Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

sholof skrev 2014-01-06 17:26:28 följande:

japp en röd julost....fast den smakade inte edamer eller den där andra vanliga smaken :)
    Men går den inte till gratäng så funkar den iaf i ostsåsen eller?
    Någon användning kan vi nog ha den till.

Idag bakade sambon hamburgarbröd eftersom vi ville prova vår hamburgarpress vi fick i fredags.
    Plus att där var många hamburgare i frysen men inga hamnurgarbröd.

Når vi däremot hade i överflöd i frysen var korvbröd?!?!!! Fattar inte varför vi sparat på så många. :)
    Strö över lite riven ost när du lägger ihop hamburgarna. :) (Istället för en skiva cheddarost.)

Jag skulle tro att osten går alldeles utmärkt till gratänger. Glad
  • Fantasia78

Hej på er! Nu tänkte jag bli lite mer aktiv här för att "lura" mig själv att komma igång och städa bort ordentligt med bråte från huset under våren. Har som mål att under närmaste två månaderna ha lyckats städa så att ett rumt till blir mer lättstädat och går att inreda som gästrum. :)

Har ju fuskat genom att använda det som förvaring, men sådant är ju inte kul.
    Blir ju jobbigt också, och opraktiskt. 

Behöver lite tips för att komma igång... Kanske minst 15 grejer per dag bort från detta rum (hivas eller flyttas (om det nu ska vara kvar) till förrådet eller så. Inte lätt att alltid hinna med att städa på kvällarna, när man kommit hem efter jobbet. Men måste nog försöka med det.

• Fantasia78
    Ms H skrev 2017-03-27 23:57:08 följande:
    Om man säger så här, tråden skulle kunna göra nytta... :P
    Ja, definitivt! Vi kör igång igen....! Fullt ös! :) Jag måste återhämta mig från en rejäl förkylning innan jag gör större övningar, men enklare städning och en desto större dos av planering funkar säkert redan nu. 
  • Fantasia78

Skönt man inte är ensam om att behöva komma igång och städa...! Imorgon ska jag sätta igång och försöka välja ut 15 pryttlar som jag hivar eller städar på bättre plats (och för att få plats med dem där, ska jag försöka hiva eller ta bort något annat om det behövs)...

Kanske även så här: 1 sak in innebär 2 saker ut.  

• Fantasia78

Härligt att höra att du unnar dig en paus idag, vallakra. Jag borde bli bättre på det. :)
    Vet inte om jag hinner städa idag, men hoppas få en liten stund över till städning också. Behöver jobba idag också...

Men behöver verkligen komma igång att städa. Är lite trött idag, men hoppas bli piggare snart. En massa pollen i luften, så har lite problem med astma.

• Fantasia78

Tack, Miss H. Ska satsa på den här lilla städinsatsen idag och belöna mig lite när jag är klar. :)  :)

• Fantasia78

En mjuk svamp som inte repar (sådana som finns i vanliga livsmedelsaffärer), fuktad i skurhink med såpvatten.
    :)

• Fantasia78

Såpan har jag för att lättare få bort det som redan fastnat och för att inte repa. En ren yta borde sedan dra till sig mindre.

Jag använder ofta såpa istället för dyra specialrengöringsmedel. Miljövänligt och tar mindre plats med färre städvätskor.

:)

• Fantasia78

Aha, behöver du något som är antistatiskt med andra ord? Funderar på om du skulle damma med en mikrofibertrasa efter att du rengjort med såpa och torkat torrt. Mikrofibertrasor drar ju åt sig en massa damm...

• Fantasia78
    Du skulle kunna prova att använda ättikslösning att torka med. Det ska ju vara antistatiskt... Borde fungera, men har inte själv testat. Kan prova lite senare idag i badrummet hemma. :)

Åtminstone använder man 1 dl ättikslösning i sköljfacket på tvättmaskinen eller i sista sköljvattnet vid handtvätt för att få tvätten mjuk och antistatisk. Som ett mer miljövänligt alternativ än att köpa kemikalier i form av kommersiella sköljmedel.

• Fantasia78
    Ms H skrev 2017-05-01 22:17:54 följande:
    Att sluta att handla är ganska befriande ????
    Ja, det är underbart att låta bli att handla. Blir en form av städning på köpet, liksom. :)
  • Fantasia78
    Ms H skrev 2017-05-01 22:56:34 följande:
    Jag är också imponerad :P vet inte var det kom ifrån! Nu har jag pärmat alla papper också och har en prydlig hög med de få papper som ska åtgärdas något sätt när tid ges. Försöker nu att låta bli att snegla på oordningen i bokhyllan, för jag vet ju att om jag börjar med något mer nu så kommer det bara at sluta med att massa grejer är framrivet och långt ifrån slutfört.
    Ska försöka att göra små avgränsade insatser under kommande vecka och håller tummen för att jag lyckad hålla ordning. För nu är här faktiskt fint!
    Wow! Nu får du njuta lite! :)

Själv har jag bara kvällen på mig att städa nedervåningen. Får besök imorgon, och då brukar man ju få tummen ur lite snabbare...  Drömmer Oskyldig Har funderat på att ha som strategi att bjuda hem goda vänner lite oftare, så kan det nog bli fart på min städning ännu mer. Fast jag måste rensa bort lite mer, så blir det mer lättstädat. Hinner nog städa 1,5 timme ikväll, sedan är det dags att släcka för idag. Så får jag väl fortsätta imorgon bitti en stund och helst en stund på eftermiddagen också.... Håll nu tummar så jag får mycket gjort ikväll. Vore så skönt att slippa stressa imorgon. Solig
  • Fantasia78
    Voxen1 skrev 2017-05-12 21:56:31 följande:

Städandet går annars väldigt trögt här. Behöver verkligen lite pepp! I helgen ska jag fortsätta att sätta in papper i pärmar samt rensa i sovrummet på onödiga prylar.

Låter som att vi är i samma läge. Hjälpte min mor att städa hos henne igår, så det har ju i gengäld börjat gro igen här hemma... Gäller att göra ett ryck mitt på dagen, så man kommer igång lite... 
  • Fantasia78

Hoppas ni mår bra, alla. 

Är tillbaka igen här i den här tråden, efter ganska lång tid. 
    Nu ska jag ta tag i städprojekten hemma lite mer organiserat igen. Behöver säkert lite peppning längs vägen. :)
    Ska försöka fokusera på ett rum och en yta i taget. Den här veckan tar vi köket. 

städa för att få det lugnare omkring dig och för att du vill, inte för att "man ska"
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!