Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

Kaksmulan1 skrev 2012-06-15 22:39:24 följande:
    Idamarja, menar du att din man inte får gå tex en pokerkväll med grabbarna eller se på fotboll och att det i så fall skulle vara vuxet att förbjuda det?

Nej, jag behöver inte förbjuda honom att göra någonting, just för att han är vuxen. Poker och fotboll är just inget han förr eller senare ägnat sig åt, men jag förstår att det bara var ett exempel från din sida. Vi umgås var för sig ofta, men att ränna ute kvällar och helger är inget någon av oss ägnar sig åt sedan vi fått barn, och inte med det sagt att man inte får gå ut nångång om man nu vill det men då är det väl något man kommer överens om tillsammans, det handlar ju inte om att jag ska backa eller ge honom nå slags utrymme att vara med "grabbarna" 

• idamarja

Glad midsommar :) Här firar vi väl inte direkt, sambon valde att koka ett stort kok med kött och jag gjorde marängtårta, kan ju säga att jag var mer sugen på tårtan än köttet :)

Eiramis: Så fina ni var :)

• idamarja
    Superbia skrev 2012-07-01 08:20:04 följande:
    När jag skulle snittas blev jag ju bedövad och då fick jag ryggbedövning, eller vad man kallar det. Att bli stucken i ryggen var jag jätterädd för, det var typ enda anledningen till att jag helst inte ville bli snittad. Under hela förlossningen hade jag haft skitont i ryggen, men så fort jag fått bedövningen blev livet genast väldigt mycket roligare. Efter förlossningen sa jag åt mig att jag inte behövde vara rädd för att bli stucken i ryggen inför kommande förlossningar (men jag slipper helst, ärligt talat). Sen är det väl inte samma bedövning eftersom man är helt borta från midjan och nedåt när man snittas, men det är ju en nål i ryggen. Det var inte jättekul att få in den i ryggen, men det gick fort över och det var värt det just då. Sen vet jag dock inte hur stor skillnad det är mot EDA.
    Jag vet inte vad jag ska tänka om ryggbedövning nu, för vid snittet så fick jag ju det och det var fruktansvärt och det räcker egentligen inte för att beskriva hur hemskt det var. MEN då var ju situationen hemsk med tanke på att det var bråttom o akutsnitt och jag var stressad, kan tänka mig att det inte behöver vara så hemskt om man får det mer i lugn och ro och inte för att man ska snittas utan vid en vanlig förlossning.

Vi får se om sambon kan vara med, det är han ju om han kan, men med 19 mil till förlossningen och ett barn hemma så vet man ju inte, kanske åker man ambulans in, kanske bil. Det som är lite jobbigt är ju att vår son hemma måste lämnas till någon som kan sköta hans mediciner o mat om vi båda åker, hans farmor o mormor brukar ju ta hans om honom men då har jag ju alltid dragit upp medicinerna färdigt för den dagen. Nu har jag skrivit en lång lista över vad han ska ha på vilka tider o hur man sköter hans pegg ifall jag måste åka in tidigare än beräknat o nån måste ta hand om sonen. Så det skulle kanske vara lugnast för mig att han är med sin pappa, o ja tar med min mamma till förlossningen :) då kanske ja slappnar av bäst egentligen 
  • idamarja
    Superbia skrev 2012-07-07 14:16:52 följande:
    Jag kommer förmodligen att kopiera den förlossningsplan jag hade sist, fast med lite ändringar i historiken och så bara. Har färre och färre önskemål ju fler barn jag föder märker jag, haha.
    Vad ska man skriva i en förlossningsplan? Har ju hört att folk har sådana, men jag hade ingen första gången o ännu har jag inte det den här gången heller. 
  • idamarja
    Superbia skrev 2012-07-07 22:13:29 följande:
    Jag kommer skriva vad jag har med mig i bagaget (ett snitt och en sfinkterruptur), fast det vet dom ju förmodligen redan för det står väl i deras datorer. Annars kan man ju skriva om man har önskemål om smärtlindring, det är inte alltid man är vid sina sinnes fulla bruk när man ligger där. Eller om man vill föda i en speciell ställning eller något sånt. Jag skriver bland annat att jag är tacksam om de inte sätter massa nålar i förebyggande syfte, utan väntar så länge de kan. Den här gången kommer jag skriva att jag vill att de högt och tydligt säger åt mig att sluta krysta om jag ska göra det, för förra gången var jag så inne i vad jag gjorde att jag knappt hörde vad folk sa till mig Drömmer
    okej, ja kanske man ska skriva nått, vet ju inte riktigt vad jag har för önskemål om det blir en normal förlossning,

jaja, det får bli en annan dag och en annan vecka för nu åker vi upp till fjälls o det blir några veckor utan mobil o internet. tur iaf att vi har satelittelefon, ifall att bebisen skulle hitta på något oväntat där inne i magen :)

• idamarja

värme låter ju inte helt fel, i lagom dos hade ja gärna också haft det, men förstår att det blir olidligt när det är för varmt o man är stor. Själv har jag just kommit ner från fjällen, väldigt glad över att bebisen hållit sig inne under tiden man är utan ordentlig telefonförbindelse med omvärlden. Har knappt hunnit tänka på att jag är gravid, är tacksam över att jag mått så bra när man trampat i steniga o leriga rengärden nätterna igenom, tack o lov väger sonen inte så mkt så det har gått bra att bära honom på ryggen fram o tillbaks från stugan varje gång.

