Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Edds skrev 2012-04-24 05:49:55 följande:
    Ngn som har erfarenhet av en cresent classic? Vi har hittat en ny till kanon pris som vi tänkte köpa!! Passar oss och vårt användningsbehov perfekt .. På affären sa hon att tolvan kommer ut i maj med lite nya förbättringar! Då ska jag dit och provköra.. Men hör gärna ngn annan som haft den?
    Jag har ingen egen erfarenhet av den vagnen, men min bästa vän har en och hon verkar då vara väldigt nöjd. Jag har ju gått med den lite också och den är hemskt smidig och lätt. Går även bra på lite sämre vägar. Lutar nog åt att jag köper en sådan också, för när jag var och kikade lite på vagnar så blev jag förvånad över hur stora och klumpiga alla vagnar var!
    TheFamily skrev 2012-04-24 11:04:37 följande:
    Jag har sammandragningar hela tiden, är inte regelbundna men kommer då och då. Jag har suttit helt still (virkat) hela fm och kanske haft 5 sdr??? Normalt? Detta hade man liksom inte med första barnet...

Lycka till på ul ni som ska gå! Kommer gå superbra! Kram
    Jag har inte haft några sammandragningar än i denna graviditet. Började få runt vecka 25 med första barnet och mycket tidigare med tvillingarna. Men det är inte ovanligt att man får dem lite då och då under dagen när livmodern väl har börjat träna! Spelar inte så stor roll vad man gör medan, men de kan komma lite tätare om man motionerar eller jobbar eller så. Men så länge de inte gör ont så ska det inte vara någon fara, bara de inte kommer med få minuters mellanrum.
  • IdaVasterflo

Jag ska definitivt amma! Jag är så nerrvös över tanken om det skulle bli så att jag inte kan amma den här gången! :P usch, jag skulle inte kunna gå hemifrån om jag skulle vara tvungen att ta med mig flaska och grejer varje gång, för jag är så himla klantig och virrig så jag skulle säkert glömma det hela tiden! Ammade min dotter helt fram till 5 månader, och delvis till hon var ett år och nio månader. Så himla smidigt att alltid ha perfekt varm mat med sig, och om man skulle vilja slippa någon gång brukar det gå att pumpa ur lite.

• IdaVasterflo
    Superbia skrev 2012-04-26 23:06:11 följande:
    Så sett verkar det ju smidigt att amma, plus att det bara är till att slänga fram tutten om ungen vaknar på natten istället för att ställa sig och laga mat liksom Drömmer
    Ja, och om amningen funkar så bra som det gjorde för mig så är det ju jättesmidigt. Det funkade liksom prickfritt från första försöket på BB!    
      Men jag förstår mig inte på de som hela tiden propsar på att man ska amma, oavsett vad. Herregud, funkar det inte så är det väl tusen gånger bättre att ge barnet ersättning i flaska, än att första tiden med sitt barn ska bli ångestladdat. Nog för att mjölken är nyttig och bra, men jag tycker att mammans och barnets mentala lugn och välmående är mycket viktigare!
  • IdaVasterflo
    LillaPluppen skrev 2012-04-27 09:29:36 följande:
    Det där med amning har jag oxå funderat på, förra gången kom inte mjölkproduktionen igång ordentligt. Pumpade i några månader medans vi låg inne på neo och sen nån månad hemma men när det va mindre än ett halvt mål till sonen som kom ut så gav jag upp det.

