• MiaMy

Vi som väntar smått i September 2012

StarStruck skrev 2012-06-14 13:28:06 följande:
    Den här månaden blir det lite bebiskläder.
    Vi behöver några långärmade bodys, byxor och strumpor och någon mer mössa sen har vi allt.
    Hoppas det är en liten bebis som inte växer så mycket ^^
    Vi köper det mesta i 56, hur länge kan en normal bebis ha det?
    Jag köper en del i 56, en del i 62. Räknar med att få en rejäl bebis. Tänker att 56 räcker de första veckorna bara. Men det beror ju på hur stor bebis är vid födsel.
    Hur mycket kläder ska man klä på bebis på väg hem från BB? Det är ju september och jag tänker mig höstväder... Ska mössan vara tjock liksom? Räcker det med långärmat o byxor? Kan ju inte ha bebis i en påse då hon/han ska åka babyskydd... Herregu va mycke funderingar man går omkring med :P
  • MiaMy
    Angie99 skrev 2012-06-14 13:47:24 följande:
    Ja långärmat, byxor och vanlig mössa borde räcka. Ni åker väl bil. Hur mycket tar du själv på dig, gå efter det. Det kan ju vara både kallt och varmt i september.
    Men det finns sånna tunna "innemössor" som man knyter under hakan, är det sån du menar? Och så finns det lite tjockare... Jaja, jag får väl handla en av varje :P Tack för svar!
  • MiaMy

När det gäller järntabletter så ska man helst ta dem tillsammans med c-vitamin, alltså ett glas juice eller en frukt t.ex. Man ska INTE ta dem i samband med mjölkprodukter för då minskar effekten. Jag har försökt ta dem på morgonen men eftersom jag ofta äter ost och/eller fil då så tar jag dem ibland på eftermiddagen/kvällen. Undrar om mitt värde har stigit... Jag är iaf inte piggare nu än när jag började äta Duroferon och mitt järnvärde låg på 105. Magen har krånglat lite men inte så mycket att det inte skulle vara överkomligt. Jag äter nu 1 tablett/dag och funderar på om jag ska öka till 2. Hur många äter ni andra som äter Duroferon?

Vi är väldigt vana vid att umgås på två jag och min sambo så detta handlar egentligen inte om att vi ska vara med våra kill- och tjejgäng var för sig utan att hitta tid för varandra. När det gäller som någon skrev att killar ofta tror att vi som föräldrar ALDRIG kommer få göra något själva mer... Hos oss är det nästan tvärtom. Jag är rädd att vi inte på länge kommer att få vara på tumis och att min sambo inte har fattat det. Vi kan väl fixa barnvakt, säger han. Jo det kan vi, men inte de första månaderna väl? Och vi kommer aldrig komma ifrån barnet helt i tankarna trots att vi får en kväll tillsammans. Det blir inte på samma sätt, och jag hoppas att han har fattat det Skrattande Eller vad säger ni som har barn sedan innan, blir det på samma sätt?

• MiaMy

Edds: Jag tycker också att min bebis har börjat röra sig långsammare och lugnare så att man kan se ett knä fara över magen t.ex, och mindre rejäla sparkar. Även om det fortfarande ibland rycker till ordentligt som om den har ett gympapass. Dessutom känner jag vad jag TROR är hicka långt ner i magen nästan dagligen. Jag är i v. 28+4 idag.

• MiaMy

eiramis: Tack för dina ord! Det låter ju bra och du har säkert rätt Glad det kanske går att få mor- eller farföräldrar som tar hand om liten i ett par timmar bara, det kanske räcker som du säger.

• MiaMy

Idag har min sparkat så det på riktigt har gjort ont! Ska det vara så? :D Jag skrek spontant "Aj!" när den kickade högt upp under brösten.

• MiaMy

Ni som inte är gifta: Jag försöker boka en tid till Familjerätten för faderskapsbekräftelsen, men det är aldrig någon där när jag ringer. Nu ska vi vara i Finland hela juli så jag undrar om man kan bekänna faderskap precis innan barnet föds eller kanske t.o.m. efter födelsen? Annars blir det ont om tid...
    Hur gör ni?

• MiaMy
    Kaksmulan1 skrev 2012-06-19 11:12:56 följande:
    Ni får en kallelse efter barnet är fött om ni inte är gifta, tror det va efter man skickat in blanketten med vad barnet ska heta. Kommer automatiskt. Tror inte man kan göra det innan barnet är fött då barnets personnummer står med på intyget...
    Okej, det låter ju konstigt eftersom min BM påstod att jag skulle ringa dit efter RUL för att boka en tid. Men om inte faderskapet erkänns före barnet föds, hur kan min sambo då få beviljat föräldraledighet? Dum fråga kanske...
  • MiaMy
    Granen skrev 2012-06-19 11:43:45 följande:
    Därför gifte vi oss för att slippa krångel ;)
  • MiaMy

Tack för era svar! Nu har jag lyckats boka tid för att bekräfta faderskapet, blev dock först i augusti men det blev gjort iaf. Som JePaLuLi säger är det nog smidigast att göra det så fort som möjligt OM det skulle hända nåt.

Inatt glömde jag att jag är gravid, och vred kroppen i en konstig position för att rätta till kudden. AJ vad det stack till i ligamenten nere till höger i magen! Nu idag när jag skulle ut och promenera så blev det ingen lång promenad för det gjorde fortfarande ont på samma ställe Rynkar på näsan Men det måste vara ligamenten väl?

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012