Inlägg från: Dag och natt |Visa alla inlägg
  • Dag och natt

Vi som väntar smått i September 2012

Lemis: Jag var under utredning och väntade på UL-tid på en annan mottagning när jag fick veta att jag var gravid. Så jag mailade min läkare direkt som hörde av sig och sa att jag skulle boka in ett tidigt UL hos honom. Han var väldigt uppbokad så jag tog första bästa tiden jag fick istället för i slutet av januari som sköterskan först tyckte att jag skulle ha kvar hos honom. Men jag vill ju inte vänta till v 8-9 om det är ett X! 

♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥
  • Dag och natt
    Hoppas på en 3a skrev 2012-01-07 22:00:55 följande:
    N1987: var inne på deras sida och det känns ju som att din teori stämmer men tror du det spelar någon roll om man väljer västermalm istället? Det ligger typ 5min från mitt jobb. Lite lättare att springa ifrån på slutet när man går oftare om det ligger nära :) för vi ska ju räkna med att gå hela vägen eller hur?
    Det spelar ingen roll vilken du väljer av dessa (jag ska själv gå på Västermalm eftersom jag gått där tidigare). Alla har möjlighet att välja BB Sthlm som förstahandsalternativ så man behöver inte ens välja någon av dessa mottagningar för att ha möjlighet att hamna där nuförtiden. Jag är inte säker men det kan vara så att om du (som är inskriven hos barnmorskorna) och någon annan som inte är det ska till förlossningen samtidigt men ni båda ha valt BB Sthlm, så kan du vara prioriterad framför den personen. Försökte läsa mig till det på nätet men jag vet inte om detta stämmer.
  • Dag och natt
    AngelinFear skrev 2012-01-08 17:24:15 följande:
    Jobbigt, tycker de är fasligt obehagligt när de kommer som krampande.... även om de bara stannar för högst 5 minuter
    Nu var det inte det här inlägget jag tänkte svara på utan på bilden med dina lilablå fingrar! Det går så mycket blod åt din livmoder och allt som händer där nere nu att du får dålig blodcirkulation, så försök skaffa några lämpliga klämkuddar eller dylikt som du kan hålla i handen och klämma på så du får dit blodet. Jag hade själv problem med dålig blodcirkulation när jag var gravid med Wilma och kunde komma till BM med iskalla händer så hon stod och gnuggade mina händer länge.
    N1987 skrev 2012-01-08 17:25:41 följande:
    Japp! Vi ska bli mammor i september. SÅ DET SÅ!
    Ja det ska vi! Solig

Angående X så hade jag väl otur eller tur för jag behövde inte operera bort någon äggledare. Mina hormoner blev aldrig särskild höga, och jag hade inte heller några symtom på just X så jag är orolig över att jag återigen inte ska känna att jag har ett pågående X. Jag hade vanligt molvärk fram och tillbaka på båda sidorna, men en kväll sa jag till min sambo att det där gjorde faktiskt ont. En halvtimme senare gick jag på toa och då hade jag börjat blöda, så det var så vi upptäckte att det inte blev något av den graviditeten. Jag hoppas att VUL:et på tisdag ska kunna lugna oss ifrån just den oron!
    Eddies skrev 2012-01-08 19:40:45 följande:
    ja jag har enormt bra luktsinne, känner mig som en vampyr !!!

Jag kan känna en specifik doft och precisera exakt vad det är och min sambo tycker jag är knäpp..
    sen mår jag illa av KISS lukt. Jag tyckte det luktade kiss i vårt städskåp.. min sambo insisterade på att det var Grumme tvättsåpa lemon hahahah

annars molvärken kommer och går och tuttarna dom består. någon strl större dock :) 5+2 idag =)
    Haha! Du har inte börjat tycka att din man luktar illa än då? Det brukar alltid komma till mig efter ett tag, då börjar jag tycka att hans parfym luktar illa, hans andedräkt osv. Blir ganska jobbigt att dela säng då haha! Jag känner om han öppnar ett skinkpaket i köket direkt och ropar åt honom "vad är det som STINKER?!". Skrattande I dag kände jag nån konstig lukt i trapphuset (nån som lagade nån speciell mat kanske) och det var så tydligt så jag frågade min sambo vad det var som luktade och han tittade på mig med stora ögon och säger att det inte luktar nånting.
  • Dag och natt
    kavajen skrev 2012-01-09 17:27:06 följande:
    Jag är i v. 5+5!
    Åh vad spännande, jag ska ju i morgon och är då i 5+4. Hoppas iofs inte för mycket på att se hjärtat, huvudsaken att vi får se att graviditeten sitter på rätt ställe!
    Grattis till lyckat VUL förresten!

