Inlägg från: eiramis |Visa alla inlägg
  • eiramis

Vi som väntar smått i September 2012

Sophia: Skönt att allt såg bra ut.

Ang. rörelser. Hittills så har jag bara känt Lokes rörelser som små krypningar (har moderkakan i framvägg och tror han har legat med ryggen utåt), men för ett par dagar sedan så började det kännas som något som tryckte inifrån och ut. Inte som en sd, det tycker jag känns som att det dras ihop inifrån, utan mer som något som pulserade med tryck utåt. Har kännt så några gånger/dag sedan dess. Kan det vara så att Loke har vänt lite på sig och att det är hans rörelser jag känner så tydligt. Häftigt i så fall för det är en enorm skillnad på hur det känns. Från att ha känt det som om någon dragit en nagel mot magens insida till att någon knuffar från insidan på en dag.

• eiramis
    JePaLuLi skrev 2012-06-08 10:58:17 följande:
    Jag var inne på förlossningen igår kväll. Har fått en UVI som gått upp i njurarna. Märker jag ingen bättring idag så ligger vår greklandsemester imorgon risigt till...
    I alla fall så frågade jag om det stämde att man inte skulle sova på höger sida eller på rygg och fick då till svar att sover man på rygg brukar bebis protestera så att man automatiskt vänder på sig, och att man inte skulle sova på höger sida fanns det ingen sanning i alls...
    Usch, njurbäckeninflammation är inte roligt, hoppas att du blir bättre under dagen.
  • eiramis

Sophia: Verkar som om jag bara fick njuta av det i ett par dagar för nu är det återigen bara som små krafsanden därinne, så han har väl vänt sig om igen. Tror att han ligger med huvudet långt ner och ryggen utåt. Nåja, förr eller senare ska väl sambo och bonusbarn få känna några sparkar i alla fall.

• eiramis

Måste få ventilera lite för tankarna bara flyger runt i huvudet.
    Ska till bm på tisd och till min läkare på onsd. Var ju på spec.mvc i måndags och läkaren där skulle ringa min vanliga läkare och diskutera mediciner. Tyckte inte om hennes inställning. Hon tyckte att jag måste medicinera med stämningsstabiliserande och tittade lite på de jag brukar äta. Om jag äter de när Loke föds så kommer det innebära att Loke troligen kommer att få utsättningssymtom sina första dygn i livet och måste övervakas och att en barnläkare sedan måste ta ställning till om jag får amma. Hon tyckte dessutom inte att det gjorde något om han var tvungen att stanna kvar och övervakas eftersom jag "skulle ha det svårt att ställa om mig till att jag fått ett barn och därför inte skulle få åka hem på tidig avgång i alla fall". Kan inte låta bli att känna mig lite förolämpad. Visst, jag har en viss psykisk problematik i grunden. Ja, vissa delar av att vara mamma kommer att bli extra tuffa för mig, som att komma ihåg papper som ska skickas in i tid, vilka dagar det ska med matsäck till skola och dagis mm. Men hon kom med flera antydningar om att jag inte skulle vara kapabel till att klara av föräldraansvaret. Jag har funderat i flera år på om jag borde skaffa barn, jag har tänkt igenom de flesta aspekter av föräldraskapet, jag har visserligen inte tagit hand om ett spädbarn, men har varit varannanveckabonusmmamma i snart 4 år och jag har kommit fram till att de saker som jag har svårt med inte kommer att göra mig till en dålig förälder. Visst innebär bipoläriteten en risk för sjukperioder då jag kanske inte kommer att orka så mycket, men jag har en sambo som också är kapabel att ta hand om sina barn och dessutom, vilken förälder kan garantera att de inte någon gång kommer att bli sjuka så att de under en tid har en begränsad föräldraförmåga?
    Saken är den att jag känner att mitt stämningsläge har stabiliserats nu under den tid jag varit sjukskriven, att sömnbristen inte är något problem så länge jag kan sova någon timme då och då på dagen. Är det då verkligen motiverat att jag ska äta mediciner som kan göra Lokes första dygn riktigt jobbiga och som dessutom ökar risken för missbildningar på organ mm?
    Det finns en risk för att förlossningen utlöser depression/hypomani och jag är helt klart beredd på att inte amma om jag skulle bli så dålig att medicinering krävs, med medicinering insatt i förväg minskar den risken en del. Men att i förebyggande syfte äta mediciner som kan ge missbildningar och utsättningssymtom hos bebisen känns verkligen inte rätt.

Ursäkta det långa inlägget, behövde bara få ur mig en del av tankarna.

• eiramis

Tack för värmande ord tjejer. Ska försöka få min läkare att inse att om han sjukskriver mig fram till bf så tror jag inte att det behövs någon medicinering och att om det skulle behövas så kan vi ta det då.

• eiramis

Hum, en lite pinsam fråga men, är det någon mer än jag som fått lite svårt att hålla tätt?Skäms

• eiramis

Verkar inte vara förknippat med nysningar här, utan komma en liten droppe då och då. Tror ju att bebis ligger väldigt långt ner utifrån hur låg magen är och att hjärtljuden fortfarande knappt hörs om jag inte vinklar in dopplern under blygdbenet, samt en konstant känsla av att vara kissnödig. Men, men. Får börja träna knipövningar regelbundet och hoppas att det hjälper.

• eiramis

Varit hos bm. Sf-mått 24 och hjärtljud på 145slag/min. Hade inte gått ner i vikt vilket jag trott, utan tom gått upp 2kg sedan inskrivningen.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012