Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)
Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.
Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.
jaha, vad besviken jag blir.... det låter ju jättefint på deras hemsida.....
Dock gick ni ut för några år sedan... är det likadant tror du.
Jag gick i kunskapsskolan i 8-9, började i en helt nystartad skola. Om lärarna på skolan är bra så fungerar också skolan. Mycket hänger på hur dom lyckas fånga upp eleverna. Jag var otroligt skoltrött och hade gått ut med flertalet IG om inte min handledare hade snappat upp att jag mest drev omkring och gjorde ingenting. Med hans hjälp så fick jag iaf G i alla ämnen.
Men det krävs ganska så mycket disciplin för att man ska klara av den typen av skola.
En nackdel är att sen till gymnasiet kan det vara ganska svårt att anpassa sig till ett normalt gymnasium. Min syster som gick 6-9 i kunskapsskolan bytte gymnasium till ett med liknande arbetssätt som kunskapsskolan eftersom hon tyckte det var alldeles för krångligt och jobbigt med alla lektioner.
Vi hade inga lärarledda obligatoriska lektioner, nej. Man fick själv uppsöka lärare om man ville lära sig nåt. Boka in sig på föreläsningar och workshops och så...
Skolan jag jobbar på förlorade en hel massa elever till en nyöppnad Kunskapsskola i samma område (Örebro) när dom slog upp portarna för ett drygt år sedan. Efter en termin hade ca 50% av alla barnen kommit tillbaka till skolan jag jobbar på.
Kunskapsskolan är säkert inte sämre än något annat, men annorlunda. Tror det krävs en stor portion motivation om man vill lyckas och få bra betyg där. Jag är säker på att det finns massor av elever som trivs som fisken i vattnet där, samtidigt som det säkert finns massor av elever som vantrivs och hatar det.