Inlägg från: LillaBabyK |Visa alla inlägg
  • LillaBabyK

Vi som väntar smått i September 2012

Nelliepop skrev 2012-01-18 08:22:10 följande:
    Jag kommer nog inte kunna dölja det såå länge till.. =/
    Hur länge vill ni hålla hemligt?
    Jag vill bara se ett hjärta slå innan jag säger något så det blir väl vecka 8 eller så! 
  • LillaBabyK

Nu känns det säkert att säga att jag får mitt illamående på kvällarna istället för på morgonen.. det är ett konstigt dovt illamående, blir det värre sen? Jag tror jag skulle föredra ett mer aggressivt illamående som när man är magsjuk för just nu så känns det som att jag blir "äcklad" mer än att jag mår illa och jag känner hur jag av misstag börjar koppla ihop det med andra saker.. som när jag läser tidningen om något hemskt som har hänt så misstar jag mitt illamående för att det är en reaktion på det jag läser och då blir allt så dramatiskt.. om ni förstår vad jag menar.

• LillaBabyK
    Mitt i livet skrev 2012-01-18 11:25:15 följande:
    Jo jag har en lite fundering :D i vilken vecka kan man som tidigast göra ett VUL och man kommer att se något?
    Vecka 7 (6+0) säger min läkare.
    Ingen garanti dock men vad han ser som tidigast. 
  • LillaBabyK
    beccagranen skrev 2012-01-18 12:05:09 följande:
    En följdfråga, vilken vecka kan man tidigast göra ett UL?
    Tidigast som i när dom går med på det?
  • LillaBabyK
    beccagranen skrev 2012-01-18 12:22:30 följande:
    Jasså så tidigt?

Jag trodde man skulle få vänta ut det till minst vecka 10-12, hoppas min BM går med på UL när jag ska dit i feb, har lite gynskräck, så VUL är jag inte allt för intresserad av. 
    Det var det jag menade med min fråga till dig, intrycket jag har fått av alla här inne som gjort ett tidigt VUL (som inte haft X innan) har gått privat och det kostar nog en slant. Det verkar som de fria UL som ingår i Sverige är rätt sent, typ vecka 12.
  • LillaBabyK
    ÄngelnDennis skrev 2012-01-18 12:52:40 följande:
    Nu vet jag inte om jag missuppfattar detta men med min första son fick jag bara 1 UL och det var rutin ultraljudet (vecka 17-20). Är det så fortfarande om man tex inte haft komplikationer eller nått, Är det bara 1 man får? 

Jag har ingen aning själv för jag har aldrig varit med barn i Sverige, det enda jag märkt av är att Sverige är grymt snåla med UL!
    Här går man en gång i veckan tills graviditeten är säkrad (confirmed alltså) med hjärtslag sen går man en gång i månaden tills det börjar närma sig förlossning då går man varannan vecka. Att bara gå 1-2 gånger måste ju vara så stressigt..
  • LillaBabyK
    Alicias skrev 2012-01-18 13:00:56 följande:
    Jag blev lite förvånad när hon sa att vi kan skulle göra på magen men man såg jättetydligt! 

Din BM kanske också gör på magen först, men det beror nog lite på hur stor vana och hur bra maskiner de har. 
    Jag har mitt nästa VUL på fredag, då är jag 6+3, hur såg din bebis ut? :D Var det mer en jordnöt eller hade den ett litet huvud? :D Hur såg det ut? 
  • LillaBabyK
    Alicias skrev 2012-01-18 13:23:06 följande:

BM gav mig bilden in-zoomad för att man ska se lättare. Men det är hinnsäcken och det vita är bebisen + gulesäck. Bebis var bara 1 cm i vecka 6+5 men man såg den tydligt på skärmen och hjärtat som slog!
    Men åååh! Man ser ju precis! 1 cm är ju stort! Wow, undrar om jag ska skjuta upp det till 6+5 eller så.. 6+3 kanske man inte kan se lika mycket. Wow att få se sin bebis hjärta.. 
  • LillaBabyK
    Bumblan skrev 2012-01-18 13:42:42 följande:
    I Sverige är RUL i vecka 18-20 och om det inte är något särskilt så gör man inga fler än så vad jag har förstått. Anledningen borde väl ändå vara att det inte ska behövas. Klart man är både orolig och nyfiken såhär i början men enligt vad jag har läst så finns det forskning som säger att UL kan påverka barnet neurologiskt. Så man bör nog hålla nere antalet ultraljudsundersökningar.
    Det är så jag uppfattat att Sverige gör också.
    När dt gäller vad som är skadligt eller inte så litar jag på min läkare, det måste jag annars kan han inte ha hand om mig, så det är nog ingen fara :) 
  • LillaBabyK
    Alicias skrev 2012-01-18 14:00:12 följande:
    Tror säkert att man kan se Hon räknade ut att bebisen var prick i vecka 6+5 vilket jag också hade räknat ut. Om du gör i vecka 6+3 så tror jag inte det är så stor skillnad, vet inte hur mycket det kan diffa på ett par dagar? 

Men jag tror inte de skulle ta emot dig för VUL om de inte tror att man kan se något! 

Spännande det här med allas våra små pyren i magen  
    Jag har gjort två VUL redan som inte visat så mycket, eller lite gulesäck och så  men bebisen har varit för liten men bara skillnaden på VUL1 och VUL 2 har varit så stor att skillnaden måste vara något mellan dagarna, för det är sjukt vad det växer! 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012