Edds skrev 2012-05-04 21:00:48 följande:
ja men precis !! får hålla mig i kläderna :D
- Vet någon här föresten hur det är med målarfärg / lasylfärg och tapetklister och sådär nu för tiden när man är gravid ? Önskar ju så gärna att jag kan hjälpa till med nånting denna sommar med huset, kanske måla interiör/exteriör eller tapetsera eller nånting !! (jag ska ju måla om barnsängen och mamma säger att jag inte skall vara i färglukt? men var inte de förr i tiden som färgen var farlig att andas in med farliga lösningsmedel etc?)
Nästan all färg är ju vattenbaserad nu, så det ska inte vara någon fara. Dock så är det bra om man ändå står på något ställe som är väl ventilerat när man målar. Och använd gärna ansiktsmask. Finns att köpa med kol/partikelfilter på de flesta ställen inom färgfackhandeln.
Tapetklister tror jag inte är någon fara alls med! Våtrumsfärg är oftast ganska stark, så sådan ska man helst hålla sig borta ifrån när man är gravid. Men väggfärg, uteakrylat och vattenbaserad lackfärg är helt okej att måla med.
Det finns ju speciell väggfärg som ska vara extra skonsam, men jag tror inte det gör så stor skillnad mot för vanlig väggfärg.
Jag målar lite titt som tätt. Dels så håller vi på att renovera i vårat hus, och sedan så renoverar jag upp en hel del gamla möbler också som jag oftast målar.