Inlägg från: LillaBabyK |Visa alla inlägg
  • LillaBabyK

Vi som väntar smått i September 2012

litenplutt skrev 2012-01-20 22:57:59 följande:
    Så ingefära funkar?!
    Har bara hört om de men inte provat.
    Mår skit illa hela tiden typ:/ blir galen men måste ju se de positiva i de:)
    Ingefära används superofta i magmediciner här så det är GULD. Jag brukar självmat äta ingefära när jag är bakis eller mår dåligt. Det rekommenderar jag verkligen!
  • LillaBabyK
    Svarta katten skrev 2012-01-21 00:12:57 följande:
    6+4 idag.

känner precis som jag brukar göra veckan före mens, en slags tyngdkänsla i underlivet. Blir skraj.

Så tänkte jag, just nu är jag precis i veckan före mens om jag inte vore gravid? kan det vara det. Man har ju hört om de som blöder varje gång de skulle haft mens. Jag har inte blödit nåt i alla fall, men jag gillar inte känslan, är ju rädd att det är på väg att släppa. Jag har heller inte så ömma bröst längre.

Obestämd   
    Åh Svarta Katten! Vad glad det gjorde mig :D

Jag är lika långt gången som dig och oroa dig inte, det ska vara så! Jag var på VUL igår och lillen bygger ut som faaaan om man får vara så fräck. Jag tycker det är värst vid läggdags då gör det ju nästan ont! Men med tanke på hur mycket det hade växt på bara en vecka så förstår jag att det känns som det gör! 
  • LillaBabyK
    N1987 skrev 2012-01-20 21:05:32 följande:
    Usch! Jag har massa molvärk i magen. Orolig igen. Springer på toa och kollar efter blod hela tiden..
    Greifing skrev 2012-01-20 21:12:52 följande:
    har också fått molvärk helt plötsligt! Har inte haft speciellt mycket tidigare..
    Om ni läser FLs veckostatus under er graviditets kalender så står det att man ska känna lite molvärk runt den här tiden. Jag är inte 100% på hur långt gången du är Greifing men du och jag N1987 kan känna en hel del just den här veckan :)
  • LillaBabyK
    litenplutt skrev 2012-01-21 04:16:36 följande:
    Fy jag vet inte hur jag ska klara av mitt jobb om inte illamåendet avtar eller tröttheten.

Får ingen rutin på någonting=/

Snart är natt 1 av 3 avklarad men de e 2 nätter kvar och redan innan första är avklarad så känner jag har de tar imot.
    Har svårt att hålla ögonen öppna trots massa sömn på dagen och sov länge imorse.
    Illamåendet tar ju nästan död på en.
    Fine det är så grymt skönt med symtom men man ska orka med livet med;)    
    Tips på nått?

Blir att prata med MB iaf för ytterligare råd.
    Att kliva över på dagtid är inget alternativ på min arbetsplats pga risken för våld        
    Frysta vindruvor, fryst frukt, skuren citron i en plastpåse, äta mat med ingefära i, dricka mycket hela tiden, salta kex (bröd, pasta, ris, kolhydratsmat), äta lite men konstant, isglass är kanon för  mig och jag kan äta all frukt. Undvik mat som luktar fettigt och allt sorts mat som kan reta upp magsyran. Jag tycker dock stark mat fungerar kanon för mig!