LillaM: Jag hoppas verkligen att du har fel. Symtom kommer och går och jag tycker inte du ska stirra dig blind på testernas olika styrkor. Vill ju följas åt nu så jag hoppas fortfarande på att allt är som det ska (tills motsatsen är bevisad så att säga)!! {#emotions_dlg.flower}

Ego: Jag blir lite besviken på min BM, samma som jag haft innan. Hon har tidigare förstått vår oro och att vi ville komma till henne tidigare än förut, så jag skulle få komma redan i vecka 7-8 nångång förra graviditeten, men nu var hon fullbokad fram till v 10 för mig så jag fick tid först den 2 februari. Hon jobbar mer på en bvc nu så jag vet inte hur engagerad hon är längre i mvc:n. Hon kanske inte minns allt som hänt oss så då blir det enkelt för henne att inte försöka få in oss tidigare. Ska fråga läkaren i morgon om han har något råd att ge, jag vet inte hur mycket han kommer hjälpa till själv i den här graviditeten men om det är så att vi får mycket stöd av honom så kanske det känns ok för oss ändå.
  • Dag och natt
    N1987 skrev 2012-01-09 18:54:15 följande:
    Vad tråkigt att höra om din BM.. Du kanske borde fundera på att byta, så länge det känns rätt för dig så klart. Jag hoppas att min BM är engagerad och tar sig tid. Det är ju superviktigt! :)
    Ja det är jättesvårt för hon har alltid varit engagerad tidigare och hört av sig och så när hon vetat att jag haft min hyperemesis (extremt graviditetsillamående) och undrat hur det gått när jag varit inlagd för det. Så det är väl kanske så, att hon är fullbokad som de sa från början och att hon i sig inte ser skäl till att vi behöver träffa just henne tidigare. Hon sa att hon skulle boka in oss hos läkare iaf och det är huvudsaken, för om jag får hyperemesis igen så kommer jag ganska fort bli ganska dålig och behöva starkare mediciner. 
    Malva84 skrev 2012-01-09 19:09:18 följande:
    Inget vul för mig utan nästa besök blir efter det vanliga ultraljudet v 18, puh känns riktigt långt att vänta. Verkar som många här gör vul....
    Ja här beror det på komplikationer, X, förlorat barn i magen pga missbildningar und so weiter. Så oro=enorm. Speciellt mellan v 13-18 när Wilma tappade i tillväxten, så nu kommer vi följas upp mer även senare.
    Smurfan87 skrev 2012-01-09 19:16:11 följande:
    t var det tidigaste dem gjorde det och det är hos en privat. Tror att de väntar till v 8 för att vara säkra på att man kan se hjärtat och att allt så långt är "välskapt" :) längtar något otroligt jag med, tror att det kanske kan vara två små rackare där inne :)
    Åh varför tror du att det är två?
  • Dag och natt
    Hbg33 skrev 2012-01-09 19:26:32 följande:
    Okej, då fattar jag lite bättre Men du vet alltså inte om det finns några risker med att göra vul? Undrar förresten om insemination kan göra att man får ett sånt tidigt vul (tänker högt) ..
    Jaså du tror du har två små hjärtan där inne. Hade väl varit häftigt!
    Att göra VUL/UL för nöjes skull ska man kanske inte göra alltför ofta, men om det av medicinska skäl föranleder UL-undersökning så är det ju viktigt att göra dem. Det är väl omdebatterat vad det finns för risker med det. Minns att läst något om att vid många ul-undersökningar så finns det en tendens att barnet blir vänsterhänt (och det känns ju överkomligt). Googla och se vad du hittar, kanske har kommit nya rön sen jag läste om det för ganska längesen nu!
  • Dag och natt
    Smurfan87 skrev 2012-01-09 19:35:55 följande:
    Jag har gjort en insemination (donator) :) så ja. Eftersom man för upp det direkt i livmodern så kan ägget bli befruktat tidigare och även så kan man få med bakterier in så det ska väl vara bra att kolla så inget sitter i äggledaren.

