Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Hej! Undrar om jag får vara med här. Har varit in och tjuvkikat lite här förut, men har inte riktigt vågat mig på att skriva något fram till nu. Jag är 23 år och har bf den 3 September (på min födelsedag) :) Jag har en dotter som fyller 5 år på Tisdag, tiden går för himla fort! Jag är gift sedan 1,5 år tillbaka med min man som jag varit tillsammans med i lite över 8 år. Våren 2010 fick jag tvillingar, flickorna Liv och Indra. De dog efter födseln i graviditetsvecka 35 pga tvillingtransfusionssyndrom. Indra lämnade oss direkt, och Liv efter fyra dygn. Efter det så har jag haft tre missfall ( två i vecka 6 och ett i vecka 9) så jag är väl ganska reserverad inför den här graviditeten. Men nu är jag i vecka 17 och börjar känna mig lite säkrare och tryggare. :) Har varit på två ultraljud än så länge ett i vecka 12 och ett i vecka 16. Fick se en rörlig liten buse förra torsdagen, och det kändes riktigt bra! Har insett att jag nog behöver någonstans att hämta och dela erfarenheter av andra gravida som ska ha barn ungefär samtidigt som mig.

• IdaVasterflo
    Smurfan87 skrev 2012-03-27 18:53:10 följande:
    Vilken jobbig historia du har ida och du är väldigt välkommen :)

Tack! :)
    StarStruck skrev 2012-03-27 18:56:02 följande:
    Fy fan vad trött jag är!! När kommer man in i den perioden där man mår bättre och känner sig piggare? Jag skulle gärna vilja ha lite "preggo glow" också.

Vilken vecka är du i? Har du kollat järnvärdet nyligen?
  • IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-03-27 19:01:01 följande:
    17+1, ja, i torsdags, alla värden är jättebra, konstigt nog!

Du får vila lite mer kanske ;) Annars så kan man ju vara trött så här på våren ändå, med eller utan bebis i magen! :) Jag har också varit väldigt trött till och från den här graviditeten. Men nu känner jag att energin börjar komma tillbaka.
  • IdaVasterflo

Tack för era välkomnanden! :) Skulle vilja fråga, ni som ska eller har gjort 3D ultraljud, var kan man göra det och hur mycket kostar det?

• IdaVasterflo

Oj vad förvånad jag blir att läsa att flera inte har berättat på jobbet än! På mitt jobb har de vetat om sen vecka 10 :P Fast jag sa det mest så tidigt för att jag började må så illa, och föresten så fick jag mest svaret att det misstänkte de redan. Sen så har det ju varit ganska uppenbart att jag har försökt att bli gravid med tanke på allt som har hänt. Och så är vi inte så många på min arbetsplats så vi är ganska tajta. :) Men ända tills nu skulle jag aldrig kunnat dölja det, för jag har redan värsta magen! :) Men det blir väl så när den varit så utspänd tidigare.

• IdaVasterflo
    JePaLuLi skrev 2012-03-28 21:38:44 följande:
    Min kollega ställde mig mot väggen redan i v 6 och frågade om det inte var nåt jag ville berätta :) Det syntes visst på mig :) Men det var nog lika bra, magen kom tidigt och jag fick köpa mina första mammabyxor i v 8

Hihi, ja så kan det gå. :D
  • IdaVasterflo
    Vili skrev 2012-03-28 21:57:22 följande:
    enligt livsmedelsverket får man äta parmesan både pastöriserad och opastöriserad :)
    Isak 090122 Lillräkan BF 120906

Konstig, annars har jag alltid hört att man inte ska äta något som är opastoriserat.
  • IdaVasterflo
    TheFamily skrev 2012-03-28 22:14:25 följande:
    Sorry, tar tillbaka. Man fick visst äta parmesan. Kollade sist 2008 he he...ändrats en del :)

Hehe, och jag lever kvar i rekommendationerna från 2006-2007 :)
  • IdaVasterflo

Hej och hallå!  Det var några dagar sedan jag skrev här. Men jag har försökt att hålla mig lite uppdaterad om vad ni surrar om. :)

Jag känner inte heller min bebis särskilt mycket än. Det har blivit lite mer bara de senaste dagarna, men det händer inte så ofta och det känns ganska svagt än. Jag är i vecka 18+1 idag. Det känns lite konstigt eftersom jag började känna rörelser regelbundet i vecka 14 när jag väntade min första dotter, och ungefär samtidigt med tvillingarna.  
     Jag har ingen aning om hur moderkakan ligger den här gången, men jag misstänker att den ligger i framkant och att det är därför jag inte känner så mycket. För när jag väl känner något så är det lite sprattel på sidorna. Men jag var och kikade på en väldigt livlig krabat för två veckor sedan så jag är inte så orolig.

Jag har tagit semester nu fram till den 16/4 då jag blir sjukskriven, och det känns helt underbart att få vara hemma. Så slipper jag lite av foglossningarna då jag måste stå upp hela dagarna på jobbet, och så slipper jag vara orolig över att jag ska lyfta tungt.

Just nu längtar jag till RUL den 17/4. (känns sent ända in i vecka 20) och tiden får gärna flyga fram tills dess! :)

• IdaVasterflo
    TheFamily skrev 2012-04-05 09:51:17 följande:
    Jag äter precis som vanligt. Älskar gräddiga såser (laktosfritt då). Äter ordentligt med mellanmål och bra portioner till lunch och middag. Kan dock inte äta för fettrik mat, då min kropp inte kan spjälka fett.
    Jag är väl normalviktig innan, inte sådär jättemycket att ta av då jag det senaste året gått ner 17 kilo....
    Alla reagerar såhär när dom ser mig: OJ vad smal du blivit, men stor bebiskula!
    VILL gå upp i vikt och hoppas på att göra det snart!

Om jag inte gått upp efter rul får jag prata med Bm igen....
    Jag har inte heller gått upp särskilt mycket i vikt under graviditeten. Dock så är jag ganska överviktig just nu ändå. Har gått upp något enormt mycket under hösten och vintern sedan mitt senaste missfall. Har bara varit trött och nere. Ätit helt fel har inte haft lust att göra något alls osv. Är så jävla arg över mig själv att jag kunde släppa taget om mig själv så mycket, när jag har kämpat så hårt tidigare för att gå ner i vikt. Men det är ju inget att göra något åt just nu. Har inte gått upp något särskilt sedan vecka 10 i alla fall. 

Men alltså, om du äter nu som du brukar som vanligt och vanligtvis står still i vikt så är det inte så konstigt om du går ner lite i vikt nu när du väntar barn. Barnet med tillbehör väger inte särskilt mycket än så det är inte tillräckligt för att du ska öka något i vikt om du gått ner något kilo i fett. Det är absolut ingen fara att stå still i vikt eller minska i vikt än så länge! ;) 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012