Inlägg från: eiramis |Visa alla inlägg
  • eiramis

Vi som väntar smått i September 2012

Varit på årsmöte med Attention där jag sitter i styrelsen och alla har varit och klappat på magen och kommenterat hur mycket den växt sen sist (de flesta träffade mig för en vecka sen). Har lite svårt för att folk ska ta mig på magen. Tycker inte om kroppskontakt med andra än min familj, antar att jag får vänja mig för magen tycks vara allmän egendom numera.
    Vart lite glad över att någon som inte visste att jag var gravid frågade om jag var det. Jag tycker inte att jag ser så mycket skillnad på magen själv, men andra gör det tydligen.

• eiramis

Måste få gnälla lite. Är supertrött (sover 12-14h/dygn dock dålig sömn pga sömnproblem) och känner mig bara helt matt. Har dessutom någon slags tyngdkänsla i benen. Det känns som att det tar emot när jag går, värker i baksidan av låren och känns tungt att lyfta benen så jag kan inte ta ut stegen. Jag verkligen stapplar fram i sakta takt. Brukar ta mig ca 10 min att gå från bussen till jobbet och nu tar det ca 15-20 min. Förstår inte vad det beror på. Jag har inte direkt ont i benen, mer som febervärk eller träningsvärk, men det känns fruktansvärt motigt att gå. Det började i v11 och nu är jag i v14, kan det ha med graviditeten att göra? Någon som känner liknande? Känner mig ynklig.

• eiramis
    Edds skrev 2012-03-22 21:10:25 följande:
    en 20 minuters promenad från förr tar en timme för mig nu
    foglossning för mig iaf, jag har ont i svank och i Lisa :P

benen är allmänt slappa och trötta och hela mitt humör är trött, jag vill orkar inte göra något, tror det är psykiskt och kroppen blir trött av det, jag kan ligga i sängen eller soffan en hel dag om ingen tar mig i kragen.

för min del är det graviditeten :)
    Men får man inte ont av foglossning? Jag har inte direkt ont, känner mig mer som försvagad i höfterna och benen.
  • eiramis
    FijaLija skrev 2012-03-22 21:29:29 följande:
    har du svullnat upp? du kanske håller på att samla på dig vätska i benen och behöver stödstrumpor? det kan ju ha att göra med ökade blodvolymen i kroppen som har med känslan av försvagade ben att göra... Jag hade ringt rådgivningen och pratat med dem, eller ringt och bett om tid på mvc och deras läkare. eller vanliga vc om det är lång väntetid på mvc.
    Tror inte att jag är svullen, hum, kanske borde försöka få tag på min bm och fråga om råd. Ger det till efter helgen i alla fall.
  • eiramis
    StarStruck skrev 2012-03-22 21:12:36 följande:
    Fick åter igen åka in till gynakuten ikväll pga otäcka sammandragningar. Livmodertappen var stängd, bebisen levde runt i vanlig ordning, hon mätte huvet till vecka 16+3 på bästa bilden, kan vara längre gången än så, vi trodde att jag var i v 15+5, för måtten har stämt med min uträkning tidigare, skumt!
    Jobbigt, men skönt att bebis mådde bra i alla fall.
  • eiramis
    FijaLija skrev 2012-03-22 21:49:24 följande:
    jag tycker du ska det... det kan ju vara fogarna... det måste inte göra jätte ont. men det är ju påfrestande på ligamenten runtomkring hela bäckenet... Vi måste ta hand om oss :)
    Är nog fogarna i alla fall. Det började göra ont inatt. Vaknade ca 20ggr av att jag vänt mig på rygg och varje gång jag sträckte ut vänstra benet gjorde det så ont inne i höften att jag vaknade av det. Sen idag har det gjort bra ont i höften vid flera tillfällen och extra ont när jag reser mig efter att ha suttit. Om jag står upp och sträcker ut benet bakåt så ilar det från höften ner i låret.
  • eiramis

Är rätt nojig över det här med hjärtljud nu. Är i v13+5 och hör fortfarande inga hjärtslag med AS, men magen verkar i alla fall växa som den ska. Funderar på om det kan vara svårare att höra om t.ex. livmodern är bakåtlutad eller om moderkakan sitter i framvägg och liksom hamnar mellan AS och bebis. Har ju dessutom en del späck emellan också.

• eiramis
    StarStruck skrev 2012-03-23 20:04:50 följande:
    Eiramis, jag har moderkakan i framvägg + en hel del övervikt och jag hörde tydliga hjärtljud redan i v 13, så det borde alltså inte vara ett problem. Man får verkligen leta och lyssna med högt ljud, börja långt ner. Jag hör oftast precis över blygdbenet.
    Tycker jag har letat överallt där det kan tänkas höras samt på en del ställen där det inte borde kunna höras. Tror iofs att jag kanske har hört det under ett par sekunder vid två tillfällen, men precis när jag har lokaliserat ljudet så har det plaskat till där inne och sen har ljudet försvunnit så jag har inte hunnit bli säker på att det är hjärtat jag hört.
  • eiramis
    Den lilla M skrev 2012-03-24 06:22:26 följande:
    Tycker inte du ska oroa dig det är väldigt olika när man hör med AS. Själv fick jag rådet av min BM att inte skaffa ett AS eftersom min livmoder är ordentligt vinklad bakåt och så har jag lite hull på magen (jag är en stl 42). Hon sa att hon inte ville lyssna efter hjärtljud på mig med deras doppler (som är mycket bättre och tydligare än ett AS) förens efter vecka 19 just pga av detta.
    Låter lugnande.
  • eiramis
    Kickioh skrev 2012-03-24 11:11:59 följande:
    Det var precis samma för mig, ett par sekunder hörde jag nånting men sen hittar jag ingenting alls. BM som är lite mer skillad hittade dock utan problem ett fint och tydligt hjärtljud igår i vecka 15+5 :)
    Själv lyckas jag fortfarande inte :P Sen finns det massor med anledningar till att det inte hörs. Tex hur barnet ligger just då eller helt enkelt att bebis simmar runt så det är svårt att hinna med. Så jag tycker inte du ska oroa dig alls, särskilt inte som magen växer :)
    Skönt att höra någon mer som inte lyckas själv. Känns lugnande, jag trodde jag var typ den enda här som inte lyckades hitta fina och tydliga hjärtljud. Magen växer definitivt, har idag övergått till mammabyxor då de enda byxor jag fortfarande kunde ha var joggingbyxor och leggings.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012