Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

gbgumman skrev 2016-08-11 07:46:04 följande:

Hej

Håller på att bygga hus. Huset är beställt så några större förändringar kan jag inte göra. Vid planeringen försökte jag fokusera på funktion och förvaring framför design. Men är det någon som kan ge tips inför inflytt. Något jag bör tänka på för att få så mycket ordning som möjligt. Det jag tänkt på är att försöka trolla bort massa av ungarnas gamla leksaker som de glömt under året. De är 12 och 9 så det är inte så mycket plastleksaker längre. (Vilket är det fulaste jag vet när de ligger framme)

Jag har flyttat några (känns som några hundra) gånger, och mitt bästa tips är att ha ordning redan i flyttkartongerna. När du packar, se till att veta redan när du lägger ner sakerna, i vilken möbel i vilket rum det ska vara. Tänk igenom det när du packar.  Om du får tag i en pryl du inte vet var du ska göra av så fundera ut en lösning där och då, inte när du står och ska packa upp alla kartonger. Låt packningen ta tid. Det är ok att leva minimalistiskt en vecka eller två.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee

Jag ska också ta tag i städet igen. Livet har ju sina ups and downs, så här ser ut som... tja, som det brukar se ut på 65 kvadrat där det bor två personer och tre pälsbollar......

Så resten av april till 10e Juni så är det hårda bud på följande områden:
    -Städ, en massa
    -Rehab-träning (vilket också innebär ordentliga vakna- och läggtider..... blä)
    -Matplanering
    -Godisstopp (inte för att jag är tjock, utan för att jag behöver lära mig att äta vettig mat på vettiga tider. Lyckas aldrig)

Nästa vecka är det bara att köra med vardagsrummet. Egentligen skulle vi möblera om, men vi har ett par otäcka maskiner som bara står och står. Vi skulle behöva göra oss av med dem, men vet fasen inte hur....

April är ju snart slut, men ska ändå göra något åt vår säng (bädda sängen är Flylady's Habit of the month i april). Kanske köpa nya kuddar, och kanske nya sängkläder. 

Jaja, fult ös, medvetslös....

Ordningen återställd
  • Aniiee
    Ms H skrev 2017-04-26 10:35:01 följande:

Idag tror jag minsann att det får bli en städdag. Vill få bort dammet, det där dammet som blir så synligt i vårsolen, ni vet... om jag fokuserar enbart på damm, borde jag klara av att ta mig igenom hela bostaden under dagen. Men... det där med att hålla fokus, att inte göra de där sjuttioelva andra grejerna man råkar upptäcka på vägen... ja, ni vet...

Oh, something shiny!
    Ordningen återställd
  • Aniiee

Nu har jag kommit så långt att jag har... eh.... startat diskmaskinen..... Yay me!

Jag måste sopa också. Pällsbollarna fäller ju pälsa så man kan ju få ihop en till pälsboll bara på allt päls som ligger och dräller.

Ordningen återställd
  • Aniiee
    Ms H skrev 2017-04-26 17:49:36 följande:
    Ska vi göra varsin insats nu? Du sopar två rum, jag dammsuger (en del av mitt dammande) två!
    synd att jag inte såg det här tidigare. Jag har i alla fall sopat lägenheten nu =PHar du dammsugit?
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Ms H skrev 2017-04-26 18:33:59 följande:
    Ett rum plus trappen! Ska ta hallen uppe om ett tag, tänkte dammtorka lite i sällskap av ljudbok nu
    Bra jobbat =) Ljudbok är alltid bra sällskap. Jag har alltid på en ljudbok, något intressant på youtube eller lite j-rock.
    Ordningen återställd
  • Aniiee

För andra gången den här veckan tänkte jag ta itu med vardagsrummet, och för andra gången så kommer ugan hem med några kompisar och occuperar vardagsrummet istället.

Yay. Det blir fan aldrig städat där.

Jaja, jag har sorterat böcker i sovrummet istället. det gick det med.

Ordningen återställd
  • Aniiee

trevligt att se folk.

Jag har idag städat badrummet ordentligt, dvs även torkat av ovanpå skåp och sånt, och hällt avloppsrengörare i handfatet. Vet inte vad det är för fel, men misstänker att det hamnar en del stearin där...... Oskyldig

Imorgon ska jag få ordning på en bokhylla, rensa bland papprena och sätta upp nya höstgardiner i vardagsrummet.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee

Någon som har tips på att putsa mässing med något man ofta har hemma?

Håller på att putsa upp gökuret, som legat och dammat i en evighet. Allvarligt, ni vet det där de gör i film, blåser på gamla böcker så det står som en sky av damm? Det är mitt gökur just nu.....

• Aniiee
    Ms H skrev 2017-10-03 18:19:30 följande:
    Ketchup ska funka, sägs det. Men jag har inte testat, så om du testar ser jag fram emot att läsa en utvärdering.
    haha, måste testas =P
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!