Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

var en vända till barnmorskan idag, fick hårt tryck över ryggslutet o mer sammandragningar än vanligt igår kväll med fortsättning idag, o eftersom det är måndag har vi barnmorska bara 8 mil bort, så det var god smak av bebisen att härja idag. Men det var ingen fara, antagligen håller den på att fixera sig, eller så e det på gång sakta men säkert. har mkt sammandragningar men någon ctg apparat har dom inte dit jag var, så nått sånt kunde hon inte kontrollera. bm tyckte ja skulle åka till gällivare o stanna några dagar ifall bebisen kommer o med tanke på avstånden, men det ids ja ju inte göra, det måste komma mer värkar eller tecken på förlossning innan ja börjar åka ditåt.

• idamarja

Det börjar närma sig för var o varannan här nu, spännande...och jobbigt :)

Igår slog jag en signal till förlossningen, har väldigt mkt sammandragningar sen i söndags o igår började dom stråla ner mot benen. men hon tyckte nog ja ringde i onödan eftersom jag inte var i något aktivt värkarbete...vilket jag själv också vet, men med tre timmar till bb så vill man ju gärna åka i någorlunda god tid. Nu var det ingen bebis påväg ännu så det var ju skönt att man inte åkte någon bomtur. 

Får se hur det artar sig de här, verkar ju inte vara så långt borta men samtidigt är ja ju bara i v 37+0 idag så det kan ju gott dröja några veckor ännu, men ja tror ja drar med gubben till sängen o testar färdknäppen :) Om han törs, han är rätt skraj nu, eftersom det är han som ska köra mig till förlossningen vill han ju inte att de ska gå för fort, så bebisen kommer i bilen. Men ja ska packa rena handdukar, en stor filt o en klädnypa ifall det skulle behövas.   

• idamarja
    NeLe skrev 2012-08-29 19:55:45 följande:
    oj tre timmar till förlossningen skulle jag vara riktigt rädd för, jag skulle nog hunnit föda på vägen (min senaste graviditet tog det 50 min innan lillan kom ut
    Det är jobbigt med avståndet och ja blir så less när förlossningen är nonchalanta, ja menar jag är ju inte första kvinnan som kommer från dessa trakter o ska in o föda hos dom, gällivare har ett stort upptagningsområde, med mycke glesbygd och långa avstånd. Min sambo är ju rätt nervös, eftersom det är han som ska köra, o ja förstår honom, det är inte så kul o vara den som ska behålla lugnet o hålla sig på vägen :)
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-31 21:47:28 följande:
    Idamarja: Höll på att dö av skratt nyss! Sa till sambon att en i tråden har 3 timmar till förlossningen.
    Han: bilväg?
    Jag: ja hon bor i Norrland.
    Han: Att dom ens har internet!
    Hahahahaha!

Superbia: Nästa gång ska jag köpa en sån där lösmage, så får han känna hur det känns.
    Det var säkert kul, om man hade förstått det roliga m  kopplingen mellan bilväg och internet

Edds: Ja hörde om de där, inte så festligt för någon inblandad. Men nu när jag känner att det är mer på gång då lär jag ju bara ringa in o säga ATT ja kommer, inte fråga OM ja ska komma. 
    I morgon ska sonen ha tre-årskalas, så hoppas de inte blir någon action ikväll eller i morgon, sen ska ja till barnmorskan på måndag, o då får man väl se hur det ligger till, o är det minsta lilla tecken då så får hon sätta mig i en taxi till gällivare, punkt slut.    
  • idamarja
    Edds skrev 2012-09-03 20:51:27 följande:
    grattis Ida !!:D

De  brukar väl vara så att en värk är ca 60-90 sekunder ? Mina sammandragningar håller i sig i 3 minuter ibland utan att det släpper !?

edds: Var tvungen o kolla tiden då du skrivit senaste inlägget, var till min BM igår o hon ringde förlossningen i gve tre gånger o dom tryckte upptaget varje gång, tillslut svarade någon o då sa dom hade urakut fall på gång, men då var dt iaf inte du :) men skrämmande att dom har så dåligt m folk att inte nån kan svara i telefon fast det händer något akut, o min bm sa att de nr hon ringer är samma nr som vi gravida också ringer. läskigt, man vill ju inte mötas av upptaget tonen om man ringer förlossningen

som sagt var t bm igår, o min bebis har vänt sig på tvären igen! Så nu ska ja till förlossningen nästa måndag, för ny lägeskontroll o andra kontroller, ligger den fortfarande på tvären då så planeras det in snitt. Nu är ja verkligen livrädd att förlossningen ska starta eftersom den ligger på tvären o ja som sagt har långt till förlossningen :/ Har haft sjuka förvärkar i en veckas tid o slemmproppen lossnar lite i taget, men ja e inte alls öppen ännu...hade ja varit det hade dom väl skickat mig direkt till förlossningen. Nu vågar ja inte vara ensam hemma m sonen om nätterna ifall de sätter igång, så min mamma är här när inte min sambo kan vara här, o svärmor har barnvaktsjuor o bor i samma by som oss.   
  • idamarja
    Edds skrev 2012-09-04 14:24:00 följande:
    IdaMarja: Vad läskigt att de inte svarade !! Men ne det var inte jag som tur var ! MEN då måste de ha hänt under dagen? Jag var nämligen in på kvällen dit, eller jag åkte in kring 22 tiden !

