• Glimma76

Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)

Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.

• Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)
  • AnnaPaulita
    Glimma76 skrev 2011-12-26 16:27:17 följande:

Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.

Min dotter går i Kunskapsskolan, dock inte i Trelleborg utan i Stockholm.

Vi är nöjda med;
    - Individuell mentorstid.
    - Att min dotter lär sig vinsten av eget ansvar.
    - Att hon lär sig planera sina studier.
    - Att hon kan jobba i sin egen takt, givetvis med viss inskränkningar,
    -Att vi alltid har koll på hur hon ligger till.
    -Att hon verkar ha en rimlig arbetsbelastning.
    -Att hon trivs.

Vi är mindre nöjd med;
    -Att det kan ta lång tid innan hon får redovisa sina uppgifter (när man är klar med ett steg ska det redovisas för lärare)
    -Att det emellanåt kan vara otydligt med vad hon ska lära sig (detta är nog väldigt vanligt dock i skolor generellt)
    -Att man aldrig blir klar, det finns alltid mer att göra. Kan verka stressande.

Men jag har en ansvarsfull tjej hemma, skolan är viktig för henne. Hon skulle aldrig komma på tanken att leka bort sin skoldag utan använder den för vad hon ska göra. Dvs plugga. Är man ett barn/ungdom som inte tar ansvar, inte följer sin planering och inte gör det man ska så kommer man efter och det är givetvis problematiskt. Behöver man mycket styrning så är inte Kunskapsskolan rätt ställe. Det är uppenbart att de "skolar" elever som är eller bör vara studiemotiverande och har högre studier som mål.

Jag jobbar själv i skolan och vi får tillbaka elever till min skola med stora kunskapsluckor, men gör man inte det man ska och följer man inte sin planering så hamnar man där. Allt handlar om egen ansvar.
  • AnnaPaulita
    Majbarnen skrev 2012-04-03 12:57:12 följande:
    Precis som i "vanliga" skolan då...

Vi står nu i valet och kvalet att låta vår 14-åring börja år 8 i Kunskapsskolan som öppnar här till hösten, men det är såå svårt att ta beslutet!
    Det låter ju fantastiskt på deras hemsida, men så är det ju med all reklam
    Det är svårt när det är en skola som ska öppna, man har ju ingen möjlighet att besöka och se hur just DE arbetar där i förväg, se vilken mentalitet och stämning som råder på skolan.
    Fördelen är ju att alla är nya och skapar helt nya grupper och gemensamma erfarenheter.

Jaja, jag får tänka vidare, men är glad om fler vill dela med sig av sina erfarenheter av Kunskapsskolan
    Jag skulle inte sätta ett barn i kunskapsskolan i åk 8. Det tar tid att lära sig deras modell och jag tycker det är lite för sent i åk8. "Fuckar man upp" finns det lite tid att ta igen det man missat. Min dotter började i åk6 och hela 6:an gick åt att vänja sig vid undervisningssättet. I åk8 sätter man för mycket på spel om det inte funkar.
  • tvåbarnsmamman 76

Hej.

Tyvärr är kunskapsskolan i Trelleborg inte bra alls.

De arbetar mestadels med sk workshops där eleverna mest sitter och snackar hela tiden. De får ingen arbetsro.
    Där finns inga lärare till hands.
    Pojkarna springer omkring hela tiden och leker tagen mm. Detta gäller inte de små årskurserna bara utan även sexor och åttor tex

De har heller ingen skolgård.

Springer inte eleverna omkring, så sitter de bara med sina mobiler, trots att det råder mobilförbud på skolan.

Behöver eleven hjälp med någon uppgift, så finns inte lärare att tillgå.

De andra skolorna i kommunen har eleverna tilldelats datorer, detta får inte eleverna på kunskapsskolan, trots att det utlovats så.

Mycket av betyget är om du som elev redovisar i de olika ämnena. Dock händer det ofta att man kan boka för redovisning, men läraren hinner inte med alla som ska redovisa. Och blir det då att elerven inte kunnat redovisa innan terminbetygets sätts så får du sämre betyg.

Där är väldigt ofta bråk och intriger mellan eleverna och elev och lärare.

