Frokenpilla skrev 2012-01-17 20:56:55 följande:
Var på hälsosamtal idag..helt menlöst. Hon insåg att jag visste allt så hon informerade inget. Hon frågade om jag ville göra KUB, vilket jag inte är intresserad av eftersom jag inte skulle veta vad jag skulle göra med den informationen. Har ingen anledning att ta bort ett barn med DS och anser väl lite att man får det man får. Men så är jag väl...konservativ ;).
Tänkte på det du skrev, känns som det är en vanlig missuppfattning att folk tror att man gör KUB bara för DS? Finns ju andra kromosomfel som inte är förenade med liv tex som den visar sannolikheten för också och att man då kan välja att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov. Vi kommer själva göra KUB med anledning av vi vill vara förberedda på vad som komma kan. Nu blev det lite speciellt vid graviditeten med Wilma, eftersom vi hade haft missfall blev vi erbjudna KUB och tackade ja. Och tack vare den undersökningen vid KUB kunde de upptäcka på RUL att hon hade tappat alldeles för mycket i tillväxten, att vattnet hade minskat och att de aldrig hade sett henne kissa eller svälja fostervatten. Annars hade de bara omdaterat bf. Men med vår historia i bakhuvudet så känns KUB som ett mycket enkelt och snabbt avklarat prov som vi självklart gör. Vi vill vara så förberedda vi bara kan innan ett barn föds till världen. Finns det högre risk för DS (eller om man tar FVP då den visar säkert) så kan man själv lära sig så mycket som möjligt om det innan tänker jag.
Men så funkar jag, vill veta allt jag kan få veta utom kön då.