• Glimma76

    Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)

    Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.

  • Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)
  • KunskapsCecilia
    Glimma76 skrev 2011-12-26 16:27:17 följande:
    Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.
     

    Hej!
    Jag föreslår att du gör ett besök på skolan i Trelleborg och bildar dig en egen uppfattning om verksamheten.
    Bra tillfällen för det är de informationsmöten som de har för elever som vill börja år 6-8 tisdag 24 januari kl 18-20 och torsdag 26 januari kl 18-20. Där kan du prata med lärare och elever som jobbar och går på skolan just nu.

    Vänliga hälsningar
    Cecilia Alpstig
    Informationschef Kunskapsskolan
  • Majbarnen
    Punkster skrev 2011-12-28 19:41:53 följande:
    Skolan jag jobbar på förlorade en hel massa elever till en nyöppnad Kunskapsskola i samma område (Örebro) när dom slog upp portarna för ett drygt år sedan. Efter en termin hade ca 50% av alla barnen kommit tillbaka till skolan jag jobbar på. 

    Kunskapsskolan är säkert inte sämre än något annat, men annorlunda. Tror det krävs en stor portion motivation om man vill lyckas och få bra betyg där. Jag är säker på att det finns massor av elever som trivs som fisken i vattnet där, samtidigt som det säkert finns massor av elever som vantrivs och hatar det.  
    Precis som i "vanliga" skolan då...

    Vi står nu i valet och kvalet att låta vår 14-åring börja år 8 i Kunskapsskolan som öppnar här till hösten, men det är såå svårt att ta beslutet!
    Det låter ju fantastiskt på deras hemsida, men så är det ju med all reklam
    Det är svårt när det är en skola som ska öppna, man har ju ingen möjlighet att besöka och se hur just DE arbetar där i förväg, se vilken mentalitet och stämning som råder på skolan.
    Fördelen är ju att alla är nya och skapar helt nya grupper och gemensamma erfarenheter.

    Jaja, jag får tänka vidare, men är glad om fler vill dela med sig av sina erfarenheter av Kunskapsskolan
  • Kajee
    Glimma76 skrev 2011-12-27 14:32:36 följande:
    Hur an de skriva ut glädjebetyg? Är inte det hårt reglerat vilka betyg som ska gälla för vilka kunskaper, eller är det först nu med det nya systemet?

    När du skriver att det enbart bygger på elevernas initiativ, vad menar du i praktiken.  Det måste ju vara lärarledda lektioner, eller?
    Vad ska eleverna ta initiativ i?

    "Glädjebetyg" blir det när det går inflation i betygen så att säga. Det finns fasta kriterier för vilka kunskapskrav som ska nås för vissa betygssteg. Men samtidigt måste man vara medveten om att det är människor som sätter betygen och som ska göra bedömningarna utifrån läroplanens kunskapskrav och betygsskala. Det är inte så att man gör ett prov och har man si eller så många rätt så får man det eller det betyget.
    Kunskapsbedömning är ett ganska knepigt område. Vad jag menar med" goda kunskaper" är kanske inte alls vad en annan pedagog menar med "goda kunskaper". Man måste därför  prta ihop sig inom pedagoggruppen och det krävs en del pedagogisk erfarenhet och utbildning för tt kunna bilda sig en bra uppfattning om hur vi överensstämmer på den punkten. Jag hoppas att alla skolor arbetar med det lika hårt som vi gör på min skola.

    Du kan läsa mer här
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/strangare-regler-mot-gladjebetyg

    och här
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/det-maste-bli-slut-pa-gladjebetyg_6640870.svd
        

    Vad jag menar med elevens initiativ tror jag framgår lite mer av dom som svarat efter mig här ovan. 
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • såärdet

    känner en som bytte till Kunskapsskolan i 7:an men bytte sen tillbaka till sin gamla skola efter ett år. Först var föräldrarna jättepositiva till den nya skolan (de hade inte varit helt nöjda med den gamla) men de sa att det var ett stort jobb som förälder i säkert en termin för att hjälpa barnet att vänja sig vid deras sätt att arbeta. Ungen grät och sa att det var så jobbigt , detta med att ta så mkt eget ansvar. Efter ca en termin hade hon förstått och då tyckte hon det var roligare och jobbade frivilligt med läxor hemma osv, vilket hon inte gjort tidigare. Men sen bytte hon tillbaka till den gamla skolan, delvis var det nog kompisar som drog men tror också att föräldrarna inte tyckte det "gav" så mkt i slutänden utan kände att deras barn behövde lite mer styrda skoldagar.

