Kajee skrev 2011-12-26 22:32:26 följande:
Jag har inga bra intryck av kunskapsskolan. En skola som enbart bygger på elevens egna initiativ och vilja och som skriver ut "glädjebetyg" är ingen skola värt namnet. Andelen lärare med behörig utbildning avsedd för undervisning är låg och ofta har de inte heller tillräckliga kunskaper för att kunna hjälpa barn med speciella behov (även dyslexi och dyskalkeli). En skola som är ett aktiebolag där syftet är att tjäna pengar är i mina ögon felaktigt och inte i längden gynsamt för eleverna.
Att sedan läsa de praktiska och estetiska ämnena på distans är hur pedagogisk syn inte särskilt smart av flera anledningar. Eleverna får inte den pågående kontinuitet i ämnena som de behöver och man kan inte heller knyta samman de här ämnena med de övriga så att eleverna kan se samspelet dem emellan eller dra nytta av att äve de praktiska och estetiska ämena gynnar inlärningen i de övriga ämnena... och tvärs om.
Därmed inte sagt att det gäller Kunskapsskolan i Trelleborg specifikt.
Hur an de skriva ut glädjebetyg? Är inte det hårt reglerat vilka betyg som ska gälla för vilka kunskaper, eller är det först nu med det nya systemet?
När du skriver att det enbart bygger på elevernas initiativ, vad menar du i praktiken. Det måste ju vara lärarledda lektioner, eller?
Vad ska eleverna ta initiativ i?