Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Är igång och rensar här hemma, trots fint väder ute. Alldeles för mycket saker som gör det svårstädat...

Sorterar det som ska till förrådet i flyttkartonger, rensar bort sådant som kan slängas, återvinnas, kastas eller ges bort /säljas.

Känns som om jag behöver 1 vecka till, på heltid, bara till detta rum.... Behöver uppmuntran...

• Fantasia78
    Nano07 skrev 2012-08-11 21:56:33 följande:
    Men då är du ju igång! Vi har börjar i sovrummet men stannat av. Imorgon kommer min syster över (16 år) som vart borta 2 veckor och hjälper mig att fortsätta. Behöver lite sällskap och bärhjälp pga graviditeten.... Kommer INGENSTANS själv, kan för f*n inte ens diska utat att få ont i magen :(

Skriv en lista på alla du har gjort och bocka av och sen skriva du ner det som finns kvar i små små steg (typ lägga böcker i bokyllan, tömma papperskorgen osv) Får alltid mig att sätta fart, känns som att jag får en massa gjort då för det blir så många avbockade saker på listan :D
    Ja, jag tror jag ska göra en lista. Fast lustigt nog har jag hittat många gamla listor nu när jag rensat; har kastat alla gamla och börjar på ny kula nu. Hittade tio år gamla papper... Ni kan ju föreställa er...
  • Fantasia78
    angio101 skrev 2012-08-05 09:45:28 följande:
    dag 10 i städ-OS

Dagens gren är tyngdlyftning!

Vi har alla tidningar, dagstidningar, kataloger, telefonkataloger och böcker som vi behöver få ut ur hemmet.

Jag vill att du ställer din timer på 3 min och så börjar vi rensa ut påsarna, kartongerna och lådorna med pappersröra. Bry dig inte om vad som ska göras med dem just nu. Jag vill att du ska börja packa ihop pappersgrejerna. Du kan behöva dubbla kassar pga vikten.

Vi gör det i flera kvalomgångar, var och en i 3 minuter.

1. Samla ihop dagstidningarna. Ut med kassen till bilen!

2. Nu till övriga tidningar. Börja inte titta igenom dem! Du har haft dem länge, det är dags att ge dem vidare, antingen till återvinning eller nåt väntrum nånstans. Ut till bilen med dem!

3. Nu är det dags för postorderkatalogerna. Bry dig inte ens om att öppna dem! Det är dags att spara dina pengar till något som du VERKLIGEN vill ha. Skjuts ut i bilen!

4. Har du några gamla telefonkataloger hemma? Kanske de senaste fem årens? Bort, bort, bort till återvinningen (men först bilen).

5. Det här är det tuffa kval-heatet. Ingen kommer att gilla det här! Om du inte tycker om en bok, du inte har plats för den eller du har två av samma, så är det dags att ge vidare. (Flylady föreslår till biblioteket, vet inte om det funkar här i Sverige, barnböcker kan säkert skänkas till ett dagis eller fritids)

OKEJ, 3 min för varje kvalomgång. Klara, Färdiga, GÅ!
    Yes, vi har gjort en liknande rensning i ett av rummen. Kom nog upp i (hör och häpna) 7 kassar med återvinningspapper och -tidningar. Böcker däremot kan jag inte kasta. Men de går att ge bort, och på jobbet har vi även en skänka-bok-hylla där man kan ställa böcker om man har någon i dublett eller om det är någon bok man vet att man inte kommer att läsa mer...
    :)
    Jag får inspiration av dina tips (även om jag i och för sig råkade läsa detta efter att vi burit iväg 7 kassar med återvinningspapper och -tidningar
  • Fantasia78
    Nano07 skrev 2012-08-11 23:07:26 följande:
    Hua, jag gör en lista för varje gång jag börjar städa och rensa och sen kastar jag den. Den är ju bara till för stunden så dom vill jag inte ens ha kvar.

Nej, jag vill inte heller ha kvar dem. Men det har funnit perioder i livet när jag tvingats prioritera annat än städning. Så nu har jag att göra. Fast massor av skräp är ju min mans; han ligger också efter. Men vi har satt igång, målinriktat som sjutton... :)
  • Fantasia78

Jag tycker det är svårt att få tiden att räcka till, men än så länge kör jag 2 eller 3 timmars pass med städning efter jobbet. Bör fungera åtminstone ett par dagar i veckan, men sedan - när vardagen rullar igång på allvar igen - blir det för mycket på jobbet och med barnens aktiviteter för att hinna med större städpass. Då är det helgstädning som gäller, och förstås undanplockning under vardagskvällar... Fast ska försöka hinna åtminstone lite städning varje eller varannan vardagskväll också. Är ju kul att få vara lite ledig på helgen åtminstone någon del av tiden...
    Drömmer

• Fantasia78

Skulle behöva alla tips jag kan få kring hur man bäst förvarar skor:

a) dels förvaring i förråd eller på vind att t ex vinterskor på sommaren och vice versa: hur förvarar ni skor utan att de blir förstörda? Jag får väl erkänna att jag "fuskat" och bara lagt dem på varandra i flyttkartonger och vips in med vinterskorna i förrådet under vintern. Stövlar t ex blir ju egentligen "lätt mosade". Vet att det finns stövelknektar som man kan hänga upp dem i, men tar det inte rätt stor plats? Skulle behöva en bra förvaring som tar så liten plats som
    möjligt. Vi har inte så gott om förvaringsutrymmen...

b) dels förvaring i hallen: skohylla, skoskåp eller något annat

Tacksam för alla tips!
    Ha en fortsatt fin augustivecka Solig 

• Fantasia78
    Nano07 skrev 2012-08-17 07:20:53 följande:

Förvaringen på vinden har jag har inget riktigt bra tips på tyvärr. Vi har kört på sån där skoförvaring från IKEA som man hänger, typ sån här fast kortare men den tar jag ju lite plats ändå och funkar inte så bra till stövlar/högre skor.

