Inlägg från: Kaksmulan1 |Visa alla inlägg
  • Kaksmulan1

Vi som väntar smått i September 2012

Förstis, jag gjorde moderkaksprov idag. Det är inget farligt alls och gick jättefort att göra, själva provtagningen tog 30-45 sekunder. Det är väntan på svar som jag tycker är jobbigast. 1 vecka sa dom till oss att det skulle ta.

• Kaksmulan1
    Alicias skrev 2012-02-28 12:58:07 följande:
    Får jag fråga hur det kommer sig att behövde göra moderkaksprov? Har inte hängt med i tråden riktigt

Klart du får fråga. Fick dåligt resultat på KUB igår så de rekommendera att vi gick vidare med moderkaksprov
  • Kaksmulan1

Förstis, tack. Då vet du ju verkligen vad jag står inför då vi har samma inställning. Hoppas ditt mkp går bra och visst är det gott att man kan göra det så här "tidigt". De tog blodprov på mig idag också i studie syfte, då dom hoppas i framtiden att kunna hitta kromosomfel enbart via blod. Då kan man upptäcka det ännu tidigare. Men just nu känner jag mig som de stora "poeterna" Alphaville sa: hoping for the best but expecting the worst

• Kaksmulan1
    JePaLuLi skrev 2012-03-01 06:02:33 följande:
    KUB idag, vansinnigt nervös...
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★

Håller tummarna. Lycka till
  • Kaksmulan1
    millabilla skrev 2012-03-01 08:57:54 följande:
    Jag spanar på grejer men vågar inte handla. I december gick jag ut och kollade på vagn redan dagana efter jag plussade, var så glad och pirrig! Pratade massa med butiksbiträdet om vilken vagn jag var intresserad av trots att det var så tidigt... Dagen efter det fick jag missfall :( så nu känner jag mig lite rädd faktiskt. Btw, ändrade min profilbild. Ser ni min dotters hand? HAHA!

Jag är också försiktig, och tur är väl det, är visserligen i v. 14 enligt kub men som sagt, väntar ju på svar på moderkaksprovet och hurvida vi måste avbryta graviditeten eller ej.
  • Kaksmulan1
    Choccolat skrev 2012-03-01 10:16:18 följande:
    När får ni svar? Fy vilken läskig väntan...

1 vecka sa dom och vi tog provet i tisdags. seeeg väntan, vet inte riktigt hur jag ska känna
  • Kaksmulan1
    Skoogish skrev 2012-03-04 08:14:33 följande:
    Tänkte också göra KUB-test. Någon som vet hur vanligt kromosomfel är? Min sambo hade en halvbror som hade bl.a. Downs Syndrom, men det var från broderns pappas sida... Hur fort fick ni tiden? Har haft hälsosamtal, men ska på inskrivning 7/3 och tror att vi får Freja-samtalet då, också. :) 

Det föds 100 barn per år med DS i Sverige, sen hur många som väljs bort finns ju inga siffror på. Tror att sannolikheten att få ett barn med DS är 1:1500 när man är 25 och 1:100 när man är 35, därav många län som erbjuder gratis kub till alla som är 35+. Och vissa former av DS är ärftliga. Sen kan det va bra för er som ännu inte gjort kub om ni tänker igenom vad ni gör om ni får ett dåligt resultat. Vi fick ju 1:17000 med sonen och nu 2 år senare fick vi ju så dåligt att vi fick gå vidare ned mkp, och väntar på svar nu. Vi blev lite tagna på sängkanten så mitt råd är att prata igenom det ordentligt först, för sen går det så fort om det är ett dåligt svar.
  • Kaksmulan1
    Skoogish skrev 2012-03-04 08:58:44 följande:
    Okej.. I Örebro län tror jag att de erbjuder KUB till de som vill.. Annars får vi stå för det själv, för vi ska göra ett. Jo, vi har redan pratat om det och eftersom sambon har levt med det tidigare och vet hur det fungerar vill han inte behålla det, i sådana fall. Jag respekterar det, eftersom det inte bara är mitt barn. Men då vill jag ha gjort alla tester innan jag tar bort det, för att vara så säker jag bara kan.. Hoppas att allt visar sig vara okej hos er! 

Tack. Ja, jag tycker alla ska få välja det dom själva är ok med. Och skulle kuben inte vara bra så finns det ju både mkp och fvp och då får man ett 100% igt svar. Och vi fick ju tid för mkp dagen efter kub så ingen lång och jobbig väntan där i alla fall.
  • Kaksmulan1
    Skoogish skrev 2012-03-04 10:02:33 följande:
    Vad skönt, så att svaret inte behöver vänta..  Ja, det handlar ju om ens eget liv och ingen annans. Helt upp till var och en, tycker jag.. Vilken vecka är du i, förresten? :)

Jag är i v.14 går in i v.15 på tisdag så det skulle va tufft att behöva bryta nu. Men vi valde ju kub för att vi vill veta, vi vill kunna välja om nått är fel men jag hoppas ju på det bästa såklart
  • Kaksmulan1
    Lemis skrev 2012-03-04 17:59:32 följande:
    Jag ska lämna blodprov nu på fredag och då är jag i vecka 14 men då är det sent att göra kub test,? Fattar inte hur hon tänker min läkare. Hur snabbt får man svar på blodprov?

tror det är för sent för själva Ul delen i alla fall, innan 13+6 måste nackspalten mätas..
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012