Satt hemma här i soffan (har också "flyttat in" med min mamma nu eftersom sambon börjat jobba. Vi satt och klockande mina sd som kom sjukt tätt i över 2,5 timmar, jag hann knappt vila emellan, ja det var ca 1 minut mellan varje, så såklart ringde jag in, jag vet ju inte hur detta skall kännas, och jag hade sånt tryck ner, mensvärk och magen var så hård att jag trodde den skulle spricka.. Nåväl när jag väl kom in så verkade det mycket lugnt där. .

Det TYPISKA var att när jag väl låg där och hade ctg på mig så kom inte en enda sammandragning.. Hon kände på tappen som fortfarande var bakåtriktad, och 2 cm !! så jag blev ju så otroligt MEGA besviken !! Den var dock mjuk och jag hade en lätt blödning.. Så idag är jag beräknad 39+6 .. och jag tvivlar på att bebis kikar ut idag.

Det var en envis liten krabat du hade där i magen också, nu är det bannemig tajm att vända sig rätt ju !  Om vattnet går för dig är det viktigt att du ligger ner fick jag berättat för mig iallafall ! Och så snabbt in, ring ambulans som möter er efter vägen. Det ska ni slippa såklart men det är klart man är orolig ! Jag är orolig och jag har bara 5 minuter in !
    Jo det här var ju på förmiddagen, tillslut svarade dom o hänvisade t något annat nr.

Förstår ju att man börjar vänta när tiden faktiskt är inne, o man dessutom har en massa känningar...men allt för långt borta kan den ju inte vara nu :)

Ja saken e den att det e ju faktiskt snabbare att börja köra o bli uppmött av ambulansen, men vi får ju hoppas den håller sig lugn fram till måndag. Min BM sa att ja skulle vara förbered på att dom snittar mig dagen därpå redan, eller samma dag eftersom ja ska vara inne på förlossningen redan 8.30. men gud vet hur detta slutar, hehe
  • idamarja
    Edds skrev 2012-09-04 17:24:26 följande:
    Ja, nu börjar jag vänta på riktigt, fast samtidigt är jag ganska lugn till detta, som att.. jag har redan varit inställd på att såklart jag går över =) varför inte liksom !

Men det kommer nog gå jätte bra för dig, har dom sagt något att du ska fasta och sådär då när du kommer ifall du snittas? Lille bebben får stanna där till på måndag ! Och min får gärna börja tränga sig ut NU hehe :)

jo men det e nog lika så bra som förstföderska o inte börja vänta för tidigt, eftersom man aldrig vet när den kommer, men börjar man vänta för tidigt blir nog väntan för lång, o dom flesta verkar ju tro/vela att bebisen ska komma lite innan bf iaf.

Nej dom har inte sagt något sådant, men ska man vara fastande så får man ändå äta flytande frukost o frukost får man äta vid 8-9 sådär, så blir det snitt samma dag så lär ja ju få fasta från dess ja kommit in. o blir det akut är det en helt annan sak, akuta saker kan man ju inte förbereda sig på :)  
  • idamarja

Grattis t er som fått era små guldklimpar! :)

Idag gjorde ja en repa inne på förlossningen, fick sjukt tryck neråt o kraftiga sammandragningar, i natt har bebisen bökat rejält så ja tänkte att nu har den vänt skallen ner o vill ut. men icket, den ligger på tvären, eller den rör sig nå fruktansvärt mkt, när dom körde ctg så blev dom lite oroliga för bebisens hjärta jobbade på väldans fort, till slut lugnade den ner sig o dom kunde koppla bort ctg o så fick ja täffa läkare o göra ul, tydligen väldigt mkt fostervatten denna gång också o mest troligt därför den inte hålls m skallen ner...han ville vända den där o då o började trycka på min mage tills ja skrek åt honom...

det hela slutade med att ja for hem med en tid för kejsarsnitt...    

• idamarja
    NeLe skrev 2012-09-05 22:32:36 följande:
    ojdå... När blir det kejsarsnitt då?

Det blir nästa torsdag...dom gör bara planerade snitt en gång i veckan här tydligen...men då är jag i 39+1 så dete väldigt sent, känns som om dom vill att bebisen ska hinna komma självmant innan, o dom tror väl att den ska vända huvudet ner i sista sekund, o det kan den ju göra...men det kan även sluta m akutsnitt, vilket jag är mest rädd för av allt.
    Edds skrev 2012-09-05 22:37:16 följande:
    Idamarja: Oj ! men bra att du åkte in iallafall ! Jag fick också ligga länge med ctg så bebben skulle lugna sig i måndags, hon släckte ner i rummet och bad mig försöka slappna av , vilket inte hjälpte , men sen såg det bra ut ! Hur känns det nu när du har fått datum för snitt? Hoppas allt känns bra !

tja det känns ju lite märkligt, ville ju verkligen inte att det skulle bli snitt denna gång, o allt blev ju så omtumlande igår, hade läkaren inte börjat trycka för hårt på min mage o nästan försökt vända den där o då så hade utgången kanske blivit en annan, men det fick som bägaren att rinna över.
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-09-06 11:39:10 följande:
    IdaMarja: Jag gör mitt imorgon på 39+0. Men hade du barn sen innan? Tänkte att man kanske lättare får innan bf när det inte är första gången?

jag har ett barn sen tidigare som också kom med snitt, men då hade ju förlossningen startat, o han kom ju i v 37, men det är ju inte gott att veta...men ja antar att dom grundar sitt beslut på att ja inte alls är öppen ännu bland annat...så det är liksom frid o fröjd ännu...men den saken vet man ju hur fort det kan förändras.

vet du hur länge man får vara på bb när man blivit snittad? Sist ja blev det så var det ju inte normala omständigheter, så ja vet ju inte  
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012