Jag brukar äta något av det jag klarar och då lättar illamåendet och jag kan fylla i med annan mat.
  • LillaBabyK
    litenplutt skrev 2012-01-21 04:45:49 följande:
    Tack. Jag måste laga mat till dagen under natten och det gör ju inte de hela bättre.. De ska dessutom vara "fettig" mat. Hela magen bara vänder sig.
    Gäller väl att hitta och prova alla knep och hoppas någe fungerar.
    Yrslig blir jag oxå måste allt komma på en gång hehe.
    Det är för att dina blodkärl expanderar och ditt blodtryck sjunker, då blir du också törstig för att kroppen ska kunna fylla ut och få igång blodtrycket igen. Om du då dessutom inte äter mycket så  kommer ju lite blodsocker fall och annat roligt :P Så försök att drick i alla fall.
    Ta en citron och tryck till under nästippen. Då sitter lukten kvar ett tag och då slipper du att känna lika mycket av matlukten. Citronen i påsen är inte för att äta utan för att lukta på eftersom det neutraliserar. Vet intehur det ser ut på apotek i Sverige men har ni inte sånna där smittskydds masker? Jag tycker det är värt att prova att ha på en sån, kanske gnida en citron mot och sen skyddar den en del mot lukter. 
  • LillaBabyK
    N1987 skrev 2012-01-21 17:08:44 följande:
    Mitt illamående har börjat krypa sig på lite. Började igår (6+3) när jag var på begravning.. Lite jobbigt att inte kunna koncentrera sig på sin sorg när man bara mår illa. Mådde lite illa till och från hela kvällen sen. Idag höll jag hundkurs, första tillfället och jag mådde så klart illa nästan hela tiden. BLÄ! Tur att man inte spydde i alla fall!
    Mitt illamående är också dovt, för mig hjälper isglass och fryst frukt, äter jag det först så lättar det och då kan jag äta andra saker. Så länge dom inte är för oljiga.. tacos t ex fungerar inte alls. Ikväll åt vi tortilla med tonfisk och keso röra, det gick superbra. Grapefrukt fungerar så bra också. Så det kanske fungerar på dig med :D
  • LillaBabyK
    Frokenpilla skrev 2012-01-21 17:33:17 följande:
    Börjar fundera på om mitt illamående bottnar i magkatarr?! Aldrig haft det innan men det suger i magen konstant som om jag vorde vrålhungrig. Det börjar bara 30 minuter eftre jag ätit...så jag försöker äta hela tiden. Jag mår liksom illa av det här suget och illamåendet försvinner direkt när jag ätit. Rapar hela tiden också?
    Man får ju halsbränna av graviditet och det är som magkatarr på ett sätt.
    Prova att ät mat som är kokt och som suger upp, t ex vitt bröd och så som sagt kokt mat som inte irriterar.. försök undvik att sova på höger sida. Då kanske det känns lite bättre efter några dagar. Jag hade problem med magsyra innan jag blev med barn och fick sluta ta dom medicinerna så jag rapar och har mig hela dagarna. Känns sådär lagom fräscht. 
  • LillaBabyK
    Frokenpilla skrev 2012-01-21 17:52:17 följande:
    Tack för tipsen! Tycker inte det hjälper vad jag äter eller att jag äter, det är därför jag tror det är magkatarr (tog ett tag att fatta det dock!!)  Kan man inte ta mediciner mot magkatarr som gravid? tänkte köpa på måmdag. Eller du kanske har något dunderkardus?

Är det vanligt att få magkatarr som gravid? har aldrig haft det innan.

Splink: mitt illamående går väldigt uppochner... var orolig i början men nu försöker jag njuta när det försvinner.
    Jo det kommer göra det men det tar som sagt ett par dagar :) Magkatarr är när magsyran fräter mot magmunnen så att det svider och gör ont, man kan få det utan att det är just diagnosen magkatarr och då är det vanligtvis halsbränna, sura uppstötningar osv. Om man äter fet mat, friterad mat, stark mat eller mer hårdsmällt mat (eller om man äter för lite när man har för mycket magsyra) så gör man det bara värre därför brukar man bli rekommenderad att äta helt kokt mat (som är lätt smällt), mat som absorberar magsyran (vitt bröd) och att ta det lite lugnare men det tillhör ju hela hormon karusellen att få mycket halsbränna och så när man är gravid och det kan nog misstas för magkatarr (vid riktig magkatarr så ligger man dubbel vikt, det är inte roligt alls usch va ont det gjorde).
    Jag vet inte om de vanliga receptfria medicinerna för att få ner magsyran är okej när man är gravid, det är ju bara att höra med apotekt så kan man lita på dom! Men jag tycker du ska prova oavsett att hålla dig till kokt potatis, kanske lite kokt torsk och kokta grönsaker några dagar :)

Huskurer är:
    Mjölk (det lindar in magen liksom)
    Bikarbonat (det använder jag när det är som allra värst, då har jag i en tesked i ett glas vatten och dricker)
    Kokt och lättsmällt mat
    Inte ligga på höger sida när man sover 

Det är så jäkla surt att ha ont i magen, jag är så trött på det så förstår att du vill ta tag i det. Hade min första magkatarrs attack när jag var 12 år. Spydde galla tills mamma äntligen fick i mig en bit orostad toast. Då var det som att få träffa Jesus typ..
    N1987 skrev 2012-01-21 18:00:25 följande:
    Du är verkligen duktig på det här med hur mat kan hjälpa i olika situationer, superbra! Jag ska prova både isglass och frukt, tack! :D
    :D Kul att jag kan vara till hjälp med något! Det är bara att prova sig fram, här om dagen drack jag milkshake och åt oliver.. allt är okej i kampen mot illamåendet ;D

• LillaBabyK
    splink skrev 2012-01-21 17:36:00 följande:
    Jag mår inte illa längre. MA igen kanske...
    Jag mår inte illa just nu och jag har definitivt inte MA :) Tror inte det är någon fara med att det kommer och går, tror man bara ska vara glad!
  • LillaBabyK
    Hellize skrev 2012-01-21 18:01:50 följande:
    Det är möjligtvis ingen här som är GBP-opererad? Själv är jag de, och har läst lite om att eftersom vi äter extra B-vitaminer så kan de göra så vi inte mår så illa. Undrar bara om detta kan stämma?
    Sen en annan fråga, när tänker ni skaffa gravid-försäkring? :)
    Det finns ju lite forskning som fingrar på den teorin :D Vi kanske alla skulle kunna jämföra vårat illamående med våra matvanor som vi haft månader innan graviditeten. Det vore lite intressant. Eller kanske bara är jag som tycker det hela är så hysteriskt intressant, jag är ju en biologi student after all :P
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012