Granen skrev 2012-03-18 09:10:28 följande:
Måste ju vara dryg och jobbig och fråga när ni ändå är så öppna hur ni tror att era diagnoser kommer att påverka erat föräldraskap. Jag har träffat många personer med diverse diagnoser av ovanstående typer och måste ändå säga att majoriteten av dessa inte lämpar sig som föräldrar.
Jag själv har problem med depressioner och bara det kan vara ett rent helvete.
Det är inte menat att trycka ner någon och de personerna jag har träffat är ju inte ni och ni klarar säkert av livet bättre.
Så bara nyfiken.
Självklart påverkar mina diagnoser mitt liv, men känner mig ganska säker på att kunna vara en bra mamma i alla fall. Jag är sjukskriven på 50% vilket ger mig möjlighet att hinna med allt som alla andra hinner med. Mitt största problem är nämligen trötthet och eftersom jag arbetar som jag gör så hinner jag vila på eftermiddagen. För mig är valet att skaffa barn ett väldigt genomtänkt beslut och jag har redan ett nätverk med t.ex. läkare och habilitering. Jag har haft mina diagnoser under många år och är insatt i hur jag fungerar och har strategier för att hantera de flesta situationer i mitt liv och jag vet vilken hjälp jag kan få om det inte skulle räcka. Har ju dessutom en sambo som förvisso har asperger men som jag vet är världens bästa pappa till mina bonusbarn. Vissa saker inom min problematik kan dessutom vara en fördel. Min ADHD medför t.ex. en stor kreativitet och lekfullhet, min asperger innebär att jag läser på otroligt mycket om saker som fångar mitt intresse och jag tycker om att förenkla och förklara saker så att barn förstår. Jag har under 3,5 års tid varit bonusmamma varannan vecka så jag är inte helt oförberedd på vad barn innebär.
Med tanke på att var 4:de person drabbas av psykisk ohälsa någon gång under livet så tror jag att du har många bra föräldrar i din närhet med psykisk ohälsa, du vet bara inte om att dom har det. Det finns ett tabu runt att prata om det och många vågar inte berätta om det, särskilt föräldrar som är rädda för att bli utdömda som dåliga mammor/pappor om någon får veta.