  • Kalleballe007

    Lärare sätter för höga betyg för att pressen från ledningen gör att du ej arbetar kvar om du ej gör det. Det är ett utbrett fusk av nationella prov där lärare har ett eget kriterium för att höja elevens resultat. Det fuskas när det skrivs nationella prov, då man placerar elever som är svaga mittemellan två elever som är starka så att eleven kan fuska åh så på ett enkelt sätt passera nationella prov. Lärare tillverkar lätta prov där man ej har något nationellt prov för att få bra resultat och kunna sätta höga prov. En stor majoritet av eleverna gör inte ett handtag under 4 år och kommer ut med bra betyg. Skolan baserar sitt arbete på en enkät som görs av eleverna, dessutom är hela din existens som lärare i företaget beroende av enkäten, vilket leder till ett oerhört fuskande på enkäten. Allt ifrån att läraren hotar eleverna med vedergällning om de gör en dålig enkät, till att läraren sitter bredvid eleven som fyller i enkäten, eller lovar hela basgruppen godis om de får 100 procent på enkäten eller kommer nära den siffran. Skolan kopierar dessutom böcker, vilket är satt i system, där so och no materialet på porten är oanvändbart. Detta sker varje vecka. Skolpengen från skola A med kö ges till skola B med konkurrens och undermåligt antal elever, dessutom tas en stor vinst ut dolt från offentligt ljus. Datorsystemen är ett pussel av flera gratissystem, där koncernen får ett antal datorer på test. Frånvarosystemet är ett system där lärare skickar listor till varandra på vilka elever som har frånvaro, så alla lärare får gissa sig till olovlig frånvaro i slutet på terminen. Kick offar har det det spenderats flera miljoner på varje år till det kom i rampljuset för några år sedan, samtidigt som det inte finns fungerande material i so och no ämnena, och pengar saknas. Skolinspektionen släpper igenom allt, då det är fysiskt omöjligt att hinna göra alla timmar mellan 9.00 och 13.45 4 dagar i veckan plus en dag då eleven har ännu kortare tid. Det enda stället där man blir duktigare av att spendera många timmar på att öva är i idrottsvärlden, för det gäller då inte i skolvärlden, där man letar efter genvägar för att bli duktig. Har du ett barn som är oerhört driven, så kan du sätta det i KS, men då fungerar alla skolor. Resterande elever bygger man upp en lathet som senare, högre upp kommer ligga till last för barnet.

  • Kalleballe007

    KS är en sekt där man leder med hjälp av söndring. Varför du inte har lärare på den här sidan är av samma anledning som eleverna svarar bra på enkäterna, av rädsla, de flesta människor har räkningar att betala, och KS är en mäktig organisation. Generellt, så tycker jag att alla skolor skulle behöva redovisa varenda krona från skolpengen och vart de går, för om min son eller dotter har tillgång till 80 tusen kronor i skolpeng varje år, så skulle jag vilja att det är pengarna som används på mitt barn/barnen i snitt på den skolan, och inte tas och flyttas till andra skolor eller tas ut i vinster genom andra kanaler som ej är transparenta. Det är otroligt så lite man bryr sig om detta som föräldrar, man är glad att sina barn har någonstans att gå, och har ingen aning om att pengarna "stjäls" av företag som har ett enda intresse, att hålla nere kostnaderna i personal, lokal, och material detta skulle bidra till en bättre skolgång för ditt barn. Positivt om KS är att läraren om det fungerar på skolan arbetar nära eleven under hela dagen.

  • godisrottan

    Jag är själv lärare och många av våra elever går till kunskapsskolan i åk 6. Men, det fungerar inte för alla! Kunskapsskolan fungerar om man som elev är väldigt disciplinerad och stark i skolan. De lärarledda lektionerna är få, i vår kommun är det vanligt med en lärarledd lektion om dagen och sen några frivilliga workshops. Problemet är då för de elever som kanske behöver extrahjälp och skulle behöva gå på en workshop som hens kompisar inte behöver. Vilken 12 åring klarar av att säga nej till att hänga i cafét och istället gå själv på en lektion? Eller gå upp och plugga på förmiddagen om första/enda lektionen är klockan 11 mitt på dagen... 
    Det är även få läromedel, det mesta ska ske på dator osv... 
    Så fundera på hur ditt barn är och hur hen sköter skolan nu, det är det viktigaste. 

  • Yamwunsen

    Ser att det gått ungefär 5 år sedan sista inlägg i denna tråd men kanske kan vara till hjälp för nya sökningar. Har blandade intryck vad gäller KSK i Trelleborg. En av döttrarna klarar det fint och trivs bra. Hon är duktig på självdiciplin och att följa sina mål. Andra dottern (yngre) har nyligen bytt till annan skola pga intriger mellan tjejerna i klassen vilket gjorde henne mycket ledsen förjämnan. Sonen, funkar inte alls för honom men han vägrar byta pga kompisar. Han behöver extra hjälp och stöttning i skolan men det saknas resurser. Dessutom är där ett j-a liv på det de kallar Workshops. Ett annat namn för självstudier och WS's har de på tok för ofta pga resursbrist. Sammanfattningsvis, mycket missnöjd och de lever varken upp till mina/våra förväntningar eller hur de profilerar sig. De bästa pedagogerna slutar. Håll gärna era barn borta därifrån.

Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)