:13 följande:
    har lite problem med avloppet golvbrunnen till badkaret o undrar om ni har tips. har rensat o hittar inget hår eller dyl mer o ändå titt som tätt rinner det över på golvet, inte alltid men ibland. så skumt. kan förstås finnas något en bit in under golvet som jag inte rör men bara ett år sedan jag bekostade att de kom hit o spolade igenom alltihop! får ni några ideer som itne skadar några rör eller miljön förstås!

Har du testat att använda rensband (och att spola med varmt vatten)?
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-02-20 17:34:27 följande:
    Kära vänner, stöttepelare och medstädare. Ni har nu hjälpt mig till en punkt som jag trodde var snudd på omöjlig - nu är det officiellt:

Att plocka bort allt i köket på kvällen har blivit en rutin.

Wow! Jag har kommit halvvägs dit. (Mitt köksbord svämmar nämligen över av sådant som inte ryms i skåpen. Men det ska bli ändring på det. Köksbordet är väl en hot spot att ta hand om...helt enkelt.)

Kan man adoptera bort ett för trångt kök? Eller är det bara stuva undan som gäller? Inte helt lätt att ta bort de redskap och ingredienser som jag faktiskt vill ha och använder. Men mitt pyttekök rymmer nästan ingenting. Så jag blir för tvungen att stuva undan lite av det jag har där nu... Tyvärr... 
  • Fantasia78
    Ms H skrev 2012-02-20 15:29:37 följande:

Tack för stöttningen Glad Jag har alltid velat, det är min sjukdom (sjuk sen i augusti) som ställer till det för mig.

Hoppas du blir bättre snart och att det är något övergående.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-02-20 17:57:00 följande:
    Bort med saker, det är enda sättet, tror jag. Jag är tack och lov rätt bra på att göra mig av med saker, men ändå är jag en "den här kan vara bra att ha"-människa. När jag bott riktigt trångt har jag dock varit tvungen att ha bara ett absolut minimum av prylar och det är också då jag varit som närmast att kunna hålla ordning.

Ja, möjligtvis kan jag kanske ha lite färre ingredienser - men vill egentligen i det då jag använder allt...
    Ska gå ut i köket imorgon efter jobbet och ta mig en funderare över vad jag kan ändra. Mer effektiv förvaring kan säkert också hjälpa. Dröjer dock kanske tills vi får möjlighet att renovera köket (inom närmaste månaderna, hoppas jag...).
  • Fantasia78
    Ms H skrev 2012-02-20 18:00:57 följande:

Om du verkligen använder alla saker så kan du ju inte rensa bort... finns det ingen möjlighet till mer förvaring? Vägghyllor? Ny inredning i skåpen som sväljer mer eller gör det lättare att komma åt det som finns där? IKEA har ju haft konceptet "tänk volym inte yta" ett bra tag (de formulerar det mycket bättre än jag gör dock), kolla efter inspiration hos dem.

Tack! :) Ja, det tror jag kan vara något. Ska ta en titt på Ikeas hemsida och kanske åka dig någon helg framöver.
    Om några månader hoppas jag vi ska kunna renovera köket, och då kan vi nog få mer effektiv förvarning. Borde kunna göra underverk i vårt kök.... 
  • Fantasia78
    SockerStinn skrev 2012-02-20 18:31:01 följande:
    När vi hade som mest specialkost som vi fick hemlevererat (man får tre stora lådor av mat levererade på en gång som ska räcka i tre månader) hade även vi med ett relativt stort kök svårt med förvaringen. Lösningen blev att först sortera bort det porslin som sällan användes och gjorde om ettköksskåp till extra skafferi och sen att ta en hylla i vardagsrummet till förvaring av mat. En sån expedit-box fylldes med pasta, och en annan med mjöler. Har du något som kan förvaras utanför köket? Om resten av hemmet är tillräckligt rymligt, så du inte bara flyttar problemet så klart.
    Vi köpte också snygga "backar" att ha ovanför köksskåpen där vi har saker som sällan används, så som tårt-tillbehör och kalassaker. Saker som används bara ett par gånger om året. 
    Jag har backar över köksskåpen med vissa matvaror som inte får plats i skåpen. Funderar på att köpa två plastbackar på hjul och ställa under kökssoffan. Fördelen är att man kan utnyttja förvaringsutrymmet, nackdelen att det blir jobbigare när man ska dammsuga...

Jag tror det blir lättare när vi renoverar så småningom. Då kan vi t ex fixa lådor i vissa av socklarna, där man kan lägga burkar och annat som inte är så ömtåligt. Ska även skaffa köksskåp som går ända upp till taket (så man slipper ha en "dammhylla" ovanför köksskåpen)...

Fast det akuta just nu är ju att få ordning på köksbordet (!)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!