Mycket sexuellt snack mellan eleverna och sexuella trakasserier är inte ovanliga.

Nakenbilder som de kallar för nudes är vanligt förekommande att skicka till varandra på olika social medier som tex snapchat.

Många tjejer å¨högstadiet lägger ut halvnakna sexuella bilder på sig på instagram.

Att killar skickar sk. dickpics dvs bilder på sin penis till tjejer är också vanligt. Detta förekommer också på tex snapchat.

Många elever har slutat pga mobbning,, sexuella trakasserier mm.

Det förekommer också att det sker polisanmälan från elev till annan elev gällande bla sexuella trakasserier

Rektorn tar tyvärr inte sitt ansvar, blundar för problemen.

• cissialp
    tvåbarnsmamman 76 skrev 2017-03-21 19:05:25 följande:

Hej.

Tyvärr är kunskapsskolan i Trelleborg inte bra alls.

De arbetar mestadels med sk workshops där eleverna mest sitter och snackar hela tiden. De får ingen arbetsro.
    Där finns inga lärare till hands.
    Pojkarna springer omkring hela tiden och leker tagen mm. Detta gäller inte de små årskurserna bara utan även sexor och åttor tex

De har heller ingen skolgård.

Springer inte eleverna omkring, så sitter de bara med sina mobiler, trots att det råder mobilförbud på skolan.

Behöver eleven hjälp med någon uppgift, så finns inte lärare att tillgå.

De andra skolorna i kommunen har eleverna tilldelats datorer, detta får inte eleverna på kunskapsskolan, trots att det utlovats så.

Mycket av betyget är om du som elev redovisar i de olika ämnena. Dock händer det ofta att man kan boka för redovisning, men läraren hinner inte med alla som ska redovisa. Och blir det då att elerven inte kunnat redovisa innan terminbetygets sätts så får du sämre betyg.

Där är väldigt ofta bråk och intriger mellan eleverna och elev och lärare.

Mycket sexuellt snack mellan eleverna och sexuella trakasserier är inte ovanliga.

Nakenbilder som de kallar för nudes är vanligt förekommande att skicka till varandra på olika social medier som tex snapchat.

Många tjejer å¨högstadiet lägger ut halvnakna sexuella bilder på sig på instagram.

Att killar skickar sk. dickpics dvs bilder på sin penis till tjejer är också vanligt. Detta förekommer också på tex snapchat.

Många elever har slutat pga mobbning,, sexuella trakasserier mm.

Det förekommer också att det sker polisanmälan från elev till annan elev gällande bla sexuella trakasserier

Rektorn tar tyvärr inte sitt ansvar, blundar för problemen.

Hej,
    jag jobbar på Kunskapsskolan centralt och vi har precis genomfört en av våra regelbundna interna kvalitetsanalyser på Trelleborgsskolan. Vi känner inte igen den bild du beskriver. Har du funderingar eller klagomål på skolan rekommenderar jag dig att ta kontakt med oss via vår klagomålshantering, läs mer här: www.kunskapsskolan.se/klagomålshantering.

Cecilia
  • TheWord
    KunskapsCecilia skrev 2012-01-03 16:31:35 följande:

Hej!

Jag föreslår att du gör ett besök på skolan i Trelleborg och bildar dig en egen uppfattning om verksamheten.

Bra tillfällen för det är de informationsmöten som de har för elever som vill börja år 6-8 tisdag 24 januari kl 18-20 och torsdag 26 januari kl 18-20. Där kan du prata med lärare och elever som jobbar och går på skolan just nu.

Vänliga hälsningar

Cecilia Alpstig

Informationschef Kunskapsskolan

Varför är det så svårt att erkänna att den skolan har problem? Varje gång det pågår mobbning kallar ni det för det konflikt! Er skola är botten,två av mina barn tvingsdes byta för att ni valde att böunda! Du också valde att blunda många gånger. Så jag föreslår att antingen säger du som det är eller kniper.... Det är inte schysst mot utsatta barn!
  • tvillingmammaVastmanland

Jag har två barn på Kunskap och vi är nöjda med skolan.

Alla föräldrar jag känner på skolan är nöjda.

