• MiaMy

Vi som väntar smått i September 2012

Puh, nu har jag läst ikapp från fredagen!

Jag blev inlagd på sjukhuset igår för mina ben, som läkarna trodde hade rosfeber, men som inte reagerade på medicinen. Det hade "spridit" sig till andra benet. Nu var det en infektionsläkare som kollade på dem, och jag fick diagnosen knölros. Det är egentligen ingen sjukdom, utan det är ett symptom på ev. graviditet eller min infektion i halsen som jag hade för några veckor sedan. Så nu är jag sjukskriven denna vecka och ledig nästa (påsklov). Knölros försvinner av sig självt inom 3-6 veckor, men det går inte att behandla med anti-inflammatoriskt då man är gravid. Skönt att veta vad felet är, men lite långdraget att ligga med benen i högläge i två veckor när man i övrigt känner sig pigg men knappt kan gå. Men nu är det bara att vänta ut...

När jag låg på akuten igår fick jag lyssna på bebisens hjärtljud med en doppler! Det var en läkare som skulle kolla blodcirkulationen i benet, men han kollade magen samtidigt :) Lite roligt. Som det galopperade där inne! Jag känner små puffar från magen varje dag nu... RUL den 11 april. Jag är jättekluven gällande att ta reda på kön... Vet varken ut eller in. Sen kan det hända att de inte berättar ändå.

• MiaMy

Tack alla för era trevliga tankar! Jag har det bra trots allt, som inte har småbarn än att ta hand om från soffan Tungan ute sen har jag en underbar sambo som sköter allt i hemmet så länge Hjärta så jag ska inte klaga!

Edds:  Fy vad jobbigt det låter! Hoppas det släpper lika snabbt som det dök upp!

När jag kan gå igen och känner mig bra ska jag shoppa babykläder!! Skrattande

• MiaMy

Tack detsamma Sophia! Jag tror dock det är torsdag idag Flört Men jag vet, det känns som fredag!

• MiaMy

Edds o FijaLija:
    Jag har känt lite likadant! Mycket mindre rörelser i magen under de senaste 2 dagarna... sen har jag någon sorts magknip fast nere i magen. Någon slags växtvärk kanske... Trodde det hade försvunnit vid dethär laget. Kan man ha växtvärk vid 18+1?

Sen har jag börjat känna, när jag vänder mig i sängen för att  ligga på sidan, precis som om bebisen också "faller" långsamt åt den sidan som ligger neråt, och den sidan blir hårdare. Känns skumt... Någon mer?

• MiaMy

Hörni tjejer!
    Jag har blivit mer kissnödig nu i 18-19:nde veckan... Läste någonstans att den extra kissnödigheten borde avta nu, men istället har jag börjat bli mer nödig nu. När jag kissar kommer det inte mycket... Det kniper till lite i magen, känns som att livmodern får mer plats, varje gång jag kissar. Det känns ju logiskt att urinblåsan kanske har mindre plats nu och måste tömmas ofta, men jag är ändå orolig för urinvägsinfektion. Det svider inte när jag kissar. Vad tror ni? Nån mer som har så?

• MiaMy

Edds: Hoppas det löser sig! Låter obehagligt som du beskriver ditt jobb, det ska inte behöva vara så tycker man. Någonstans har jag läst att man har rätt att bli omplacerad oavsett hurdan anställningsformen är... Men du kanske inte får jobba lika mycket då istället. Vet inte, men hoppas det löser sig!

På tal om moderskapsintyget, det är väl det som ska skickas till försäkringskassan? När är det meningen att man ska få intyget? När får man ut sin "journal" eller vad det heter? Vi ska åka till Finland några veckor i sommar och då vill jag ha den med mig...

• MiaMy

Dagens I-landsproblem:
    Vi har RUL på onsdag! (jeeeeiii! Glad) Vi kan inte bestämma oss för om vi vill veta kön eller inte. Min sambo lutar åt att inte vilja veta, men han vill inte bestämma själv utan lyssnar på mig. Jag lutar åt att vilja veta. Två kollegor med småbarn tyckte jag tänkte konstigt som ville veta kön, att det förstörde överraskningen. Men det känns som att barnet blir mer konkret om man vet... Vet inte. Ni som har barn sedan innan, hur gjorde ni? Fördelar/nackdelar med att veta/inte veta i förväg?? Vad kan vara "dåligt" med t.ex. att veta könet i förväg?

En helt annan fråga är ju att de kanske inte ens berättar... Tungan ute

• MiaMy
    Superbia skrev 2012-04-09 21:38:27 följande:
    När ni andra skriver att ni funderar över att ta reda på kön på RUL blir jag faktiskt lite avis. Vilket lyxigt "problem" att behöva fundera över. Tänk om det ändå vore samma över hela Sverige.
    Ja, jag tycker det är jättekonstigt att det inte är samma i hela landet!! Jag vet inte om man får veta här hos mig heller. Dessutom säger folk olika i samma stad, så det verkar som att det beror på vem som råkar jobba på sjukhuset just då... Dumt.
  • MiaMy

Så roligt med alla lyckade RUL! Grattis!

När jag ser era bebisbilder i bildtråden känns det helt overkligt att man själv kan ha en sån i magen! Vår tur imorgon eftermiddag!

• MiaMy

Jag skrev för några dagar sen om att jag kissar hela tiden, att det inte kommer nästan något och att det sedan gör ont i magen efteråt. Har nu ringt BM och hon bokade in mig på ett urinprov imorgon, för att vara på den säkra sidan. Hon trodde dock inte att det var UVI, utan helt normalt eftersom livmodern nu tar större plats, men det skadar inte att testa. Tänkte bara berätta det eftersom jag vet att det var fler som hade samma problem.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012