• Edds

Vi som väntar smått i September 2012

Jag har hos Folksam min gravid försäkring får se sen om vi har barnförsäkring där eller ngn annan stans :)

• Edds

JAg tyckte folksams utökade verkade bra när jag läste och jämförde svårt ju att veta vad som är bäst eg ..

• Edds
    Flisan skrev 2012-05-15 17:41:30 följande:
    Edds, jag förstår hur du tänker, jag tycker vid första anblick att folksam ser helt ok ut jag med. men om man tittar närmre på rehabilitering tex måste barnet ha en invaliditetsgrad på MINST 20% för att ha rätt till ersättning, detta är en ganska allvarlig skada, jag tror att om du förlorar höger tumme kaaanske du kan komma upp i 16% invaliditet.. alltså inte vanligt.. 
    sen om man går upp och tittar på sjukhusvistelse så har du självrisk på 1320kr plus att barnet måste ligga inne MINST 3 dagar innan du är berättigad den dagliga ersättningen på 425kr.. Folksam täcker inte heller arbetsoförmåga, om ditt barn råkar ut för något och inte kan arbeta fullt ut får hen ingen ersättning från sitt försäkrinsbolag (bara dom och l,f som har det undantaget), folksam har heller inga tillägg för undantagna sjukdomar (som de flesta andra har, dvs att du kan inte få en heltäckande försäkring på folksam)

folksam ger ersättning för: epilepsi,ICD G40 och sjukdomar inom centrala nerv- och muskelsystem, ICD G11-G12, G60, G71, G80 och G91, t exl cerebral pares (cp). medicinsk invaliditet , max 10% av försäkringsbeloppet.
    Samma gäller för blödarsjuka, ICD D66-D67, cystisk fibros, ICD E84 och obesitas, fetma ICD E66  och hörselnedsättningar..
    medan tex  trygg hansa säger såhär att de gäller INTE för: nerv- och muskelsystemet ( ICD G11, G12, G46, G60, G71 och G80) t ex CP och muskelförtvining samt vid epilepsi,(ICD G40), (ICD D66-D67), eller medfödda ämnesomsättningssjukdomar, (ICD E70-E90), t ex fenylketonuri och cystisk fibros eller sensorieneural hörselnedsättning (ICD H90.3-H90.8). Förövrigt täcker de allt.. 

Alltså täcker folksam ungefär lika mycket som trygg hansa har undantag för.. det är ganska litet..

finns massa mer, men det är tyvärr så att folksam ligger år efter i barnförsäkringen bakom trygg hansa tex..
    men guud.. det här är ju helt omöjligt att veta om man inte jobbar med det :( nå men jag hoppas såklart att det inte skall behövas användas denna försäkring, jag har inte valt vilken barnförsäkring vi kommer ha utan de tänkte jag ta när bebisen väl har anlänt !

fast jag tänker läsa på innan såklart så man vet vilken man skall välja
  • Edds

Idag känner jag mig skitsur på min överarbetande livmoder. Nu när våren börjat komma och solen lyser och det är hur härligt underbart som helst och jag vill bara vara ute och gå hela dagen.. motionera.. Men det går inte .. det tar ca 5 minuter så börjar livmodern dra ihop sig... men jag försöker gå lite till och vägen tillbaka är som ett helvete... ja en normal promenad på 10 minuter tar en halvtimme för att jag får stanna och andas... detta påverkas också av att jag går med hunden, han är stark och valp... så det sliter.. men jag måste ju kunna gå ut med min hund ! När sambon är med så känns det mycket bättre.. så kan han ta hunden och vi går i en bra takt.. men jag vill ju så gärna kunna vara ute och "motionera" med de menar jag  bara gå...

går jag i affärer på stan, de är samma lika där...efter en affär är det kört ! Idag ska jag ändå utmana ödet och åka in till kappahl och köpa en jätte fin overall till hösten som de har på rea då vårkläderna börjar överta alla affärer :)

• Edds

Splink jag säger detsamma tiden går för fort typ 15 v kvar och det skall förhoppningsvis hinnas med en flytt, handla sista till bebis, jobbas, tömma en KGB, byggas ett hus ,,, och samtidigt njuta av detta ! :) samtidigt längtar jag ihjäl mig efter bebis ! Hihi

• Edds

Då hoppar man förressten in i 7 grav månaden idag :D

• Edds

Jag har kramp men jag brukar stretcha innan jag går och sover och så dricker jag mkt vatten !!

• Edds

Kalium ska jag försöka få i mig då! Här har jag svårt att somna, en bökig bebis som verkar ha svårt att lägga sig till rätta, det petar lite här och var i magen , hade en stor knöl till vänster om naveln , stenhård, så när jag petade på den så flyttades den, antar att det var en fot ! Riktigt coolt. Har också börjat få svar vis knack och klappar :)

• Edds

totts: Vad jobbigt med känslosvall.. jag har bara grinat åt helt oväsentliga konstiga saker... inte haft detta häftiga humör, det är jag glad över  !!!

--

Nu har jag äntligen klappat min ledighet. 25 Juni har jag bestämt att jag slutar jobba...det känns så skönt och sååå jag längtar  ! (inte för att jag jobbar ihjäl mig nu hehe)

• Edds
    StarStruck skrev 2012-05-17 09:43:15 följande:
    Nu vill jag ha ut den här ungen, jag får aldrig sova nu mer och speciellt inte på mage;(
    försök passa på att sova på dagarna så mycket du kan då bebis sover så du åtminstone får dig lite sömn.. jag har fått börja ta powernaps mitt på dagen eftersom jag sover massa dåligt... somnat 1 inatt och vaknat 6 imorse av en busig bebbe...
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012