Ok , allt är inte perfekt men i alla fall mycket bättre än på de kommunala skolorna, där verkar det inte vara någon ordning alls, de föräldrarna är oftast missnöjda

På vår Kunskapsskola är det ordning och reda , bra lärare, mycket ambitiösa och duktiga och trevliga elever.

• Knyttan

Jag har jobbat på gymnasiet i Trelleborg tidigare och Kunskapsskolan är ökänd bland kollegor för att leverera elever nästan helt utan förkunskaper för att klara av gymnasiets studieförberedande program. Har man ambitioner att klara av (inte bara komma in på) något annat än praktiska program bör man undvika Kunskapsskolan.

Knyttan skrev 2018-02-22 17:42:04 följande:

Jag har jobbat på gymnasiet i Trelleborg tidigare och Kunskapsskolan är ökänd bland kollegor för att leverera elever nästan helt utan förkunskaper för att klara av gymnasiets studieförberedande program. Har man ambitioner att klara av (inte bara komma in på) något annat än praktiska program bör man undvika Kunskapsskolan.

I min stad så levererar Kunskapskolan massor med toppstudenter som klarar sig mycket väl på de Naturvetenskapliga och Tekniska programmen.
    Knyttan skrev 2018-02-22 17:42:04 följande:

Märkligt, stämmer inte alls med min erfarenhet, mina barn lär sig mycket mer på Kunskap än de gjorde i den kommunala skolan. Jag är väldigt engagerad och har god insyn, upplever att det är god kvalitet på undervisningen och att nivån är väldigt hög.
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-22 18:37:54 följande:

Märkligt, stämmer inte alls med min erfarenhet, mina barn lär sig mycket mer på Kunskap än de gjorde i den kommunala skolan. Jag är väldigt engagerad och har god insyn, upplever att det är god kvalitet på undervisningen och att nivån är väldigt hög.

De flesta lärare som har barn väljer också att placera sina egna barn på skolan, det tycker jag säger en del.
    AnnaPaulita skrev 2017-03-01 10:26:14 följande:

Min dotter går i Kunskapsskolan, dock inte i Trelleborg utan i Stockholm.

Vi är nöjda med;

- Individuell mentorstid.

- Att min dotter lär sig vinsten av eget ansvar.

- Att hon lär sig planera sina studier.

- Att hon kan jobba i sin egen takt, givetvis med viss inskränkningar,

-Att vi alltid har koll på hur hon ligger till.

-Att hon verkar ha en rimlig arbetsbelastning.

-Att hon trivs.

Vi är mindre nöjd med;

-Att det kan ta lång tid innan hon får redovisa sina uppgifter (när man är klar med ett steg ska det redovisas för lärare)

-Att det emellanåt kan vara otydligt med vad hon ska lära sig (detta är nog väldigt vanligt dock i skolor generellt)

-Att man aldrig blir klar, det finns alltid mer att göra. Kan verka stressande.

Men jag har en ansvarsfull tjej hemma, skolan är viktig för henne. Hon skulle aldrig komma på tanken att leka bort sin skoldag utan använder den för vad hon ska göra. Dvs plugga. Är man ett barn/ungdom som inte tar ansvar, inte följer sin planering och inte gör det man ska så kommer man efter och det är givetvis problematiskt. Behöver man mycket styrning så är inte Kunskapsskolan rätt ställe. Det är uppenbart att de "skolar" elever som är eller bör vara studiemotiverande och har högre studier som mål.

Jag jobbar själv i skolan och vi får tillbaka elever till min skola med stora kunskapsluckor, men gör man inte det man ska och följer man inte sin planering så hamnar man där. Allt handlar om egen ansvar.

Jag håller helt med dig om att Kunskapsskolan bäst passar för motiverade barn med höga ambitioner. Man bör nog ha en inre motivation för att fungera väl på Kunskap. Å andra sidan hjälper skolan till att utveckla motivationen och planeringsförmågan. Arbetssättet är också väldigt annorlunda och lite komplicerat. Vissa barn behöver en hel del stöd med att lära sig arbetssättet och då måste nog föräldrarna engagera sig och stötta barnen. Mina barn behövde stöd första året sen klarade de sig själva. Men det var vi förberedda på, vi hade diskuterat detta ingående med föräldrar som vi kände och litade på.
Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)