Nu är jag i v 32+1, om jag hållit räkningen rätt :) Så nu tänkte jag nog att jag inte ska göra allt för mkt fysiskt ansträngande, 

• idamarja

soofie: åh grattis, o vilket vackert barn :)

I morgon går jag in i v 34, känns skönt att vara över v 33 eftersom dom menar i gällivare att dom kan ta hand om friska barn som föds from. v 33. Idag var jag till distriktsköterskan o tog urinprov o blodtryck, äggvita o tecken på urinvägsinfektion, så ja måste ringa till BM igen imorgon, givetvis är min egna på semester, o kommer om en vecka, o resten sitter ju 16-19 mil bort. det jobbiga med att bo i glesbygden. hoppas jag får en tid på torsdag när min son ändå ska t sjukhuset.   

• idamarja
    NeLe skrev 2012-08-08 15:09:50 följande:
    Naggym, här är det inte en möjlighet. Andra städer är väl schystare med sådant. Som BM själv sa idag så blir d "för högt tryck för de där uppe ifall alla skulle springa dit för oron". Helt jävla oempatiskt!!

Jag förstår din irritation och frustration, jag känner ofta att min BM pratar till mig som om jag inte var helt hundra. För mig handlar det om andra problem, men känslan är nog dem samma. Jag är tvärtom rädd att få väldigt mkt fostervatten som sist, då allt var allt utom bra men ingen tog mig på allvar. Denna gång har jag sagt kort och gott att om SF måttet börjar bana iväg så ska jag ha ett UL för att se hur allt är där inne.

En annan sak som kan reta gallfeber på mig är "Det är ingen sjukdom du har" När man frågar något, tex frågade jag om hon tyckte jag kunde åka upp till fjälls på kalvmärkning, "ja visst, det är ingen sjukdom du har" var såklart svaret, men jag undrar om hon verkligen förstod vad det var jag frågade, vad min fråga innebar. Alltså, klart man kan resa och göra trevliga saker fast man är gravid, men tex kalvmärkning är ingen nöjesresa utan hårt arbete, säger jag att jag ska på extremsportsläger så lär man ju förstå att man ska ägna sig på extremsport och inte sitta o vicka på tårna på en bänk. Vad jag i min frustration vill säga är att en BM måste ju förstå frågan jag som gravid ställer och inte bara per automatik säga att jag inte är sjuk o visst kan resa bort. Jag borde ha svarat "Tacka tusan för att jag inte är sjuk, men kan detta jag tänker ägna mig åt göra mig sjuk?   " Kanske hade ja fått ett bättre svar då...
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-08 13:57:28 följande:
    Haha! Det tror jag också!
    Och varför vill man så gärna att den ska komma tidigt? Är väl bättre den får växa färdigt...
    Jag har 37 dagar kvar men har ju drömt att bebis kommer den 7/9 eller med snitt den 28/8 så då är det ju bara 30 eller 20 dagar kvar. HJÄLP!!!
    Jag vill inte att mitt barn ska komma för tidigt, vill gravida över lag det? Det trodde jag inte.
    Visst är det jobbigt, o för vissa jobbigare än för andra, o den ena graviditeten kan vara jobbigare än den andra. Är barnet friskt o mår bra så klarar den nog galant att komma något för tidigt, men skulle barnet visa sig vara sjukt på något sätt så kan det vara väldigt bra om den är fullgången med en bra vikt.  
  • idamarja

Känns ännu fjärran att bebisen ska komma, har packat bb-väskan lite halvhjärtat, känns som det ändå är så länge kvar. igår när vi var in till stan så var jag in på en affär och kollade så dom hade spjällsängar, så man bara kan svänga förbi innan man åker hem från bb. tänker inte köpa någonting innan jag har bebisen i babyskyddet och sitter i egen bil påväg till eget hem. :)
    Jag har haft genomgång med min mamma så hon ska kunna ge alla mediciner och sondmat till storebror om hon måste vara med honom när jag åker in till förlossningen. fast jag tror nog jag kommer åka ensam in, så jag kan känna mig lugn och trygg med att sonen är med sin pappa som kan all medicinering osv lika bra som jag kan. föreställer mig att det är ännu värre att ligga på förlossningen o samtidigt oroa sig för hur det går där hemma.  

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012