Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

81missan skrev 2014-09-16 21:01:01 följande:

just ja, tänkte häromdan på att byta gardiner, börjar vara dags innan det blir julgardiner. Tycker däremot att våra grönskande gardiner inte passar så bra nu, men det är dom enda vi har för tillfället... Borde köpa fler gardiner men bryr mig inte så mkt/orkar inte/har inte så mkt inredningsintresse/är för snål...
    Annars så har jag lyckats ta itu med avloppsrensning i badrummen och gjort rent en av toaletterna. Bara att dammtorka och ta golven:) Det får bli på fredag.

Tack för påminnelsen, Borde byta gardiner, både här nere och uppe hos brorsan.....
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee
    Chianti skrev 2014-09-16 21:25:59 följande:

Imorrn kommer städerskan så jag måste ägna kvällen åt att städa. Oskyldig

"Jag måste ju DAMMSUGA innan städerskan kommer...." 

- Morrhår och ärtor (fast fritt ur minnet)
  • Aniiee
    Chianti skrev 2014-09-16 22:07:39 följande:

Jag har rationaliserat bort gardiner! Finns inte ens fästen för gardiner i min lägenhet.  Jag slarvar med att byta dukar och sånt istället.

Jag tycker det ekar så förskräckligt utan gardiner, och man hör ju allt som händer i hela huset.

Imorgon ska jag komma ihåg att köpa ny såpa så jag kan skura i badrummet och skura av skrivbordet ordentligt.
  • Aniiee
    Tiiara skrev 2014-09-17 21:04:05 följande:
    Jag blev tvungen att frosta av min frys för bara några dagar sedan - den gick inte längre att stänga x( Men jag använder frysen flitigt, fryser in, äter upp, fryser in, äter upp så där behövs ingen rensning för tillfället. Däremot skafferiet Skrikandes! Där gick det åt h*e förra julen när min mamma var här och lagade mat. Hon antog att skafferiet var i oordning bara för att jag är dålig på att hålla ordning i övrigt, så hon bara stoppade in allt så det blev kaos. Har inte orkat fixa till det så nu ligger allt helt huller om buller. Jag behöver verkligen ta tag i det.. Kanske en hylla per dag?
    Bra idé. Här finns tre skafferier, två frysar och två kylar som behöver organiseras och ordnas..... en hylla per dag, låter som en plan.
  • Aniiee
    hon mot strömmen skrev 2014-09-17 23:11:26 följande:

Är det någon mer som är lika tokig som jag? Började diska vid kl 22 i kväll, nu är det bara en vända kvar innan köket är ok. 

Jodå, när ungarna är hos sina mammor så händer det rätt ofta att det stökas i alla möjliga rum både vid 22 och vid 02Solig
  • Aniiee
    Tiiara skrev 2014-09-23 23:42:51 följande:

Idag har jag varit riktigt effektiv, har fått jättemycket gjort och ändå känner jag mig inte helt slut! (Förmodligen tack vare att jag har blivit sjukskriven nu och all annan stress plötsligt försvann :P ) 

Skrev en lista igår och hoppades att jag skulle vakna på rätt sida, vilket jag gjorde :) Hade 4 punkter för att röja det värsta i varje rum. 

Köket:
    - Diska
    - Köksbordet
    - Kaffebänken
    - Dammsuga

Hallen:
    - Fixa lådorna (har bytt ut en hylla med fyra öppna förvaringslådor (som var överfulla med grejer och kläder och allt möjligt) mot en byrå med tre lådor (så man kan dölja allt skit bättre xP ).
    - Fota de gamla lådorna (som skulle säljas)
    -Rensa ut på hatt- och skohyllan 
    - Dammsuga i hallen.

Vardagsrummet:
    - Vika de rena kläderna
    - Skrivbordet
    - Fota allt som ska säljas (har två kartonger och två pappkassar fulla med saker och kläder som ska säljas) (Har nu även lagt ut bilderna på flera facebook-säljsidor)
    - Dammsuga i vardagsrummet

Sovrummet:
    - Städa på puffen
    - Bädda rent sängarna
    - Fixa i byrån och på hyllan
    - Dammsuga i sovrummet

Allt som är överstruket är det jag hann med, resten fortsätter jag med i morgon :)
    Utöver det överstrukna har jag även hunnit med att handla, äta lunch med mamma och ta med dottern till en lekpark, och dessutom tvättat alla koftor, jackor, överdragsbyxor, overaller, mössor, vantar och halsdukar som behövs nu när det plötsligt blev nästan vinterkallt. 

Bravo!

Jag ska också göra en liten lista över saker jag behöver göra. Högst på listan: Dammsuga efter tre (och en halv) hundar......
  • Aniiee
    81missan skrev 2014-09-24 21:26:28 följande:

Härligt att höra om allt som ni hinner med. Som skrivits innan, varje liten sak räknas och gör skillnad. Själv så lyckades jag få hem barnen vid 4-tiden och när klockan var en timme senare så hade potatisen kokat, fisken var panerad och stekt och vi hade ätit färdigt middagen också:)
    Min man började plocka undan lite samtidigt som jag satt med grabbarna och tittade på tapeter till stora killens kommande rum, sedan fortsatte jag med köket så nu är allt diskat, diskhon tom och har hällt ner 3-4 liter kokande vatten. Vi vet inte varför det blir stopp så lätt, någon som varit med om liknande?

Stopp är såååå jobbigt. Jag läste någon stans att det blir stopp ofta i folks köksavlopp för att vi inte häller lika mycket kokhett vatten i det som förr. Förr när man åt potatis var och varannan dag så blev det inte lika mycket stopp som nu.

Egentligen kanske man skulle hälla en liter kokande vatten i avloppen varje dag.....
  • Aniiee
    vallakra skrev 2014-09-26 14:18:36 följande:

Jippie! Var på ett andra besök hos kiropraktorn i går och huvudvärken är nästan helt borta. Känner mig som en ny människa och gissa om här ska städas och fixas. Vinden ligger etta på listan.

Skönt. Ta det lugnt och skynda långsamt, så du inte trillar dit igen.
  • Aniiee
    81missan skrev 2014-09-25 21:40:07 följande:

På tal om soffa... jag känner att det är dags att köpa en vettigt soffa. Den vi har nu är ett arv från min mans mormor vilket kändes ok när barnen var små. Nu är vår yngsta snart 1½ år och vi ska INTE ha fler barn. Vad ska vi satsa på, ni som har barn i skolåldern? Kan man köpa precis vad man själv tycker eller ska vi tänka på nåt? (Har inga pälsdjur, än.)

Tänk på att barn spiller, även en bra bit upp i skolåldern. Mörkt läder, kuddar med tvättbara överdrag, eller "lösa" överdrag (kan du göra själv om du är lite händig, eller köpa) är att föredra. Bevisade 11-åringen senast i tisdags. Köp ett extra sätt överdrag, om du föredrar textil framför läder.
  • Aniiee
    Hilmas skrev 2014-10-02 14:38:07 följande:

Det blev inte sommarkläderna. Tvättade fönster i 4 rum. Tack för att denna tråd finns!

Tvätta fönsterna? Ska man göra sånt nu också =P

Måste göra det innan det börjar bli ordentligt kallt.....
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!