Jag hoppas att det funkar denna gång för smidighetens skull, medans sambon nästan hoppas på att vi ska flaskmata så han kan vara mera delaktig=)
    Om du får igång amningen genom att barnet börjar amma, istället för genom pumpning den här gången, så kommer mjölken säkert igång mycket bättre. Om du börjar med att amma så kommer mjölken att rinna till och sedan anpassa sig till barnet, och om du vill kan du pumpa också och på så sätt främja mjölkproduktionen ytterligare. Och på så sätt kan ju din sambo ge bröstmjölk i flaska, så kan ni ändå turas om. Om det känns som en viktig sak för er båda!  
  • IdaVasterflo
    idamarja skrev 2012-04-27 12:59:01 följande:
    Det är väl ganska svårt att öka produktionen när man ska enbart pumpa, det är iaf min erfarenhet o vad jag hört av andra mammor som också bara pumpat. Både ja o min sambo önskar stort att jag kan amma, inte för att han inte vill flaskmata men just för att det skulle vara så smidigt att alltid ha med sig färdiglagad mat till bebisen :) Men det är klart att man kan flaskmata också, ingen dör ju av det, men nog är bröstmjölk långt mkt bättre än ersättning, annars skulle det väl inte vara så på neo att man kan få andras mjölk till sin bebis.

När jag pumpade den första råmjölken på BB i  Gällivare var det en äldre sköterska som frös ner det i en medicinkopp, för vi for ju därifrån morgonen därpå, så våran son skulle få det när han kom tillbaks dit, men då var han två månader o hade inte fått mjölk på länge, så den ligger väl kvar i frysen där, kanske kan be om den till den här bebisen :P

Ja, det är svårt att öka produktionen om man enbart pumpar. Men om man kan amma sitt barn så brukar det gå lättare att pumpa också, så att man kan ge bröstmjölk genom både bröst och flaska. :)  Bröstmjölk är jättebra, och i synnerhet för de för tidigt födda på neo är det viktigt att ha rätt mat.  Jag fick pumpa in i de sista när Liv låg på neo, även fast det var så liten chans att hon skulle överleva. 
  • IdaVasterflo

I natt tog jag mig friheten att åka in till förlossningen för en koll. Hade känns mig lite extra orolig och konstig under dagen, och var så yr och darrig när jag skulle gå och lägga mig. Så himla ovanligt, jag brukar verkligen inte vara den som vill vara till besvär i onödan. Men jag fick komma in på en gång när jag frågade. På det lilla sjukhus jag tillhör så vet de flesta vem jag är i och med vad som hände med tvillingarna. Så som jag har blivit bemött nu den här graviditeten, så skulle jag lika gärna kunnat vara prinsessa! :) Allt såg i alla fall bra ut, var nästan rädd att jag skulle fått högt blodtryck igen, men det var perfekt. Och så fick jag höra hjärtat på min lilla älskling! som också det lät helt perfekt! Men jag fick i alla fall ordination att vila idag, så nu har jag just avnjutit en sen frukost i sängen, som min käre man serverat mig.

• IdaVasterflo

Namn är verkligen jätte svårt! I och för sig så har jag ett. Pojknamn som Känns på något sätt förutbestämt. Jag fastnade för det namnet innan jag blev gravid den här gången, och jag kan liksom inte tänka bort det heller! :) Hoppad bara att min man är med på noterna angående det namnet, för vi kommer aldrig överens när det gäller Pojknamn! Om det blir en tjej så är jag helt uttömd på förslag. Jag har ju döpt tre flickor, och det finns inga fler namn som känns "rätt". Mina barn har alltid haft sina namn redan innan födseln, sådana som bara känts självklara. Men men, något måste ju barnet heta oavsett kön!

• IdaVasterflo
    Angeeliicca skrev 2012-04-28 11:34:52 följande:
    Känner ni några sparkar än? Jag ligger i sängen å känner buffar med handen precis i detta nu! Helt underbart. Är i v 18+3

Hehe jag gör exakt det samma. Hela dagen kan gå åt! :P jag är i 20+5.
  • IdaVasterflo

Jo men visst känns det bra när de lyssnar på en,. Även om det är så att man bara är orolig utan egentlig anledning, så är det ju så mycket bättre om man bara får kolla upp lite snabbt och se att all är bra. På så sätt mår man ju mycket bättre, och slipper oroliga sömnlösa nätter! :)

• IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-04-28 14:55:36 följande:
    Allt för dämpad oro sa hon till mig när jag var in:)
    Underbart, när det funkar som det ska!
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012