Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

MmeX skrev 2014-10-05 19:37:09 följande:
    Tack för peppen!

Jag känner mig faktiskt lite nöjdare för tillfället för strax efter att jag skrivit mitt inlägg så ringde maken och sa att hans föräldrar skulle komma hem till oss någon timme senare. På den tiden hann jag slänga ihop en enkel middag och bäst av allt är att jag gjorde rent diskbänken och köksbordet, dammade av fönsterbänkarna och dammsög i köket. Hann med lite "swish and swipe" på gästtoan också. Jag önskar att jag slapp få panik när gäster är på ingång men nu är det så och det är i alla fall den bästa motivationen för att få något gjort. 

Nu ska jag gå och lägga fram kläder för morgondagen!
    Solig
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Aniiee

Gah! Jag blir galen på mina kökslådor! Vad FN ska jag göra åt mina kökslådor?

Hjälp mig!!!!!

Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Aniiee
    Grappa skrev 2014-10-07 22:41:59 följande:
    Är det röran i dem som gör dig galen?
    Ja. Och det faktum att jag bara har 3 st. Men framför allt att det är en jäkla röra. 

Jag kanske skulle ta kort på röran.....
  • Aniiee
    Hilmas skrev 2014-10-07 22:58:28 följande:

Finns det plats för en besticklåda eller liknande? Olika fack är bra för att hålla ordning.

Jag hoppas det, ska kolla på ikea om jag hittar en som passar någorlunda i alla fall. 

Det tog mig 10 minuter att hitta en fruktkniv, och att använda kockkniven att skära apelsin med framför datorn kändes lite overkill.....
  • Aniiee
    angio101 skrev 2014-10-08 12:40:56 följande:

clas ohlsson har en variant av lådavdelare som man bygger själv; knipsa av i rätt längd och haka i varandra.

www.clasohlson.com/se/L%C3%A5davdelare/34-3616?LGWCODE=343616000;83823;4797&gclid=CMS9-4TunMECFaIMcwod3ygA8A

eller artikelnummer 34-3616

Jag har använt den till att organisera min låda för "köksredskap som inte är ätbestick". Vanliga "färdiga" bestickslådor från IKEA, Åhlens etc hade aldrig rätt mått för att det skulle bli bra.

Jag har sett ett annat tips att använda lego till att bygga en platsbyggd avdelare

Lego? Okej... =P 

Tack för tipset hos Clas Ohlson, ska titta närmre på de.
  • Aniiee
    vallakra skrev 2014-10-08 16:05:38 följande:
    Någon bad om en bild på vedlådan maken byggt så här kommer ett par stycken.

För övrigt var jag jätteduktig igårCool. Jag "sanerade" min och makens säng. Tvättade täcken och kuddar, tog av överdraget på bäddmadrassen och tvättade det med. Resten av den fick stå ute på altanen i kylan, alltid dödar det nåt litet kvalster.

Resårbottnarna dammsög jag på alla sidor samt ställde på högkant så att jag kom åt att dammsuga ordentligt under sängen. Jag sorterade i lådorna under sängen (vi har en säng med "inbyggda" lådor och rengjorde dem in i minsta hörn.

Det blev superfint och det kändes nästan som att lägga sig i en helt ny säng!
    Händig värre! Bra jobbat, både med lådan och med sängen =P

Jag har skrivit upp silver- och kopparputs på matlistan, så jag kan putsa kopparpannorna och silverfatet med tillhörande gräddsnipa och sockerskål. Eller har någon tips på något sätt att få rent/putsat i alla fall silvret på något annat sett?
  • Aniiee
    angio101 skrev 2014-10-09 12:54:20 följande:

silverputs: varmt vatten, bikarbonat och aluminiumfolie. Lägg Al-folie i en glasskål, häll på bakpulver och lägg i det du vill putsa, häll på hett vatten, låt svalna.

www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article2495688.ece

med ett större föremål skulle jag nog ha i en 2-3 msk bakpulver/bikarbonat i det heta vattnet och sedan lägga i det, flytta runt lite då och då för att få hela föremålet täckt.

Brasklapp: funkar inte bra på nött nysilver.

Hilmas skrev 2014-10-09 13:42:34 följande:

Koppar: hett vatten, citronsyra o diskmedel har jag använt.

www.tv4.se/tv4/artiklar/antikskolan-svensk-koppar-4fbfb95e04bf7251940060f8

Solig Ty

• Aniiee

Imorgon ska jag tvätta, städa badrum och diska en massa disk som blev stående idag. Av 8 pers i huset orkade 0 diska idag..... Undrar om det är förkylningar på g, eftersom alla är så trötta. 

Ska även putsa fönster innan det blir för kallt. 

Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Aniiee
    MmeX skrev 2014-10-14 19:35:55 följande:

Klappar mig på axeln. Babysteps.

Solig
  • Aniiee
    sholof skrev 2014-10-14 20:52:57 följande:

Jag fick åka till akuten med ena sonen direkt efter kvällsmaten. Sprucken trumhinna. När jag kom hem 2 timmar senare så var både köket avplockat samt  badrummet storstädat. :) Bra med en man som känner att han måste göra något när jag är iväg.

Aj, stackars grabb. 

Men bra att det blev städat i köket av mannen Solig
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!