Hade två mogna ägg vid inseminationen :) så chansen är stor men det gör inget om det är en heller för den delen :) då har jag ju två barn då vi får betala x antal tusen för syskonförsök och då gör man ju bara det om man känner för det senare. Gillar inte tanken om ensambarn.
    Aha jag missade det men då förstår jag.
    Min sambo har tidigare gått runt och sagt att han gärna skulle vilja ha tvillingar, men jag tror inte det blir några här.
  • Dag och natt

Vad tråkigt makeawish! Skönt att höra att du är vid gott mod iaf! Jag hoppas verkligen att det tar sig för er snart igen. {#emotions_dlg.flower}

• Dag och natt
    Ella Jade skrev 2012-01-10 14:34:33 följande:
    Lemis och LillyRose:

När plussade ni? Innan, på bim eller efter? och hur plussade ni med ert x, när mao?
    När jag hade mitt förmodade X så plussade jag ganska tidigt, BIM-4 (bilder finns i mitt bildgalleri under tester, sida 2 under namnet "tredje gången gillt" och det var starka tester. Konstigt och jag har aldrig förstått varför, har aldrig fått så starka tester så tidigt vid nån graviditet (jag testar alltid innan BIM). Men nu har jag missat om du skrivit det längre bak i tråden, om du oroar dig för det?

Grattis till lyckade VUL ni som haft idag! Skönt att se att det hittills ser bra ut. Glad
    Jag hade själv VUL idag och det såg bra ut där med. I går kväll hade jag ganska ont till och från på höger sida så jag började bli rejält nervös över att det inte skulle gå vägen den här gången heller. Jag har räknat att jag är nu i 5+4 från ÄL, läkarens snurra sa 5+3 och UL sa 5+2. Så det stämmer ju väldigt bra överens och vi är säkra på att vi inte ska räkna från min mens första dag eftersom jag hade sån sen ÄL. Läkaren såg en hinnsäck men sen var det inte så mycket mer än så, så han ville att vi skulle komma tillbaka nästa vecka och se så att det ligger ett foster där då. Hoppas! Hjärta
    Han är en underbar läkare. Så förtroendeingivande, medkännande, lyssnande. Helt perfekt helt enkelt. Sa att jag absolut inte får stressa. Han sa också att han visserligen vet att man numera tycker att sushi ska vara ok att äta eftersom det ska vara nedfryst några dagar innan konsumtionen, men han tyckte att jag skulle undvika det ändå och inte ta några risker alls under de här månaderna. Det är så skönt med någon som bryr sig om oss och som bara vill oss väl och försöker underlätta för oss att få den här graviditeten att gå vägen!
  • Dag och natt
    N1987 skrev 2012-01-10 19:26:40 följande:

Grattis Lemis och Havsklippan till lyckade VUL, så skönt att höra..{#emotions_dlg.flower}

Tack detsamma Nu får vi hålla oss till tåls till nästa VUL blir av.
    Phew, jag drömde inatt att han skulle hitta två hinnsäckar! Kändes väldigt verkligt, men så vitt jag vet hittade han bara en i verkligheten.
    JLD1979 skrev 2012-01-10 19:20:44 följande:
    Vart vänder man sig i stockholm om man vill göra en VUL? Till MVC el måste man göra det privat? vad kostar det då på ett ungefär?
    Har du någon kontakt med någon MVC ännu? Du kan ju alltid höra med dem i första hand om det är av nån speciell anledning som du vill ha VUL, men annars är det nog privat som du får gå och göra det. Jag vet inte vad det kostar men runt nån tusenlapp kan jag tänka mig (?). Det är säkert ingen fara, symtom kommer och går, men vissa känner ju nästan inte av sina graviditeter alls, så det kan ju vara väldigt olika. 

Adaven: Grattis! Ja du är nog första pappan i tråden faktiskt. Det blir ju lätt att blivande mammor pratar om alla krämpor och detaljer och sånt, så det kanske är därför det är ovanligt med män i de här trådarna? Jag vet faktiskt inte, men ni är givetvis också välkomna.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012