Inlägg från: eiramis |Visa alla inlägg
  • eiramis

Vi som väntar smått i September 2012

babyboom2005: Ring fl och rådfråga om du känner dig orolig.

Har TryggHansa gravid+ nu och tecknar barnförsäkringen när vi kommit hem från BB. Räknar med en liten NPF:are iom att jag har asperger + ADHD och pappan har asperger och har också förstått det som att de har bäst villkor när det gäller NPF.
  • eiramis
    sexhundra skrev 2012-08-17 20:01:35 följande:
    Min ena fot har svullnat jätte mycket idag och jag har haft ont på ovansidan i snart en vecka, så jag ibland haltar. Har också gått upp ett kilo sen igår! Har totalt gått upp 20kg nu. Nån mer som har nått liknande? Gör riktigt ont..
    Min ena fot haqr varit svullen och öm framtill i ett par veckor. Har haft stödlindat senaste veckan men det hjälper inte. Gör ont att trycka ifrån med främre delen och att böja tårna. Har utgått ifrån att jag klivit snett eller nåt och att belastningen från att hasa fram med foglossningsvärk och gravvikt innebär att den inte kommer att bli bra föräns jag kan gå som vanligt. Men om du skulle fråga någon och de säger att det kan vara något annat så får du gärna hojta till.
  • eiramis

Jag har funderat på det här med såriga bröstvårtor och smärta vid amning en del. Sen satt jag en dag och läste bipacksedeln till xylocain (receptfri lokalbedövande salva, super på kliande insektsbett) och där står följande:
    Graviditet och amning

/.../

Lidokain passerar över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Tala ändå med läkare vid mer än tillfällig användning av Xylocain under amning.

/.../

HUR DU ANVÄNDER XYLOCAIN

/.../

Såriga bröstvårtor i samband med amning: Salvan smörjes på 5-10 minuter innan amning och torkas eller sköljes noggrant bort med vatten före själva amningen.

Borde ju alltså kunna gå att använda vid enstaka tillfällen.
  • eiramis

Leia: Tror den är rätt ofarlig. Går att få som flytande att gurgla eller svälja vid t.ex. halsont och som injektionsvätska så bedövningsmedlet är även för invärtes bruk. Inget jag tänker använda i onödan, men känner mig ganska säker med den ändå eftersom det är rätt hårda regler med vad som får rekommenderas i en bipacksedel. Jag kommer i alla fall kolla med läkare innan om behovet uppstår, men i fass för läkare är såriga bröstvårtor vid amning ett av de användningsområden som den rekommenderas för.

• eiramis

Leia: Låter som en bra inställning. Jag vill amma om det går, men blir det för plågsamt eller om jag behöver sätta in medicinering mot mitt mående så får det bli ersättning här också.

• eiramis

Smurfan: Är så ledsen för eran skull. Hoppas att ni kan finna styrka hos varandra. Skickar en styrkekram.

• eiramis
    Tinials skrev 2012-08-26 10:32:46 följande:
    Har haft jätte ont i ena bröstet sen igår och idag gör det fortfarande ont, känns tungt och man känner en ganska stor knöl. Kan man få mjölkstockning innan barnet har kommit? 
    På vår föräldrautbildning när vi pratade om amning varnade bm som höll i den för att ha bygel-BH sista veckorna av graviditeten för att man kunde få mjölkstockning innan förlossningen, så jag antar att man kan det.
  • eiramis
    IdaVasterflo skrev 2012-09-03 11:42:55 följande:
    Firar min födelsedag idag. Får se om det blir någon bebis i present kanske? Faaaast det verkar inte särskilt troligt. Ska på undersökning klockan ett i alla fall. Och min man har sagt absolut nej till att Föda idag. Han vill inte att vi ska ha delad födelsedag, utan varsin. Ju fler dagar att fira desto bättre är min mans motto! Eller så vill han inte missa tårtan ikväll. Haha! ...En vecka kvar till bf idag!
    Grattis på födelsedagen!
  • eiramis

Den facebook-grupp som det skrivs om är nu stängd för nya medlemmar. Det är alltså inget personligt menat om någon ansökt och blivit nekad.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012