Inlägg från: Fröken Smilla |Visa alla inlägg
  • Fröken Smilla

Vi som ska börja inseminera 2012

Har ni hängt med i all uppståndelse över den danska donatorn med den genetiska sjukdomen? Jag har en väninna som har fått barn med den donatorn... Det som skrämmer mig mest är att de använt hans sperma så mycket att det finns 43 barn?? Jag såg dock att Danmark nu ska införa mer restriktioner angående hur många gånger en donator får användas, men det är ju nästan lite skrämmande att det finns så många barn med en och samma far... Det fanns restriktioner på 25 stycken innan, så det är konstigt att det blivit 43 barn (enligt min väninna finns det risk att det faktiskt är fler än så).

• Fröken Smilla
    TyraPaloma skrev 2012-09-25 13:47:11 följande:
    grattis baby pyk!!

Ja vi har läst om det också och det känns ju lite olustigt. Vi har inte den donatorn men börjar såklart fundera över hur många biologiska halvsyskon vårt kommande barn egentligen kommer att ha! Hoppas att vår donator inte har använts till så många barn... Försöker att inte tänka på det så mycket för det gör ju ingen skillnad för oss i dagsläget eftersom jag redan är gravid.
    Jag förstår din synvinkel, alla dessa barn är ju önskade och välkomna! Där är ju inte så mycket man kan göra i efterhand heller. Det är ju inte heller sjukdomen i sig, för genetiska åkommor kan vi alla bära på. Jag har bara svårt att greppa det med HUR de kunde använda donatorn så mycket. Nu ska dock spermabanken med största sannolikhet polisanmälas.
    Är iaf glad över att min väninnans barn är friskt
  • Fröken Smilla
    LiveYourDreams skrev 2012-09-25 15:44:28 följande:
    Tack smilla! Verkar ju som något gått helt snett med kollen på antal barn.. Det där med genetik är svårt, man kan aldrig veta vad som följer sig i generna egentligen.. Intresant läsning.
    Nä själva genetiken är det ju lite man kan göra åt. Jag vet ju inte heller vad min partner kan bära på, eller tom jag själv. Men min väninnas barn har minst 42 halvsyskon. Det är rätt skrämmande tycker jag...
  • Fröken Smilla

drömmaromsmått, det stämmer, det är 6 stycken i Sverige, plus ett syskon. Jag tror också de flesta kliniker som använt 7042 har kontaktat berörda. Vi får ju nu bara hoppas att så få som möjligt fått den hemska sjukdomen, och kanske det hela medför något gott. Det verkar ju som att Danmark dragit åt sig öronen och kommer säkerligen kontrollera detta mycket mer!

• Fröken Smilla
    Längtan 30 skrev 2012-09-25 20:04:22 följande:
    Hur kan du numret på donatorn, sa dom d på nyheterna lr va d väninnan? Jag skrev iofs ner numret på vår donator å har inget hört fr dr Lars heller fast blev lite skraj en stund ändå.

De var väldigt tydliga med numret i alla inslag jag såg eftersom de vill att de utsatta ska reagera. Han är ju anonym i vilket fall som helst.
  • Fröken Smilla

vårturnu: Ja Gyn Grönlund fanns med tyvärr...

• Fröken Smilla

Jag vet inte om den finns uppskriven någonstans, jag såg det på Nyheterna. Var ju själv extra uppmärksam på om Gyn Grönlund fanns med på listan eftersom det var dit jag gick... Ska kolla om det finns någon lista på nätet!

• Fröken Smilla

Haha va söt du är jag läser allt ni skriver!

Jag är på bim -1, fick neg test imorse och har stora problem med ischiasen. Så inte på topp direkt

• Fröken Smilla

Live - jag beklagar verkligen KRAM!!

Sally - även jag är kvar. Vi försöker men inget händer, även om vi inte försökt så länge som ni andra här.
    Idag var jag hos en homeopat som diagnostiserade mig med otillräckligt starka slemhinnor. Så nu har jag fått kalciumfosfat som ska hjälpa till att stärka och ge näring till slemhinnorna så att ägget kan fästa. Hoppas hoppas det funkar, man är ju halvskeptisk, men själva kalciumfosfatet är bara bra i vilket fall som helst, så jag tar dem gärna

• Fröken Smilla

Det var verkligen inte igår!

Grattis Linnea, det där är ett tydligt plus!

Vi fick till slut genomgå IVF, det lyckades dock på första försöket, och jag är nu i vecka 17. Helt fantastiskt! Om 1,5 vecka är det RUL och jag hoppas allt står bra till med lilla ärtan. Det är mitt sista orosmoment, även om jag varit ganska lugn hittills. Sen ska jag njuta totalt!

• Fröken Smilla

Så härligt längtan! Grattis!!

• Fröken Smilla
    Sally Cinnamon skrev 2015-09-21 05:55:50 följande:

Gravid!! Den här gången gick det liiite lättare än sist, ja :)

Åh stort grattis! Vilken lycka!
  • Fröken Smilla

Åh nej Sally jag hoppas det är falskt larm. Många kramar!

• Fröken Smilla

Jättetråkigt att höra Sally många kramar!

• Fröken Smilla

Min lilla tjej tittade ut den 22 oktober (bf +12) efter en långdragen förlossning. Men alla mådde bra och nästa vecka blir hon 8 månader! Tiden går så fort! Hon är en framåt tjej som inte ligger på latsidan utan har nu börjat krypa och ställa sig upp mot möbler, lite smått till sin mammas fasa

Hur är det med dig?

• Fröken Smilla

Grattis till era graviditeter!

Hade nog inte fixat att vara gravid nu, lilltjejen är 10 månader och det är fullt ös medvetslös vi väntar minst ett år till innan vi gör nya försök, det lär ju bli ivf igen. Vi har två nedfrysta embryon

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012