Frokenpilla skrev 2012-01-21 17:52:17 följande:
Tack för tipsen! Tycker inte det hjälper vad jag äter eller att jag äter, det är därför jag tror det är magkatarr (tog ett tag att fatta det dock!!) Kan man inte ta mediciner mot magkatarr som gravid? tänkte köpa på måmdag. Eller du kanske har något dunderkardus?
Är det vanligt att få magkatarr som gravid? har aldrig haft det innan.
Splink: mitt illamående går väldigt uppochner... var orolig i början men nu försöker jag njuta när det försvinner.
Jo det kommer göra det men det tar som sagt ett par dagar :) Magkatarr är när magsyran fräter mot magmunnen så att det svider och gör ont, man kan få det utan att det är just diagnosen magkatarr och då är det vanligtvis halsbränna, sura uppstötningar osv. Om man äter fet mat, friterad mat, stark mat eller mer hårdsmällt mat (eller om man äter för lite när man har för mycket magsyra) så gör man det bara värre därför brukar man bli rekommenderad att äta helt kokt mat (som är lätt smällt), mat som absorberar magsyran (vitt bröd) och att ta det lite lugnare men det tillhör ju hela hormon karusellen att få mycket halsbränna och så när man är gravid och det kan nog misstas för magkatarr (vid riktig magkatarr så ligger man dubbel vikt, det är inte roligt alls usch va ont det gjorde).
Jag vet inte om de vanliga receptfria medicinerna för att få ner magsyran är okej när man är gravid, det är ju bara att höra med apotekt så kan man lita på dom! Men jag tycker du ska prova oavsett att hålla dig till kokt potatis, kanske lite kokt torsk och kokta grönsaker några dagar :)
Huskurer är:
Mjölk (det lindar in magen liksom)
Bikarbonat (det använder jag när det är som allra värst, då har jag i en tesked i ett glas vatten och dricker)
Kokt och lättsmällt mat
Inte ligga på höger sida när man sover
Det är så jäkla surt att ha ont i magen, jag är så trött på det så förstår att du vill ta tag i det. Hade min första magkatarrs attack när jag var 12 år. Spydde galla tills mamma äntligen fick i mig en bit orostad toast. Då var det som att få träffa Jesus typ..
N1987 skrev 2012-01-21 18:00:25 följande:
Du är verkligen duktig på det här med hur mat kan hjälpa i olika situationer, superbra! Jag ska prova både isglass och frukt, tack! :D
:D Kul att jag kan vara till hjälp med något! Det är bara att prova sig fram, här om dagen drack jag milkshake och åt oliver.. allt är okej i kampen mot illamåendet ;D