Angående skor i hallen däremot så köpte vi två sånna här skoskåp. Inte de mesta snygga sakerna men de rymmer mest av skoskåpen vi kunde hitta och var också billiga :) Tänkte sätta dit lite handtag så blir de iaf liiite snyggare. Nu är vi  3 i familjen så vi har varsitt fack där skorna man använder får vara, resten hamnar i en garderob eller på vinden. Sista facket rymmer min och dotterns cykelhjälmar :D

Tack för bra tips. Jag har sådan där "hängförvaring" i vår klädkammare, men där har jag bara pumps och sommarskor/inneskor och i några av  de övre facken ligger skärp och scarves. Jag skulle ju kunna ha den bara till skor; scarves behöver nog inte ligga i den typen av förvaring utan kan ha en plats någon annanstans.

Skoskåp har jag funderat över, men vi har inte så gott om plats i hallen. Den är så smal... Men annars skulle jag gärna vilja ha skoskåp. Kanske kan sätta dem någon annanstans, t ex under trappan i hallen (för skor man bara använder i bland) eller kanske i pannrummet/tvättstugan. Kruxet är dock att alla våra utrymmen är så små. Hallen är väldigt smal, så enda platsen är nog under trappan. Ett skåskåp är väl ofta 28-30 cm djupt åtminstone, men ska iväg till utrymmet under vår trappa och mäta. Har förstås ett gäng kartonger där just nu, där jag sorterar upp sådant som jag tänkt plocka ut i förrådet eller på vinden, eller sälja.
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-08-18 21:14:53 följande:
    Jag håller på att måla om köksstolarna, så här blir det inte mycket städat (förutom att jag nu tvättar den matta jag tappade ut 2/3 av färgburken på). Skulle ta ett ryck igår, men istället fick jag byta generatorrem på en bil jag lånat ut. Ska försöka göra ett frest i morgon med tvätt och så, och så shina sinken ikväll. Har iaf hunnit med att sanera ett badrum, komplett med avkalkning och avloppsrens. Välbehövligt, USCH!

Är det någon som har en bra instruktion för avloppsrens. Min man är ju i och för sig kanonduktig på det, men jag skulle också vilja lära mig avgöra vad som är bästa sättet i olika fall. Lättast lär jag mig genom att först läsa in mig lite och skulle därför behöva en länk eller beskrivning där jag kan lära mig steg för steg var man börjar om man t ex vill rensa ett handfat eller en vask som det blivit totalstopp i. (Sedan kan ju min man få visa mig handgripligen, tänkte jag. Men behöver lite baskunskaper först.)

Jag brukar ju testa först med riktigt varmt vatten, och sedan med ett lösande rengöringsmedel och varmt vatten. Först därefter kommer rensband och att mekaniskt ta bort avlagringar och sådant som fastnat. Det finns ju även sugkoppar och särskilda medel. Tacksam för tips! :) Hittar de här länkarna t ex, med mycket matnyttigt:
    http://www.hobbyman.se/rensa-stopp-i-avloppet/
    http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Steg-for-steg/Sa-gor-du-Rensa-badkarsavloppet-60324

Men ni har säkert fler tips.  Solig

Sedan finns ju även sådana där "hårfällor":
    http://www.smartasaker.se/catalogsearch/result/?q=h%C3%A5rf%C3%A4lla

Är det någon som testat dem? Är de bra?   
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-08-19 10:42:59 följande:
    Luktärten: Wow! Start att ta tag i en sån där grej! Hoppas grannanrna blir glada och du är nöjd!

Fantasia: Skoskåp är som regel väldigt grunda. Skulle snarare tippa på 15-20 cm djupa. 

Låter bra att det kan finnas grundare skoskåp. Det här skoskåpet, som verkar rymma en del är dock till exempel 28 cm djupt:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00148563/

Det verkar ju i och för sig logiskt att jag nog måste välja: antingen ett grunt skoskåp, som inte rymmer lika mycket, eller ett något djupare som rymmer lite mer. Ska mäta lite i hallen, så får vi se vad som kan rymmas. :)
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-08-19 11:28:17 följande:
    Fantasia: Jag brukar börja med att rensa vattenlåset och loppet ned till det. Det brukar räcka långt. Sen i med hett vatten. Sitter stoppet längre ned är det dock lite knepigare. Sån där sugpropp kan funka, liksom rensband. Men vattenlåset först, det är mitt tips.

Låter bra. :) Förhoppningsvis räcker det med det i de flesta fall.
    Om det bara är vattenlåset under handfatet eller vasken så bör det väl räcka att sätta en hink under innan man skuvar av. (Och självklart att man inte har vattnet rinnande i förstås.) 

I vilka fall brukar man först stänga av vattnet (huvudavstängningen, menar jag). Vill man byta en packning måste man självklart göra det, men hur är det vid rensning av avlopp...?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!