angio101 skrev 2012-08-05 09:45:28 följande:
dag 10 i städ-OS
Dagens gren är tyngdlyftning!
Vi har alla tidningar, dagstidningar, kataloger, telefonkataloger och böcker som vi behöver få ut ur hemmet.
Jag vill att du ställer din timer på 3 min och så börjar vi rensa ut påsarna, kartongerna och lådorna med pappersröra. Bry dig inte om vad som ska göras med dem just nu. Jag vill att du ska börja packa ihop pappersgrejerna. Du kan behöva dubbla kassar pga vikten.
Vi gör det i flera kvalomgångar, var och en i 3 minuter.
1. Samla ihop dagstidningarna. Ut med kassen till bilen!
2. Nu till övriga tidningar. Börja inte titta igenom dem! Du har haft dem länge, det är dags att ge dem vidare, antingen till återvinning eller nåt väntrum nånstans. Ut till bilen med dem!
3. Nu är det dags för postorderkatalogerna. Bry dig inte ens om att öppna dem! Det är dags att spara dina pengar till något som du VERKLIGEN vill ha. Skjuts ut i bilen!
4. Har du några gamla telefonkataloger hemma? Kanske de senaste fem årens? Bort, bort, bort till återvinningen (men först bilen).
5. Det här är det tuffa kval-heatet. Ingen kommer att gilla det här! Om du inte tycker om en bok, du inte har plats för den eller du har två av samma, så är det dags att ge vidare. (Flylady föreslår till biblioteket, vet inte om det funkar här i Sverige, barnböcker kan säkert skänkas till ett dagis eller fritids)
OKEJ, 3 min för varje kvalomgång. Klara, Färdiga, GÅ!
Yes, vi har gjort en liknande rensning i ett av rummen. Kom nog upp i (hör och häpna) 7 kassar med återvinningspapper och -tidningar. Böcker däremot kan jag inte kasta. Men de går att ge bort, och på jobbet har vi även en skänka-bok-hylla där man kan ställa böcker om man har någon i dublett eller om det är någon bok man vet att man inte kommer att läsa mer...
:)
Jag får inspiration av dina tips (även om jag i och för sig råkade läsa detta efter att vi burit iväg 7 kassar med återvinningspapper och -tidningar